A proposed educational program to develop students’ skills in designing Augmented Reality technology among students of Princess Nourah bint Abdulrahman University and its impact on increasing their learning motivation

Authors

  • Hanan Asaad Alzain Associate Professor in Educational Technology Princess Nourah bint Abdulrahman University

Keywords:

Educational program- Augmented Reality - Instructional design

Abstract

The study aimed to provide a proposed program to develop students’  skills in  designing Augmented Reality technology among students of Princess Nourah bint Abdulrahman University and its impact on increasing their learning motivation. A total of (30) students, who were taught  the subject of Educational Technology from Princess Nourah bint Abdulrahman University, participated in the study. To achieve the aim of the study, the researcher designed a list of the instructional Design’ skills that should be provided when designing Augmented Reality technology and a product evaluation card for the Augmented Reality which is designed by the students and A motivation scale for learning for the students. Suitable Statistical tools were used. The result showed that the students benefited from the proposed educational program and achieved the level of proficiency in designing Augmented Reality technology and that the program increased their motivation to learn and their interest in the content. Based on the findings of the study, recommendations were suggested. Some of the most important recommendations were:

conducting training sessions for faculty members and students at the university on the skills of designing the Augmented Reality in all courses and encouraging faculty members, students and researchers to take advantage of the potential of the Augmented Reality technology in the educational process and measuring the effectiveness of the proposed educational program.

References

المراجع(References):

أبو الهاشم، السيد. (2004). الدليل الإحصائي في تحليل البيانات باستخدام (SPSS)، الرياض، مكتبة الرشد.

أحمد، إسلام. (2016). فاعلية برنامج قائم على تكنولوجيا الواقع المعزز (Augmented Reality) في تنمية مهارات التفكير البصري في مبحث العلوم لدى طلاب الصف التاسع بغزة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الأزهر، غزة.

حسن، علي (2017). مفهوم الواقع المعزز (AR)، برامجه واستخداماته، تاريخ الاطلاع: 9/9/2017 ، الموقع،

https://www.babonej.com/augmented-reality-1085.html

الحسيني، مها. (2014). أثر استخدام تقنية الواقع المعزز (Reality (Augmented في وحدة من مقرر الحاسب الآلي في تحصيل واتجاه طالبات المرحلة الثانوية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.

خميس، عطيه. (2015). تكنولوجيا الواقع الافتراضي وتكنولوجيا الواقع المعزز وتكنولوجيا الواقع المخلوط، الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم، 25(2)، 1-3.

الخليفة، هند. (2010). تقنية الواقع المعزز وبرامجها في التعليم، تاريخ الاطلاع: 9/9/2017 ، الموقع، http://www.alriyadh.com/514768

الزين، حنان. (2006). بناء برنامج للدراسات العليا تخصص (تكنولوجيا التعليم) بكليات التربية للبنات في ضوء التوجهات العالمية المعاصرة، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، الرياض.

صبري، ماهر. (2002). الموسوعة العربية لمصطلحات التربية وتكنولوجيا التعليم، الرياض، مكتبة الرشد، ط1.

العتيبي، سارة و البلوي، هدى و الفريح، لولوة. (2016). رؤية مستقبلية لاستخدام تقنية (Reality (Augmentedكوسيلة تعليمية لأطفال الدمج في مرحلة رياض الأطفال بالمملكة العربية السعودية، مجلة رابطة التربية الحديثة، مصر، 8(28) ، 59-99.

عمادة التعلم الإلكتروني والتعليم عن بعد. (1438). تاريخ الاطلاع: 9/9/2017 ، الموقع، http://cutt.us/81cww

العمرجي، جمال الدين. (2017). فاعلية استخدام تقنية الواقع المعزز في تدريس التاريخ للصف الأول الثانوي على تنمية التحصيل ومهارات التفكير التاريخي والدافعية للتعلم باستخدام التقنيات لدى الطلاب، المجلد الدولية التربوية المتخصصة، 6)4(، 135-155.

قاسم، أمجد. (2012). دافعية والتربية: مفهوم الدافعية وأنواعها ومكوناتها وعلاقتها بسلوك الأداء. تاريخ الاطلاع: 10/9/2017 ، الموقع،http://al3loom.com/?p=4757

المصري، ميادة. (2011). استخدام تقنية "الواقع المعزز" في خدمة الحجاج، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الحاسبات وتقنية المعلومات، علوم حاسبات، جامعة الملك عبد العزيز، المملكة العربية السعودية.

ملحم، سامي. (2002). مناهج البحث في التربية وعلم النفس، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع، ط2.

References:

Annetta, Leonard A., Erin E. , Peters-Burton & Cheng, Rebecca. (2012). Augmented Reality Games: Using Technology on a Budget. Retrieved September 13, 2017, from: http://cutt.us/UeZmh.

Antonioli, Misty, Blake, Corinne, Sparks, Kelly. (2014). Augmented Reality Applications in Education. The Journal of Technology Studies, 40( ½), 96-107

Azuma, Ronald T.(1997). A Survey of Augmented Reality, Teleoperators and Virtual Environments, 6 (4), 355-385.

