The Effectiveness of a Brief Counseling Program Based on Gratitude to Increase Positive Thinking in a Sample of Female Students of Education Faculty at King Khalid University, Saudi Arabia

Authors

  • Boshra Ismail Ahmed Arnout Professor of Counseling Psychology Faculty of Education, King Khalid University Faculty of Arts, Zagazig University
  • Khadija Aboud Al Maadi Assistant Professor of Counseling Psychology Faculty of Education, King Khalid University
  • Fatmah Yahya Hassan Al- qadimi Assistant Professor of Counseling Psychology Faculty of Education, King Khalid University

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/2/4

Keywords:

Counseling Program, Brief Counseling, Gratitude interventions, positive thinking

Abstract

This study aimed to design a brief counseling program based on gratitude to increase positive thinking, and to verify the effectiveness of this program, and also to identify the continuity of the impact of this program through the results of follow-up measurement after a month to apply the program. The research sample consisted of (32) female students of education faculty  at King Khalid university, their ages ranged between (18-20)years, with an average of  age (18.81) year and a standard deviation of (0.64) randomly assigned in two groups experimental and control, each group consisting of (16) persons. Researchers applied Demographic data form, gratitude scale, positive thinking scale and brief counseling Program Based on gratitude( consisted of eight sessions), all these tools are prepared by the researchers. The results of the study showed that there were statistically significant differences at (0.01) between the average control and experimental groups in the post-measurement of gratitude and positive thinking in favor of the experimental group members, and there were statistically significant differences at the level of (0.01) between pre and post measurement in gratitude and positive thinking of the experimental group in favor of the post-measurement, in addition to there were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up measurement in gratitude and positive thinking. The results were explained in light of the theoretical framework and the results of previous studies. The researchers also made a number of recommendations.

References

المراجع:

أولاً: المراجع العربية:

إبراهيم، أسامة عمر؛ يوسف، ماجي وليم؛ سليمان، سناء محمد (2016). برنامج تدريبي لتنمية بعض مهارات التفكير الإيجابي وتحسين الشعور بالسعادة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة البحث العلمي في التربية، 17(5)، 613- 651.

إبراهيم، عبد الستار (2007). السعادة الشخصية في عالم مشحون بالتوتر وضغوط الحياة. القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزيع.

أحمد، سناء فراج عثمان (2014). فاعلية برنامج إرشادي لتنمية التفكير الإيجابي كمدخل لتحسين مستوى تقدير الذات لدى مجموعة من المراهقين. مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس، كلية البنات للآداب والعلوم والتربية، 537- 548.

أرنوط، بشرى إسماعيل أحمد (2019). الموسوعة المتكاملة في الإرشاد والعلاج النفسي، الجزء الأول. القاهرة: مكتبة مدبولي.

أرنوط، بشرى إسماعيل؛ خديجة، عبود آل معدي؛ فاطمة، يحى القديمي (2019). استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا وعلاقتها باليقظة العلمية كأحد مهارات القرن الحادي والعشرين لدى طلبة الدراسات العليا في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية: دراسة استكشافية. مجلة الأستاذ، 58(1)، 15- 44.

بركات، زياد (2005). التفكير الإيجابي والسلبي لدى طلبة الجامعة: دراسة مقارنة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية والتربوية. مجلة دراسات عربية في علم النفس، 3(85)، 4- 138.

بيفر، فيرا. (2004). التفكير الإيجابي. ط2. جدة: مكتبة جرير.

جمال الدين، جمال (2004). الانسان الفعال، مهارات لتحسين طريقة التفكير وتنظيم السلوك والتعامل مع الآخر. القاهرة: دار الفكر.

حامد، محمد سعيد (2010). فاعلية برنامج إرشادي لتنمية المرونة الإيجابية في مواجهة أحداث الحياة الضاغطة لدى عينة من الشباب. رسالة دكتوراه، كلية التربية، جامعة عين شمس.

خضر، مرفت إبراهيم (2013). فاعلية برنامج إرشادي انتقائي تكاملي لتنمية التفكير الإيجابي في التخفيف من حدة الضغوط النفسية لدى أمهات الأطفال المصابين بسرطان الدم (اللوكيميا). مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، 6(156)، 721- 779.

الخولي، منال محمد (2014). أثر برنامج تدريبي قائم على تحسين التفكير الإيجابي في مهارات اتخاذ القرار ومستوى الطموح الأكاديمي لدى طالبات الجامعة المتأخرات دراسيا. مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 48(2)، 196- 242.

زهران، حامد (2005). التوجيه والإرشاد النفسي. ط3. القاهرة: عالم الكتب.

سعيدة، أماني (2006). فاعلية برنامج لتنمية التفكير الإيجابي لدى الطالبات المعرضات للضغوط النفسية. مجلة كلية التربية بالإسماعيلية، جامعة قناة السويس، 4، 105- 169.

