درجة توظيف الممارسات التأملية من وجهة نظر معلمات اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية بمدينة الرياض
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/1/15الكلمات المفتاحية:
الممارسات التأملية، معلمات اللغة الإنجليزية، المرحلة الثانويةالملخص
هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى درجة توظيف الممارسات التأملية لدى معلمات اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية بمدينة الرياض من وجهة نظرهن، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي باعتباره المنهج الأكثر ملائمة لنوع الدراسة، وتم استخدام الاستبانة كأداة الدراسة المستخدمة، حيث تم التحقق من صدقها وثباتها، وتكونت عينة الدراسة (163) معلمة من معلمات اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية العاملات في منطقة الرياض، وقد اشارت نتائج هذه الدراسة إلى أن: مستوى الممارسات التأملية من وجهة نظر معلمات اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية بمدينة الرياض كبيرة، وأن أهم الممارسات التأملية تتمثل في، بيئة التعلم والتي حصلت على المرتبة الأولى بمتوسط (2.69 من 3) يليها التقويم بالمرتبة الثانية بمتوسط (2.58 من 3)، ثم التخطيط والتحضير بالمرتبة الثالثة بمتوسط بلغ (2.51 من 3)، وجاء تنفيذ التدريس بالمرتبة الرابعة بمتوسط قدره (2.44 من 3)، وكذلك أشارت النتائج إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.05) بين متوسطات درجة الممارسات التأملية لدى معلمات اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية تعزي لمتغير المؤهل العلمي، كما أوضحت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.05) بين متوسطات درجة الممارسات التأملية لدى معلمات اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية تعزي لمتغير الخبرة.
المراجع
References
Abu Salim, Iman (2016). The effect of reflective practice on the university teacher in improving teaching performance, International Specialized Educational Journal, 2016,2,5,229-322.
Abu Sultan, Abdul Nabi and Abu Assaker, Muhammad (2017). Estimating the degree of reflective practices among science teachers in the upper primary stage in North Gaza, Palestine University Research Journal, 7 (1), 212-243.
Al-Ayasra, Walid (2015). Teaching thinking and its skills. Amman, Dar Osama.
Al-Kaltham, Hamad bin Mardi (2014). The effectiveness of reflective teaching in the development of some necessary competencies in the recitation and memorization of the Holy Quran among students’ teachers of Islamic education at Umm al-Qura University.
Arnold.1,(2005) Discovering Reflective Practice. http://firstclass.ultaversity.net.tindal/rm/modeloview.html.
Boukahos, Khalid (2017). The relationship of reflective thinking to the teaching performance of student’s teachers of science and mathematics, International Journal of Educational Research, United Arab Emirates University 1, (41), 39-65.
Capobianco, M. (2007); A self-study of the role of Technology in Promoting Reflection and Inquiry-Based Science, Journal of science Teacher Education, 18 (2) Apr.
Dahmash, Abed Luli Bin Hussein (2018). Professional development of teachers and reflective practices, Research Trends, Center of Research Excellence in the Development of Science and Mathematics Education.
Ellison. C. (2008). Reflective Make-and-take; A Talent Quest Reflective Practice Teacher Model, Reflective Practice,9(2),185-195.
Farrell, T. (2008) Reflective Practice in the Professional Development of Teachers of Adult English Language Learners. Center of Applied Linguistic Network.www.cal.org/caelanetwork.
Ferwana, Mamdouh (2006). The level of reflective teaching among student teachers of English at Gaza universities, unpublished master's thesis. Islamic University. Gaza.
Hassan, S. J. (2013). A program based on reflective teaching to develop teaching skills according to quality standards and to modify the orientation of the teaching theory of the pre-service female teachers of Arabic language and Islamic studies in Egypt and Saudi Arabia, International Journal of Specialized Education, 2(7).
Knowles, B, Reflection Practices; Curriculum Development Through Research Informed Teaching in sports Science. http//www.Ijmu.ac.uk/lid/lid-docs/2008.
Minott, M (2007) The Extent to which seasoned in the Cayman island use Elements of Reflective Teaching in Their lesson Panning, Implementation. And Evaluation; Implication for Teacher Education and Training Globally and Locally; ERIC Digest, ED 495112.
Miontt, M. (2007). The Extent to Which Seasoned in the Cayman Island Use Elements of Reflective Teaching in Their Lesson Panning, Implementation, and Evaluation; Implication for Teacher Education and Training Globally and Locally,” ERIC Digest,ED495112,2007.
Mohamed, Buthaina Mahmoud, (2017). Effectiveness of a training program based on structural theory in the development of some reflective teaching skills of the female student teachers of the Arabic language studying in the general educational diploma program at the University of Shakra, Journal of Educational Sciences, Umm Al-Quri University.
Obaidat, Lima (2017). The reality of the use of reflective practices and their impact on the achievement of motivation of the teachers of the upper elementary stage in Irbid governorate. An-Najah University Journal of Humanities, 31(12), 2275-2300.
Rayyan, Attia (2014). The reality of reflective teaching among teachers of mathematics in basic education stage, a research presented to the Conference on Improving the Quality of Education in Arabic, English, Science and Mathematics, held at the Arab American University on 17 March.
Scott, S. and Iss, (2007) Closing the Loop: The Relationship Between Instructor Reflective Practices and Student Satisfaction and Quality Outcomes.
Shaheen, Mohamed (2012). The reality of the reflective practices of faculty members at Al-Quds Open University and their relation to their attitudes towards professional development in the light of some variables. Journal of Al-Azhar University in Gaza, Human Sciences Series, 14 (2), 181-208.
Shaheen, Mohamed Abdelfattah (2012). Professional development of faculty members as an approach to achieving quality in Higher Education, a study presented to the Conference on Quality in Palestinian Higher Education, organized by Al Quds Open University, 3-5 July, Ramallah.
التنزيلات
منشور
كيفية الاقتباس
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2023 عفاف بنت محمد بن صالح الجاسر
هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution 4.0 International License.