Bacca, Jorge, Baldiris, Silvia, Fabregat, Ramon, Graf, Sabine & Kinshuk. (2014). Augmented Reality trends in education: a systematic review of research and application. Educational Technology & Society, 17 (4), 133–149.

Billinghurst, Mark & Duenser, Andreas. ( 2012). Augmented Reality in the Classroom. IEEE Xplore Digital Library, Computer, 45 ( 7) 56-63.

Castillo, Ramón, Barraza, Iván, Vianey Guadalupe Cruz ,Sánchez, Villegas, Osslan Osiris Vergara. (2015). A Pilot Study on the Use of Mobile Augmented Reality for Interactive Experimentation. Mathematical Problems in Engineering, Volume 2015 , Article ID 946034, 13 pages.

Chamba-Eras, Luis & Aguilar, Jose. (2016). Design of an Augmented Reality Component from the Theory of Agents for Smart Classrooms. Retrieved September 9, 2017, from: http://cutt.us/Qw8RM .

Chen, Yu-Chien. (2013). Learning Protein Structure with Peers in an AR-Enhanced Learning Environment, un published Doctoral thesis, College of Education, University of Washington, United States.

Chiang, Tosti H. C., Yang, Stephen J. H., Hwang, Gwo-Jen. (2014). An Augmented Reality-based Mobile Learning System to Improve Students’ Learning Achievements and Motivations in Natural Science Inquiry Activities. Educational Technology & Society, 17(4), 352–365.

Cubillo, Joaquín, Martin, Sergio, Castro, Manuel, Boticki, Ivica. (2015). Preparing augmented reality learning content should be easy: UNED ARLE—an authoring tool for augmented reality learning environments. Computer Applications in Engineering Education, 23 (5), 778–789.

Cuendet, Sébastien , Bonnard, Quentin, Son Do- Lenh , Bonnard & Dillenbourg, Pierre. (2013). Designing augmented reality for the classroom. Computers & Education, 68, 557–569.

Diegmann, Phil, Schmidt-Kraepelin, Manuel, Eynden, Sven & Basten, Dirk. ( 2015). Benefits of Augmented Reality in Educational Environments - A Systematic Literature Review a paper presented in Conference: 12. Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik, At Osnabrück, Germany. Retrieved September 13, 2017, from: http://cutt.us/LUkD6.

Dunleavy, Matt, Dede, Chris & Mitchell, Rebecca. (2009). Affordances and Limitations of Immersive Participatory Augmented Reality Simulations for Teaching and Learning. Journal of Science Education and Technology, 18( 1), 7–22.

Dunser, Andreas, Walker, Lawrence, Horner, Heather, Bentall, Daniel (2012). Creating interactive physics education books with augmented reality, a paper presented in the 29th Australian Conference on Human-Computer Interaction Brisbane, Melbourne, Australia.

George Lucas Educational Foundation. (2016). 6 Exciting AR Apps for Student Learning. Retrieved September 13, 2017, from https://www.edutopia.org/blog/ar-apps-for-student-learning-monica-burns .

Lee, Kangdon. ( 2012). Augmented Reality in Education and Training. Tech Trends, 56( 2), 13–21.

Milgram, Paul, Kishino, Fumio. (1494). A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE transactions on Information and Systems, E77-D (12), 1321-1329.

Nadia Catenazzi, Lorenzo Sommaruga (2012). Mobile learning and Augmented Reality: new learning Opportunities, a paper presented in the International interdisciplinary scientific conference, University, Faculty of Social Informatics, Mykolo Romerio university, October 25th – 26th, 2012.

Petri, H. L., & Govern, J. M. (2012). Motivation: Theory, research, and application. Cengage Learning. Chicago

Reality Technology. (2016). Augmented Reality. Retrieved September 9, 2017, from http://www.realitytechnologies.com/augmented-reality.

Robert Joan, D.R. (2015). Enhancing Education through Mobile Augmented Reality. manager’s Journal of Educational Technology, 11 ( 4),8-14.

Shea, Andrea Misao. (2014). Student Perception of a mobile augmented reality game and willingness to communicate in Japanese, un published Doctoral thesis, School of Education and Psychology, Pepperdine University. California, United States.

Strayer, Jeremy. (2007). The effects of the classroom flip on the learning environment: a comparison of learning activity in a traditional classroom and a flip classroom that used an intelligent tutoring system, un published Doctoral thesis, Ohio State University.

Perez- Lopez, Contero, Manuel. (2013). Delivering educational multimedia contents through an augmented reality application: A case study on its impact on knowledge acquisition and retention. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 12 (4),19-28.

Yuen, Steve Chi-Yin, Yaooyuneyong , Gallayanee & Johnson, Erick. (2011). AR-an-overview and five directions for AR in education. Journal of Education Technology Development and Exchange, 4, (1), 119-140.

Published

2018-06-01

How to Cite

[1]
حنان بنت أسعد الزين, “A proposed educational program to develop students’ skills in designing Augmented Reality technology among students of Princess Nourah bint Abdulrahman University and its impact on increasing their learning motivation”, jfath, vol. 22, no. 2, pp. 71–109, Jun. 2018.