سليمان، سناء محمد (2011). التفكير أساسياته وأنواعه وتعليمه وتنمية مهاراته. القاهرة: عالم الكتب.

طبوزاردة، حسين (2017). تنمية التفكير الإيجابي لدى طلاب الجامعة كمدخل لخفض بعض الإضطرابات النفسية. مجلة البحث العلمي في التربية، 18(4)، 143- 176.

عبد الرحمن، حنان أحمد (2015). التفكير الإيجابي لدى الشباب وعلاقته ببعض المتغيرات النفسية. مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، 166(2)، 72- 143.

عبد الله، عادل (2000). العلاج المعرفي السلوكي. أسس وتطبيقات. القاهرة: دار الرشاد.

علي، أحلام (2011). فاعلية برنامج تدريبي لمهارات التفكير الإيجابي واثره في تنمية بعض الخصائص النفسية والعقلية لدى الطفل. رسالة دكتوراه، معهد الدراسات التربوية، جامعة القاهرة.

عماش، خديجة (2016). التفكير الإيجابي وعلاقته باستراتيجية مواجهة الضغوط النفسية لدى عينة من طلبة جامعة عمار ثلجي، الأغواط. مجلة دراسات، 43، 153- 167.

كاندي، رولاند (2010). قوة التفكير الإيجابي. اكسر حاجز دماغك. القاهرة: مكتبة الهلال.

محمد، أبو بكر مرسي (2002). أزمة الهوية في المراهقة والحاجة للإرشاد النفسي. القاهرة: مكتبة النهضة المصرية.

محمد، هاني سعيد حسن(2014). الاسهام النسبي للتسامح والامتنان في التنبؤ بالسعادة لدى طلاب الجامعة: دراسة في علم النفس الإيجابي. مجلة دراسات نفسية، 24(2)، 143- 184.

محمود، هبة (2017). أنماط التعلق الوجداني كمنبئ بكل من الشعور بالوحدة النفسية والامتنان لدى المراهقين من الجنسين. مجلة دراسات عربية في علم النفس، 16(1)، 177- 228.

ثانياً: المراجع الاجنبي

Aghababaei, N., & Farahani, H. (2011). The role of trait gratitude in predicting psychological and subjective well-being. Journal of Iranian Psychologists, 8, 75-84.

Algoe, S, & Stanton, A. (2012). Gratitude when it is needed most: Social functions of gratitude in women with metastatic breast cancer. American Psychological Association, 12, 163-168.

Bartlett, M & DeSteno, D. (2006). Gratitude and prosocial behavior: Helping when it costs you. Psychological Science, 17, 319-325.

Chan, D.(2013). Counting blessings versus misfortunes: Positive interventions and subjective wellbeing of Chinese school teachers in Hong Kong. Educational Psychology, 33(4), 504–519.

Emmons, R. A., & Shelton, C. M. (2002). Gratitude and the science of positive psychology. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 459-471). Oxford, United Kingdom: Oxford University Press.

Emmons, R. & McCullough, M. (2003). Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective wellbeing in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377-389.

Emmons, R. & McCullough, M. (2004). The psychology of gratitude. New York, NY: Oxford University Press.

Emmons, R. (2007). Thanks! How the new science of gratitude can make you happier. New York: Houghton Mifflin Company.

Emmons,R. (2013).Gratitude works! A twenty one day program for creating emotional prosperity. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Emmons, R. A., & Stern, R. (2013). Gratitude as a psychotherapeutic intervention. Journal of Clinical Psychology, 69, 846-855.

Fagner,M.(1995). Brief therapies. In R.Edwards(Ed). Encyclopedia work(19th ed, pp.323- 334). Washington, DC:NASW press.

Fava, G. A., Ruini, C., Rafanelli, C., Finos, L., Salmaso, L., Mangelli, L., et al. (2005).Well-being therapy of generalized anxiety disorder. Psychotherapy and Psychosomatics, 74, 26-30.

Fordyce, M. (1988). A review of research on the happiness measures: A sixty second index of happiness and mental health. Social Indicators Research, 20, 355-381.

Fredrickson, B. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden and-build theory of positive emotions. American Psychologist: Special Issue, 56, 218–226.

Frisch, M. (2006). Quality of life therapy: Applying a life satisfaction approach to positive psychology and cognitive therapy. Hoboken, NJ: Wiley.

Froh, J., Sefick, W. & Emmons, R. (2008). Counting blessings in early adolescents: An experimental study of gratitude and subjective wellbeing. Journal of school psychology, 46(2), 213-233.

Hodge, M.(2016). The Impact of a Gratitude Intervention on Health: a Psychophysiological Approach. A Doctor Dissertation Submitted, The University of Wisconsin-Milwaukee.

Horowitz, L., & French, R. (1979). Interpersonal problems of people who describe themselves as lonely. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 47, 762-764.

