The Impact of Davies and Presley Model in the Attainment of Fifth-Grade Biology Students in the Material of Arabic Grammar

Authors

  • Khalid Najee Ahmed General Directorate of Education / Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/3/13

Keywords:

Davies and Presley, Attainment of Grammar.

Abstract

  English translation.      The research aims to identify “The Impact of Davies and Presley Model in the Attainment of Fifth-Grade Biology Students in the Material of Arabic Grammar”, according to the objectives of the research following null hypotheses were formulated:

English translation. 

English translation. 

There are no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average grades of first experimental group students studying material of grammar using Davis model and the students of the control group who study the same material using the traditional way in the attainment of material of grammar.

There are no statistically significant difference at the level (0.05) between the average grades of the second experimental group students studying the material of grammar using Presley model and the students of the control group who study the same material using the traditional way in the attainment of material of grammar.

There are no statistically significant difference at the level (0.05) between the average grades of the first experimental group students studying the material of grammar using Davis model and the students of the second experimental group who study the same material using he Presley model in the attainment of material of grammar.

English translation. 

    The research sample consisted of (96 students)  divided into three groups with the amount of (32 students) in each section,  where section (A) represents the first experimental group studying according to Davis model, section (B) represents the second experimental group studying according to Press model, and section (C) represents the control group studying according to the traditional way. The researcher equaled between the three groups, and identified the scientific material and formulating behavioral goals and then prepared teaching plans, and an attainment post-test in the material of Arabic grammar containing (32 items) of multiple choice question type. Then the researcher applied the post-test in its final form on the research sample. The results were shown after being processed statistically using the analysis of unilateral contrast, Method of Chevy, and equation of the size of the impact ETA square). The results showed the presence of a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the averages of the grades of the three experimental  groups and control group, for the favour of the students of the first experimental group who studied the material of grammar using Davis model. At the end of the experiment the researcher came out with conclusions, recommendations, and suggestions and recommended to use the model in teaching.

Keywords: Davies and Presley, Attainment of Grammar.

 

References

.ابن منظور ، جمال الدين محمد بن مكرم الأنصاري ( ت/711 هـ ) ، لسان العرب ، طبعة اعتنى بتصحيحها عبد الوهاب ، أمين محمد وآخرون ، ط4 ، دار صادر ، بيروت ، 2005 م.

احمد ، محمد عبد القادر ، طرق تعليم اللغة العربية ،ط5 ، مكتبة النهضة المصرية ، القاهر ، 1986 .

اسماعيل ،بليغ حمدي ، استراتيجيات تدريس اللغة العربية ، اطر نظرية وتطبيقات عملية ، ط1 ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ، 2013 م .

ألبياتي ، عبد الجبار توفيق ، الإحصاء وتطبيقاته في العلوم التربوية والنفسية ، ط1 ، مطبعة إثراء للنشر والتوزيع ، الأردن ، 2008 م .

جابر ، عبد الحميد جابر ، التدريس والتعلم - الأسس النظرية – الاستراتيجيات والفاعلية ، ط 1 ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، مصر،1998 0

الجبوري ، صبحي ناجي عبدالله واخرون ، اثر انموذج برسلي في تحصيل طالبات الصف الاول المتوسط في تدريس مادة الجغرافية العامة ، مجلة كلية التربية الاساسية ،الجامعة المستنصرية ، العدد/26، بغداد 2015م

الدليمي ،طه علي حسين ، وسعاد عبد الكريم عباس ،اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ،2005 م .

الروسان ، سليم سلامة وآخرون مبادئ القياس والتقويم وتطبيقاته التربوية والانسانية ، ط1 ، المطابع التعاونية ، عمان ، 1992م .

الزند ، وليد خضير ، التصاميم التعليمية ، اكاديمية التربية الخاصة للنشر ،ط1 ، الرياض ، المملكة العربية السعودية ، 2004 م .

الزوبعي ، عبد الجليل إبراهيم وآخرون ، الاختبارات والمقاييس النفسية ، جامعة الموصل ، العراق ، 1981 م

سلمان ، نايف احمد وعادل جابر ، المشرف الفني في اساليب تدريس العربية ، دار القدس للنشر ، عمان ، الاردن ، 2005م .

عايز، ايمان اسماعيل ، زاير ، سعد على ، مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها ،ط1 ، مؤسسة قصر المرتضى للكتاب العراقي ، بغداد ، 2011 م .

عودة ، احمد سليمان ، القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط1 ، المطبعة الوطنية ، الأردن ، 1985 م .

قطامي ، يوسف ، واخرون ، تصميم التدريس ، ط1، جامعة القدس المفتوحة ، عمان ،2000م .

الكناني ، عايد كريم ، مقدمة في الاحصاء وتطبيقاته ( spss )، دار البيضاء للطباعة والتصميم ، النجف ، العراق ، 2009 م .

اللبدي، محمد سعيد نجيب، المتعلمون وقواعد النحو، مجلة المعلم الطالب، العدد3، عمان، 1999.

اللقاني ، أحمد حسين و علي أحمد الجمل ، معجم المصطلحات التربوية المعرفية في المناهج وطرائق التدريس ، ط2 ، القاهرة ، عالم الكتب 19990

مدكور ، علي احمد ، طرق تدريس اللغة العربية ،ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ، 2010م.

مرعي ، توفيق احمد ومحد محمود الحيلة ، طرائق تدريس العامة ، ط4 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ، 2009 م .

المشهداني ، احمد عبد الستار ، اثر استعمال أنموذجي ثيلين وكمب في اكتساب المفاهيم التاريخية والاحتفاظ بها لدى طالبات معهد إعداد المعلمات ، أطروحة دكتوراه ، كلية التربية / بن رشد ، جامعة بغداد ، 2008 م .

نايف، حيدر شاكر ، اثر أنموذج ديفز في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الجغرافية وتنمية تفكيرهم المنظومي، جامعة المستنصرية، كلية التربية الاساسية. رسالة ماجستير غير منشوره،2013

نزال ، حيدر خزعل ، اثر انموذج ديفز في تحصيل طلاب الصف الرابع الادبي في مادة التاريخ ، مجلة كلية التربية الاساسية ، الجامعة المستنصرية ، العدد / 21 ، بغداد ، 2012 .

نصار، يحيى حياتي، استخدام حجم الاثر لفحص الدلالة العملية للنتائج في الدراسات الكمية، مجلة العلوم التربوية والنفسية ،العدد/2 ، الاردن ، 2006م.

وزارة التربية، المرشد للمدارس والمعاهد المركزية في العراق ، بغداد ، 1988 .

Page , G. and Others ( 1977 ) “ International dictionary of education” New York .

- Robyn,L (1998)," Key word use on reading tasks in the L2 Classroom " Feirders University of South Australia,p. (1 – 8).

- kiessh. (1996): statistical conepts for behavioral scienc, London, Sidney, Toronto, allyn and bacon.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
خالد ناجي احمد, “The Impact of Davies and Presley Model in the Attainment of Fifth-Grade Biology Students in the Material of Arabic Grammar”, jfath, vol. 24, no. 3, p. 378_407, Jul. 2023.