Self-management and its relationship with the patterns of classroom discipline to the teachers of primary schools

Authors

  • Mohammed Kadhem Jassim Al-Jizani College of Basic Education- Mustansiriya University
  • Nadhima Ahmed Al Jaf AL-Qalam University College

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/4/1

Keywords:

Self management, classroom discipline

Abstract

             In light of the great challenges facing the educational and administrative process and with the presence of continuous and successive changes that accompanied the regulations and administrative practices in the administrative field, including organizations and educational institutions, had to be the emergence of modern management concepts interact with those changes and keep pace with developments that must be against which efforts are being made and work, provide access to the development and improvement of these processes and to ensure the success of the administrative work in general and in particular classroom and achieve the desired goals of the institution, It has emerged from within the administrative concepts of modern concept of self-management, a management focused on pre-operations planning, organizing and controlling and directing, and carry multiple skills, including all aspects of the educational and administrative process, the concept of self-management of modern concepts that play a vital role in regulating the life of the individual properly and appointed To deal with the community in which he lives and this concept is more productive in the ability of the individual to strengthen and strengthen itself, and this means that the skill of self-management is an important factor which helps to succeed. Class discipline is a very important process and it is an essential part of the teacher's work and job as well as the educational process. Class discipline includes a set of complex behaviors that are used to develop an appropriate environment in the classroom, helping to achieve some effective learning. Hence discipline and education go hand in hand. Class discipline is imperative to do good work in learning and teaching.  The current research aims to identify the correlative relationship between self-management and patterns of classroom control among teachers and teachers of the primary stage. To achieve this goal, the researchers adopted two measures. The first was a measure of self-management concept consisting of (40) distributed on five areas, The second was adopted (Harahsheh scale Khawaldeh 2009) To measure the concept of patterns of classroom discipline, which consists of 35 items distributed in three areas, After ascertaining of the psychometric characteristics of the two scales (honesty, consistency, and discriminatory signs), the researchers have applied them to the sample of the study which consisted of (200) teachers (Males &females) enrolled in primary schools Of the Directorate General of Education Baghdad / Karkh third year of the academic year 2017-2018, and after processing data using the appropriate statistical means, the following results were obtained :                                           

The level of self-management is average, and there were statistically significant differences between the mean responses of the sample members on the scale of the patterns of class control where it was found that the two types  (Guidance and Preventive) are prevalent in female schools while the treatment pattern prevails in male schools, and there is a significant correlation between self-management and patterns of classroom discipline to primary school teachers. In conclusion, the researchers presented a number of recommendations and future proposals to complete the current research levels

References

المصادر

اولا: العربية

- ابو علام، رجاء محمود (2004): مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية، ط4، دار النشر للجامعات، القاهرة – مصر.

- ابو مسلم ,محمود احمد ,والموافي ,فؤاد حامد (2012).مهارة ادارة الذات وعلاقتها بالتوافق المهني للمعلم ,مجلة بحوث التربية النوعية بجامعة المنصورة ,ع (34) ,ص ص 150-155.

- ابو هدروس ,ياسرة (2015). ادارة الذات وعلاقتها بالذكاء الاجتماعي في ضوء الانظمة التمثيلية وبعض المتغيرات لدى عينة من الطالبات المتفوقات في جامعة الاقصى ,مجلة العلوم التربوية والنفسية بالبحرين ,1(16) ,ص ص 369-407.

- اسماعيل، فؤاد فريد (1989): المكانة الاجتماعية لمعلمة الروضة في دول الخليج، مكتبة التربية العربية لدول الخليج، الرياض.

- الثقفي ,ابتسام دره (2005).ادارة الذات لدى ميرات المدارس الثانوية بمدينة مكة المكرمة ,رسالة ماجستير غير منشورة ,جامعة ام القرى ,السعودية .

- جابر,عيسى (2009) .ادارة الذات وعلاقته بالتعليم الموجه ذاتيا لدى معلمي المدارس المتوسطة بالكويت ,مجلة بحوث التربية النوعية بمصر ,ع(14) ,ص ص 424-455.

- جان، محمد صالح (1998): المرشد النفسي الى اسلم التدريس للآباء والدعات والمعلمين ومن يهمه تربية ابناء المسلمين، ط1، دار الطرفين للنشر والطباعة، الطائف.

- الحراحشة، محمد والخوالدة سالم (2009): انماط الضبط الصفي التي يمارسها المعلمون لحفظ النظام في مدارس مديرية التربية والتعليم للواء قصبة، محافظة المفرق، مجلة جامعة دمشق، مج(25)، ع(3).

- الحكمي ،علي بن صديق (2011): الانضباط أساس تقدم الأمم، فلنبدأ من المدرسة ،ج4،دور إدارة المدرسة والمعلمين في تحقيق الانضباط المدرسي .

- الحلو، غسان حسين (2001): تصورات معلمي المدارس الحكومية الاساسية والثانوية وطلبتها نحو انماط الضبط الصفي في شمال فلسطين، مجلة جامعة النجاح للابحاث، مج(10)، ع(1).

- دوران، رودني (1985): اساسيات القياس والتقويم النفسي في تدريس العلوم (ترجمة خليل يوسف والخليلي وآخرون)، دار التربية للطباعة والنشر، جامعة اليرموك، اربد – الاردن.