Jones, W., Hobbs, S., & Hockenbury, D. (1982). Loneliness and social skill deficits. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 682-689.

Lambert, N., Graham, S., & Fincham, F. (2009). A prototype analysis of gratitude: Varieties of gratitude experiences. Personality and Social Psychology Bulletin, 35, 1193-1207.

Lambert, N., Clark, M., Durtschi, J., Fincham, F. & Graham, S. (2010). Benefits of expressing gratitude: Expressing gratitude to a partner changes one's view of the relationship. Psychological Science, 21(4), 574–580.

Lambert, N., Gwinn, A., Baumeister, R., Strachman, A., Washburn, I., Gable, S. & Fincham, F. (2013). A boost of positive affect: The perks of sharing positive experiences. Journal of Social and Personal Relationships, 30(1), 24–43.

Lopez, S., & Snyder, C. (2003). Positive psychological assessment: A handbook of models and measures. Washington, DC: American Psychological Association.

Lyubomirsky, S., Sheldon, K., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9, 111-131.

Magyar-Moe, J. (2009). Therapist’s guide to positive psychological interventions. New York: Elsevier Inc.

McCullough, M., Kilpatrick, S., Emmons, R., & Larson, D. (2001). Is gratitude a moral affect?. Psychological Bulletin, 127, 249-266.

McCullough, M., Emmons, R., & Tsang, J. (2002). The grateful disposition: A conceptual and empirical topography. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 112-127.

McCullough,M.&Tsang,J.(2004). Parent of the virtues? The prosocial contours of gratitude. In R.Emmons& McCllougue(Eds).The psychology of gratitude (pp.123-141).New York: Oxford University Press.

McGraw, J. (1995). Loneliness, its nature and forms: An existential perspective. Man and World, 28(1), 143-64.

Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2008). Adult attachment and affect regulation. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 503-531). New York, NY, US: The Guilford Press.

Murphy, P. & Kupshik, G. (1992). Loneliness, stress and well-being: A helper’s guide. London, United Kingdom: Routledge.

Peal, N.(2006). The power of positive thinking. Prentice- Hall,Inc.

Peplau, L., & Perlman, D. (1982). Perspectives on loneliness. In L. Peplau & D. Perlman (Eds.), Loneliness: A sourcebook of current theory, research and therapy (pp. 1-20). New York, NY: John Wiley and Sons.

Peterson, C., & Seligman, M. (2004). Character strengths and virtues. New York: Oxford University Press.

Rashid, T. (2009). Positive interventions in clinical practice. Journal of Clinical Psychology, 65, 461-466.

Roa-Meggo, Y. (2017). Gender relations and differences between gratitude and personality in university students of Lima-Perú. Psychologia: Avances de la Disciplina, 11(1), 49-56. http://dx.doi.org/10.21500/19002386.3101

Seligman, M. (2002). Authentic happiness. New York: Free Press.

Seligman, M., Rashid, T., & Parks, A. (2006). Positive psychotherapy. American Psychologist, 61, 774-788.

Sheldon, K. & Lyubomirsky, S. (2006). Achieving sustainable gains in happiness: Change your actions, not your circumstances. Journal of Happiness Studies, 7(1), 55–86.

Sin, N., Della Porta, M., & Lyubomirsky, S. (2009). Tailoring positive psychology interventions to treat depressed individuals. In S. I. Donaldson, M. Csikszentmihalyi, & J. Nakamura (Eds.), Applied positive psychology: Improving everyday life, schools, work, health, and society. New York: Routledge.

Sin, N., & Lyubomirsky, S. (2009). Enhancing well-being and alleviating

depressive symptoms with positive psychology interventions: A practice

friendly meta-analysis. Journal of Clinical Psychology, 65, 467-487.

Solano, C. H. (1987). Loneliness and perceptions of control: General traits versus specific attributions. Journal of Social Behavior and Personality, 2(2, Pt 2), 2, Pt 2201-214.

Tsang, J. (2006). Gratitude and prosocial behavior: An experimental test of gratitude. Cognition and Emotion, 20, 138-148.

Weiner,B.(1985). An attributional theory of achievement motivation and emotions. Psychological Review,92,548- 573.

Wilbert, J. R., & Rupert, P. A. (1986). Dysfunctional attitudes, loneliness, and depression in college students. Cognitive Therapy and Research, 10, 71-77.

Wood, A., Froh, J. & Geraghty, A. (2010). Gratitude and wellbeing: A review and theoretical integration. Clinical Psychology Review, 30(7), 890-905.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
بشرى إسماعيل أحمد أرنوط, خديجة عبود آل معدي, and فاطمة يحى حسن القديمي, “The Effectiveness of a Brief Counseling Program Based on Gratitude to Increase Positive Thinking in a Sample of Female Students of Education Faculty at King Khalid University, Saudi Arabia”, jfath, vol. 23, no. 2, pp. 66–101, Aug. 2023.