The authoritaran style of the parents and its relationship with Trouble's behaviour among the Intermediate stage students

Authors

  • Aqeel Najm Abd Ministry of Education

Keywords:

The authoritaran style

Abstract

The aimof the search is to identify the authoritarian style of parents as the children of intermediate school students who are aware of, and to identify the quarrelsome behavior among intermediate school students, it also identifies the relationship between the authoritarian style of parents and the quarrelsome behavior of intermediate school students). To achieve the aims the researcher adopted a measurement (khalaf , 2010) to measure the quarrelsome behavior and constructing a measurement of the authoritarian style which consisted of (30 items) in the from of report phrases and putting in front of each items graded variables for answering (always, sometimes, never) given them marks (3, 2, 1) respectively when correcting for the formed items whith measurement Of concept the concept which reflects the correcting of the formed items opposite the measurement concept.The resercher  verified the stability of the two measurements by means of retesting, analysis of variance by using the Alpha cronbach Correlation. The two measurements were applied on a researech sample of (400) intermediate school students who were selected in randomly and data were analyzed by using the Statistical tools SPSS, the results showed that the autocratic style was approach prevalent among parents in the treatment of their children of middle school students, and behavior troubles was common and spread among school students affected the Waist, and the results showed that the authoritarian style was a predminant method for parents in the treatment of their children from intermediate school students . the quarrelsome behavior was common and spread among intermediate school students the results showed that there is a positive statically singficance relationship  between the authoritarian style of parents and the quarrelsome behavior among intermediate school students, and according to  results of the research, aset of conclusions recommendations and suggestions were identified.

References

المصادر:

• الاشول، عز الدين (1989):علم النفس النمو، القاهرة، مكتبة الانجلو المصرية.

• انستازي , آن واوربينا , سوزان (2015) :القياس النفسي . ترجمة صلاح الدين محمود علام , عمان : دار الفكر .

• ايكهورن, اوجست (1954): الشباب الجامح، ترجمة محمد غنيم، دار المعارف المصرية، القاهرة.

• باتريشا , ومللير(2005): نظريات النمو, ترجمة محمود عوض الله ، الطبعة الأولى .

• بهادر ، سعدية محمد (1980) : سكيولوجية المراهقة ، دار البحوث العلمية ، الكويت .

• جبريل، فاروق السعيد، والموافي، فؤاد حامد، (1985): العدوانية والتسلطية لدى الأمهات وعلاقتها بعدوانية الأبناء وبعض المتغيرات الديموغرافية للآمهات، مجلة كلية التربية بالمنصورة، العدد الأول، الجزء الأول.(183-198).

• حسن , مصطفى عبد المعطي، وهدى محمد قناوي، (2000): علم نفس النمو، المظاهر والتطبيقات، دار قباء للنشر، القاهرة.

• الخطيب، جمال محمد (1996): مدخل حول المسؤولية الاسرية في تربية الابناء ورعايتهم، ط1، البحرين، المنامة.

• خلاف, عقيل نجم عبد (2010): اثر اسلوب النمذجة في تخفيض سلوك المشاكسة لدى طلاب المرحلة المتوسطة , رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية, جامعة ديالى.

• دافيدوف، لندال (1988): مدخل علم النفس،ط3، الدار الدولية للنشر والتوزيع، القاهرة.

• داود ، عزيز حنا والعبيدي ،ناظم هاشم (1990) : علم نفس الشخصية ، مطابع التعليم العالي ، الموصل .

• رشدي عبدة حنين (1983): بحوث ودراسات في المراهقة، الكويت، دار المطبوعات الجديدة.

• رشيد، اسماء جميل: (1999): العنف الاجتماعي دراسة لبعض مظاهرة في المجتمع العراقي مدينة بغداد انموذجا, رسالة ماجستير (غير منشورة)،جامعة بغداد، كلية الاداب.

• الرفاعي ، عبد العزيز ( 1994 ) : إساءة معاملة الطفل وعلاقتها ببعض المشكلات النفسية ، وجد في احمد ، سهير كامل (1999).

• الرفاعي، نعيم (1983): الصحة النفسية، دراسة سايكولوجية التكيف، ط4، دمشق.

• الرفاعي، نعيم (1987): الصحة النفسية، مطبعة ابن حيان، دمشق.

• الريحاني، سليمان (1985): اثر نمط التنشئة الاسرية في الشعور بالامن، مجلة دراسات الجامعة الاردنية، المجلد (12)، العدد 11.

• الزغلول ، عماد عبد الرحيم ( 2006 ) : الاضطرابات السلوكية لدى الاطفال ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان .

• سويف ، مصطفى ( 1983 ) : مقدمة لعلم النفس الاجتماعي ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة .

• صالح، قاسم حسين (1988): الشخصية بين القياس والتنظير، جامعة بغداد.

• الصميلي ،حسن بن ادريس عبدة (2009) : فاعلية برنامج ارشادي عقلاني انفعالي في خفض السلوك الفوضوي لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية بمنطقة جازان التعليمية ، اطروحة دكتوراه (غير منشورة) ، جامعة ام القرى ، المملكة العربية السعودية .

• طلعت همام (1984): سين وجيم في علم النفس التطوري، ط1، بيروت، مؤسسة الرسالة دار عمار.

• عبد اللطيف, وادي ديوان (1996): علاقة اساليب التنشئة الاسرية والتوافق النفسي والاجتماعي لدى طلبة الاعدادية، اطروحة دكتواره (غير منشورة) كلية التربية الجامعة المستنصرية.

• العبيدي، عفراء ابراهيم خليل (2000): اساليب التنشئة الاجتماعية وعلاقتها ببعض الظواهر السلوكية غير السليمة لدى الاطفال الايتام واقرانهم العاديين في المرحلة الابتدائية، رسالة ماجستير (غير منشورة )، جامعة بغداد.

