Academic Atychiphobia and its Relation with Memorization Habits among the Students of Preparatory Stage

Authors

  • Safaa Qasim Abdullah General Directorate of Education in Diyala

Keywords:

Atychiphobia, Memorization habits

Abstract

Academic atychiphobia happens among students when they experience anxiety and fear during evaluation situations and losing the attention of the people they care about ,especially, parents as a result of failure to give them the academic level that they ask for. Students face continuous pressure caused by memorization, preparation to exams, fear of academic future. Academic atychiphobia is one of those pressures.

Adolescence is apparently one of the general and important topics of interest among the community ,especially, psychologists and educators. Atychiphobia can positively or negatively affect the human will and motivation. Its effect can reach to mental illness that needs treatment. The weak attainment of the students is sometimes not attributed to intelligence level or personality defects. It is more related to the lack of correct memorization habits.

The present study aims at investigating the correlation between academic atychiphobia and memorization habits among the students of preparatory stage. This study was limited to the fifth literary grade of morning classes in the center of Baqubah city under the Directorate of Education in Diyala in the academic year 2017-2018. The sample of the study consisted of 200 students chosen randomly. The researcher used Academic atychiphobia scale (Abbas 2014) and memorization habits scale (Al Qassabi 2010) after applying their psychometric properties. The researcher used Pearson correlation coefficient and T test for single sample to extract the study results. The results showed that there is a positive correlation between academic atychiphobia and memorization habits. In the light of the results several recommendations and suggestions  were presented       

References

المصادر :

المصادر العربية :

- ابراهيم , علا عبد الباقي (2010) : الخوف والقلق التعرف على أوجه التشابه والإختلاف بينهما وعلاجهما وإجراءات الوقاية منهما , عالم الكتب , ط1 , القاهرة

- أحمد , توفيق زكريا (1986): دراسة القلق وعلاقته بالعادات الدراسية لدى طلاب المدارس الثانوية، المؤتمر الثاني لعلم النفس، القاهرة.

- بتلر , جيلان و هوب , توني (1998): إدارة العقل : دليل اللياقة الذهنية لتطوير مهاراتك العقلية (ترجمة عبد الجليل العقيل),مكتبة جرير , الرياض

- جابر , عبد الحميد , جابر( 1996) : التقويم التربوي والقياس النفسي , دار النهضة العربية , القاهرة .

- جروان , فتحي عبد الرحمن (2012): الابداع – مفهومه – معاييره – نظرياته , دار الفكر للطباعة والنشر , عمان – الاردن , الطبعة الأولى .

- ربيع , محمد شحاتة (1994) : قياس الشخصية , دار المعرفة الجامعية , الاسكندرية .

- الزبيدي , رحيم عبد الله جبر (2015): الاجهاد الفكري وعلاقته بالخوف من الفشل لدى طلبة المرحلة الاعدادية , الجامعة المستنصرية , كلية التربية , قسم العلوم التربوية والنفسية , بحث منشور على الشبكة العنكبوتية

- الشيباني , عمر محمد (1973) : الاسس التربوية والنفسية لرعاية الشباب , دار الثقافة , بيروت

- زيدان , السيد عبد القادر (1990) : عادات الإستذكار وعلاقتها بالتخصص ومستوى التحصيل الدراسي في الثانوية العامة,المؤتمر السنوي السادس لعلم النفس في مصر , الجمعية المصرية للدراسات النفسية , القاهرة

- صادق, فاروق محمد , حوطر , صلاح عبد المنعم (1983) : عادات الاستذكار لدى طلاب المرحلة الثانوية , مجلة بحوث في السلوك الشخصية , المجلد3 , مكتبة دار المعارف , القاهرة .

- الصغير , خيرية ابراهيم وآخرون (2006) : اساليب المذاكرة الخاطئة والصحيحة الشائعة لدى طلبة كلية المعلمين , جامعة (7) أكتوبر ,كلية المعلمين , قسم التخصيص العام .

- طبيه , احمد عبد السميع (2008) : مبادئ الاحصاء , ط1 , دار البداية للنشر والتوزيع , عمان .

