The Effect of the Model to Stimulate Thinking in the Development of Conceptual Thinking among Students of the Fifth Grade Literary in Material of History

Authors

  • Mona Zuhair Hussein College of Basic Education / University of Diyala
  • Riyam Mahmoud Mayouf College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/3/12

Keywords:

Model to stimulate thinking, developing conceptual thinking

Abstract

    The present research aims at identifying “The Effect of the Model to Stimulate Thinking in the Development of Conceptual Thinking among Students of the Fifth Grade Literary in Material of History”, by verifying the validity of the following zero hypotheses:

(There was no statistically significant difference between the average score of students of the experimental group who study History according to the model of stimulating thinking and the average score of students of the control group who study the same article according to the usual method in the test of conceptual thinking).

    The sample of study was done on female students from fifth-grade literary in one of the Morning Governmental Preparatory Schools and High Schools followed to the General Directorate of Education in Diyala/ Center of Khalis District. The researcher implemented the Experimental method with partial control as a design for the research and to achieve this the researcher deliberately chose (Zainab Al-Kubra Preparatory School for Girls) to conduct the experiment, were section (B) represented the experimental group and section (A) represented the control group and total sample was about (62 students)  (32 for the control group) and (30 for the experimental group). The researcher used T-test for two independent samples equal in number, the (Ka 2) square, equation of the coefficient of difficulty, the equation of the power of discrimination, the equation of the effectiveness of the wrong alternatives, Pearson equation, Quaider equation, and Richardson equation. After treating the results statistically, the researcher found out that students of the control group who study History according to the model of stimulating thinking were superior over the students of the experimental group who study the same material according to the usual method in the test of post-conceptual thinking.

References

المصــــــادر

أولا: المصادر العربية

ابراهيم ، بسام عبدالله طه (2009): التعلم المبني على حل المشكلات الحياتية وتنمية التفكير، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

ابراهيم أ ، لينا (2009): طرائق تدريس العلوم، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

ابو حجلة ، امل احمد شريف (2007): اثر انموذج تسريع تعليم العلوم على التحصيل ودافع الانجاز ومفهوم الذات وقلق الاختبار لدى طلبة الصف السابع في محافظة قلقيلة، جامعة النجاح الوطنية ، المجلد 12 ، العدد 3 ، قلقيلة، فلسطين.

ابو هاشم، محمد وصافيناز كمال(2007): اساليب التعلم والتفكير المميز لطلاب الجامعة في ضوء مستوياتهم التحصيلية وتخصصاتهم الاكاديمية المختلفة، ندوة التحصيل العلمي للطالب الجامعي الواقع والطموح ، جامعة طيبة، المدينة المنورة.

الآلوسي ، حسام (2005) : مدخل الى الفلسفة، ط1، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، لبنان .

البرعي ، امام محمد (2010): تعليم الدراسات الاجتماعية وتعلمها ، ط2، دار العلم والايمان للنشر، لبنان، بيروت.

توفيق ، بشار مولود (2007): اثر استعمال اساليب علاجية في تنمية التفكير الاستدلالي و الاتجاه نحو مادة التاريخ لطالبات الصف الثالث في معهد اعداد المعلمات، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية/ ابن رشد، جامعة بغداد.

جمهورية العراق (2012) ، وازرة التربية ، منهج الدراسة الاجتماعية.

حميد ، سلمى مجيد ، محمد عدنان محمد (2018) : مهارات التفكير بين النظرية والتطبيق (التفكير التاريخي انموذجا) ، العراق.

الخزرجي ، حيدر خزعل نزال (2016) : دراسات تطبيقية في طرائق تدريس التاريخ ، مؤسسة ثائر العصامي للطباعة والنشر، بغداد، العراق.

الزبيدي ، صباح حسن (2014): اسس بناء وتصميم مناهج المواد الاجتماعية واغراض تدريسها، دار المنهاج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الزغلول ، عماد (2002): مبادئ علم النفس التربوي ، ط2، دار الكتاب الجامعي، العين، الامارات العربية المتحدة.

زيدان ، عبد الرزاق عبدالله وانوار فاروق شاكر (2015) : اضاءات في التربية والتعليم، المطبعة المركزية، جامعة ديالى، العراق.

زيدان،عبد الرزاق عبدالله وانوار فاروق شاكر(2017):اتجاهات حديثة في تدريس التأريخ ، ط1، دار الكتب والوثائق الوطنية ،بغداد، المطبعة المركزية جامعة ديالى.

سبيتان ، فتحي ذياب (2010): ضعف التحصيل الطلابي (الاسباب والحلول)، الجنادرية، عمان، الاردن.

عباس، محمد خليل وآخرون (2006): مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.

عبدالله، حسام (2003) : طرق تدريس التاريخ لجميع المراحل الدراسية ، ط1، دار اسامة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

العبيدي ، رقية ، وعلاء الشيب (2016) : التفكير ماوراء المعرفي (رؤية نظرية ومواقف تطبيقية) ، ط1، دار اسامة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

عطية ، محسن علي (2015): البنائية وتطبيقاتها واستراتيجيات تدريس حديثة، ط1، دار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

عمار، بشر (2016): اختبارات الذكاء، ط2، بحث باشراف هيئة البحث العلمي في جامعة الاندلس، دمشق.

قطيفة، حمادي ابو الفتوح (2002): منهجية البحث العلمي وتطبيقاتها في الدراسات التربوية والنفسية، ط1، دار النشر للجامعات، مصر.

اللامي، صلاح خليفة، والمسعودي، محمد حميد (2013): طرق تدريس المواد الاجتماعية، دار صفاء، عمان.

محمد، امال عبد الفتاح (2015): مهارات التفكير رؤية تربوية معاصرة، ط1، دار الكتاب الجامعي، الجمهورية اللبنانية-الامارات العربية المتحدة.

المغربي ، نبيل امين حسن (2006): اثر مشروع تسريع التفكير الذهني على بعض المتغيرات المعرفية والوجدانية لدى طلبة المرحلة الاساسية العليا في فلسطين، جامعة الدول العربية، المنظمة العربية للتربية والعلوم والثقافة والدراسات العربية، قسم الدراسات التربوية، رسالة دكتوراه غير منشورة، القاهرة، مصر.

ملحم ، سامي محمد (2001): سيكولوجية التعلم والتعليم الاسس النظرية والتطبيقية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

النعيمي ، محمد عبد العال امين (2013): الاحصاء المتقدم في العلوم التربوية، مؤسسة الوراق للتوزيع والنشر، عمان، الاردن.

اليماني ، عبد الكريم علي (2009): استراتيجيات التعلم والتعليم، ط1، زمزم ناشرون وموزعون، عمان، الاردن.

ثانياً: المصادر الأجنبية:

• In hetder , B & piaget. J (1958): The growth of logical thinking from childhood to adolescence.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
منى زهير حسين and ريام محمود معيوف, “The Effect of the Model to Stimulate Thinking in the Development of Conceptual Thinking among Students of the Fifth Grade Literary in Material of History”, jfath, vol. 23, no. 3, pp. 288–308, Aug. 2023.