• عويدات، عبد الله (1996): اثر انماط التنشئة الاسرية على طبيعة الانحرافات السلوكية عند طلبة الصفوف الثامنة والتاسعة والعاشرة/ الذكور في الاردن، مجلة دراسات الجامعة الاردنية، المجلد 24، العدد 1.

• غيث محمد عاطف (1979): قاموس علم الاجتماع، القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، مصر.

• القيسي،سليم (1999): العنف في الاسرة-العنف الموجه ضد الزوجة-خاصة ,راية مؤتة، مجلة جامعة مؤتة،العدد1، المجلد 4.

• الكبيسي، وهيب مجيد (1990): التنشئة الاجتماعية الاسرية ودورها في الحياة النفسية للابناء، مجلة العلوم التربوية والنفسية، بغداد.

• كفافي، علاء الدين (1989): الصحة النفسية، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، مصر.

• كونجر, جون، وآخرون (1971): سيكولوجية الطفولة والشخصية، ترجمة احمد عبد العزيز سلامة، جابر عبد الحميد جابر، القاهرة، دار النهضة العربية.

• محمود ،سمير يونس( 1995):أساليب التنشئة الأبوية السائدة لدى المراهقين العدوانيين وأقرانهم غير العدوانيين ، مجلة التربية والعلم،العدد18، الموصل ص236-256.

• معوض، خليل ميخائيل (2000) : علم النفس الاجتماعي, ط2، دار الفكر الجامعي، الاسكندرية.

• المولى، سالي طالب علوان (2003): الاتجاهات الوالدية وعلاقتها بالتوفق السلوكي لدى تلاميذ صفوف التربية الخاصة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية للبنات، جامعة بغداد.

• نصر، عبد الغني سميعة (1985): الشخصية العدوانية وعلاقتها بالتنشئة الاجتماعية، المجلة الاجتماعية القومية، العدد 22.

• هولاند، كونيليوس جي وسيجاوا، اكبر اكوبا (1986): نظريات التعلم (دراسة مقارنة)، الكويت للثقافة والفنون والاداب.

• ويلارد ,اولسون، (1962) : تطور نمو الطفل، ترجمة حافظ ابراهيم، القاهرة، فرانكلين.

• Bandera, A & Waltters, P. (1963):Social learning and personality Development, New York Holt-Riaehart & Winston Inc P.95.

• Bandera,A (1977 (:Social learning theory, New Jersey, printiveHall.

• ------- , A.,(1973) : Aggression Asocial learning Analysis , prentice – Hell , Inc , new York .

• -------, A. (1971): Social Learning Theory, Marristown, N.T. General, Learning Press, New York.

• Berk, L. (1997): child Development, 4 th (Ed) U.S.A.

• Burgress, W.E. (1971):The Family Reinholt Com, New York.

• Cronbach, L. J. & Gleser, G. C. (1965):Psychological testing and Personnel Decisions, 2nd. Ed. Urbona University of Iilinois press.

• Cronbach, L. J.(1970): Essentials of Psychological Testing , 3rd ed, New York : Harper & Row.

• Deilman, J.E, Cattel, R. be (1982): Harpper & Rhades, P.A 67.

• Dworetzky, J.P. (1981): Introduction to child Development west publishing. Com New York. P. 390.

• Ghiselli,E.E.(1964): Theory of psychological measurement . New York : Mc Graw hill.

• Gronlund,N.(1976):Measurement and Evaluation in Teaching . Second. ed . New York : Bonton Books.

• Hadfield, J.A,(1960):Psychology and Mental Health, Gorge and Unwin, Ltd. London.

• Hoffman,L.,ScottiElizabeth,H,&Robert,S.(1988):Developmet Psychology Today, Fifth Ed., New York, Random House, INC.

• Johanson, R.C. & Medinnus, G.R. (1969): Child Psychology Behavior and Development, New York, John Wiley Sons.

• Khan, M, A. (1981):The Effects of Parental Deprivation on Personality Adjustment, Lndian Education Review, Vol. 16, No. 3, (120 – 125).

• Myers, D. G(1986): Psychology, First ed. New York, Worth Publishers, P. 341.

• Pervin, L.A.(1980):Personality Theory assessment and research. John Wiley & Sons Com, New York, P. 410.

• Radke, M. (1964): The Relation of Parental Authority and Children’s Behavior, Journal of Child Development, Vol. (22).

• Samual, W. (1981): Personality Searching for the Sources of Human Behavior, London, McGraw-Hill, International Book Co.

• Scavella , Samuel partick . (2004) : The effect of Positive of High school eged youth , Diss , sbost , Int union Ibstitute and university .

• Sears, A,etal, (1957): Patterns of child Rearing . NewYork. Row Paterson & company.

• Sears,R,(1967):Relation of Early Socialization Experiences to Self Concept and Gender Rolein Middle childhood, child Development, Vol. 41. PP. 69-75.

• Shaffer, David , et al, (1980):The Development of Aggression. In: scientific Foundations of Developmental psychiatry, Edited by: Michael Rutter. Heinemann. London

• Sieglman, M. (1966): College Student Personality Correla-test of early parent-child, Relation ship, Journal Counseling Psychology, P.P 985-992.

• Terrance . M &Cecelia.D.&Whiteny,F.&Elizabeth,W.(2000): Using functional Assessment to develop interventions for challenging behaviors in the Classroom three Case Study , Preventing , School failure (44) . 2 ,PP (51).

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
عقيل نجم عبد, “The authoritaran style of the parents and its relationship with Trouble’s behaviour among the Intermediate stage students”, jfath, vol. 22, no. 4, pp. 152–177, Aug. 2023.