- عباس , نمر خضير (2014): تأثير الإرشاد المعرفي في خفض الخوف من الفشل الدراسي لدى طلاب المرحلة الإعدادية, كلية التربية الأساسية , جامعة ديالى.

- عبد الرحمن , محمد سيد (2000) : نظريات الشخصية, دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع , القاهرة

- العجمي , مها محمد ( 2003) : علاقة عادات الاستذكار والاتجاهات نحو الدراسة بالتحصيل الدراسي في المواد التربوية لدى طالبات كلية التربية للبنات في الاحساء , رسالة الخليج العربي , السنة 3 , العدد 89 , الرياض .

- العفنان , علي عبد الله ( 2006) : العادات الدراسية وعلاقتها بالتحصيل لدى طلاب المرحلة الثانوية في مدينة الرياض , رسالة التربية وعلم النفس , الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية , العدد 27

- العفون , نادية حسين , جليل , وسن ماهر (2013) : التعلم المعرفي وإستراتيجيات معالجة المعلومات,دار المناهج للتوزيع والنشر , ط1 , الأردن

- علي , عماد وآخرون (2004) : ما وراء المعرفة وإستراتيجيات التذكر والدافعية للتعلم , المجلة العلمية, المجلد (20) أسوان – مصر.

- عيسوي , عبد الرحمن ( 1987 ) : علم النفس الفسيولوجي , الاسكندرية , دار المعرفة الجامعية , القاهرة.

- قشقوش , ابراهيم (1979 ): دافعية الانجاز وقياسها , مكتبة الانجلو المصرية , القاهرة

- القصابي , هلال بن حميد بن احمد ( 2010) : فاعلية برنامج ارشاد جمعي في تحسين عادات الاستذكار لدى الطلاب ضعاف التحصيل , جامعة نزوى , كلية العلوم والآداب , التربية والدراسات الانسانية ( رسالة ماجستير منشورة على الشبكة العنكبوتية )

- كمال , وليد فتحي (2010) : الخوف من الفشل في علاقته بوجهة الضبط والمنافسة لدى طلاب الجامعة ,رسالة ماجستير , جامعة الفيوم , كلية التربية , قسم الصحة النفسية , مصر.

- مشجل، ياسمين جرجيس يونس ( 2009) : الخوف من الفشل وعلاقته بفاعلية الذات لدى طلبة الجامعة. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد.

- المصري , محمد ( 2009 ) : العلاقة بين استراتيجيات التعلم والتحصيل الاكاديمي لدى طلاب وطالبات كلية العلوم التربوية , جامعة الاسراء الخاصة .

- المنيزل , عبدالله فلاح وغرايبة , عايش موسى (2010 ) : الإحصاء التربوي , دارالمسيرة , عمان .

- وزارة التربية (1977): نظام المدارس الثانوي , رقم 2 لسنة 1977 , بغداد .

_ يعقوب , غسان (1978) : أزمة المراهقة والشباب , المؤسسة العربية للنشر , بيروت

المصادر الاجنبية :

- Conroy D. E. & et.al.,. (2001): Evaluative criteria and

consequences associated with failure and success for elite athletes and performing artists, Journal of applied sport psychology, Vol.(13), University of Vtah.

- Elliot A. J. & Trash T.M. (2004): The Intergenerational-

Transmissions of fear of failure, Journal personality and social

psychology, Vol. (30), No. (8), Inc.

- Murry H. A. (1938): Exploration in personality, New york, Oxford University press.

- Porus P. M. (1998): Surriving failure quarterly, Journal

management from the publishers of the hindn, business line,

Vol. (2), No. (2).

-Tomkin S. S. (1987): Sham In D. L. Nathanson the many faces of sham, Newyork: Guilford press.

- Weinstein , C.E , (1988): Assessment and training of student learning strategies ,New York :plerum press

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
صفاء قاسم عبد الله, “Academic Atychiphobia and its Relation with Memorization Habits among the Students of Preparatory Stage ”, jfath, vol. 22, no. 3, pp. 369–387, Aug. 2023.