- الزهيري، ابراهيم عباس (2008): الادارة المدرسية والصفية منظومة الجودة الشاملة، ط1، دار الفكر العربي للنشر والتوزيع، القاهرة.

- السامرائي ،مهدي صالح (2001) : الأساليب والاستراتيجيات الخاصة بأدارة الصف ، المجلة العراقية للعلوم التربوية والنفسية ،علم الاجتماع ،ع(1) ، العراق بغداد .

- السرطاوي ,احمد (1999) .تربية الاطفال والمراهقين المضطربين سلوكيا ,الاسكندرية ,دار الكتاب الجامعي .

- السعودي ,خالد عطية (2014).مهارات الحياة اضاءات في مسيرة التميز والابداع ,ط1,عمان ,مطبعة السفير .

- الشامي، كاظم هاتف عبد الامير (1989): اساليب الادارية الصفية التي يمارسها معلمو ومعلمات المدارس الابتدائية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية التربية ابن رشد.

- الشناوي ,محمد محروس(1994). نظريات الارشاد والعلاج النفسي ,القاهرة ,دار الغريب للطباعة والنشر والتوزيع .

- الطهراوي,جميل حسن (2016).ادارة الذات وعلاقتها بالاتزان الانفعالي لدى زوجات شهداء حرب 2014 في غزة ,رسالة ماجستير غير منشورة ,كلية التربية , الجامعة الاسلامية ,غزة .

- عباس، فيصل (1982): الشخصية في ضوء التحليل النفسي، دار المسيرة للنشر والتوزيع، بيروت.

- عبد الهادي، المزين سليمان، وسكيك، سامية اسماعيل (2011): التواصل الصفي وعلاقته بمشكلات الانضباط في المدارس الثانوية بمحافظة غزة في ضوء بعض المتغيرات.

- عدس، محمد عبد الرحيم (1998): الادارة الصفية والمدرسية المنفرة، ط2، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، عمان-الاردن.

- عطوي ،جودت عزت (2004): الادارة المدرسية الحديثة مفاهيمها النظرية وتطبيقاتها العلمية، ط1، دار الثقافة للنشر والتوزيع.

- علاونة، شفيق (1995): الضبط الصفي وحفظ النظام في مدارس دولة البحرين: آراء المعلمين والتلاميذ، دراسات العلوم الانسانية، الاردن مج(أ 22) ع (6).

- علوي، حسين محمد (1988): نحو توافق افضل بين خصائص الفرد وبيئي العمل والتنظيم، مجلة العلوم الاجتماعية، مج(16)، ع(14).

- علي ،كريم ناصر (2006): الادارة والاشراف التربوي، تصميم وطباعة فينوس للحاسبات والطباعة والترجمة، بغداد.

- فاضل ,علي رمضان (2011) .قوة السيطرة على النفس , القاهرة ,الدار العالمية للكتب الانسانية .

- القحطاني، نوره، وصبحا، خولة تحسين (2014): السلوكيات غير المقبولة من الطالبات واستراتيجيات الانضباط المستخدمة في القاعات الدراسية من وجهة نظر عضوات هيئة التدريس في الاقسام الانسانية والعلمية بجامعة الملك سعود، المجلة الدولية التربوية المتخصصة، مج(3)، ع(6).

- لبن ، علي ( ١٩٩٦ ) : مرشد المعلمة برياض الأطفال ، شركة سفير للنشر والتوزيع - القاهرة .

- محمود ,هويده (2012) . الصلابة النفسية وادارة الذات وعلاقتهما بالصحة النفسية والنجاح الاكاديمي في ضوء المتغيرات لدى طلاب الدبلوم المهنية بكلية التربية ,مجلة دراسات عربية في علم النفس بمصر ,11(541).

- ملحم، سامي (2000): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان – الاردن

- الملاح، نادر محمد (2003): طراز الشخصية، مكتبة البحرين للنشر والتوزيع، المنامة.

- المهيري ,عبدالله (2004).فن ادارة الذات ,ط1,بيروت ,الدار العربية للنشر والتوزيع .

- نخبة من الخبراء المتخصصين (2014): ادارة الصف، دار التعليم الجامعي، الاسكندرية.

- الهنداوي، ياسر فتحي (2009): الادارة المدرسية وادارة الفصل اصول نظرية وقضايا معاصرة، ط1، المجموعة العربية للتدريس والنشر، القاهرة – مصر.

- الهذلي ,رخوة عمران (2010) .ادارة الذات وعلاقتها بالابداع الاداري لدى مديرات ومساعدات ومعلمات المرحلة الثانوية بمدينة مكة المكرمة من وجهة نظرهن ,رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة ام القرى ,السعودية .

ثانيا: الأجنبية :

- Allen M.J. & Yen, W.M (1979): Introduction to Measurement Theory, California, Brooks Cole.

- Anastasi, Anne (1976): Psychological testing, New York, Macmillan company, 8th.ed.

- Bavelas (1960): Leadership: mana function administrative seince quarterly.

- Bish,M,Frain,M.P.&Tschopp.M.K(2008).self- management, precieved control ,and subjecte quality of life in multiple sclerosis:An exploratory study rehabilition counseling Bulletin .

- Bayliss,E( 2007) .Barries to self management &quality of life outocomes in seniors with bidies ,Annual of family medicine,(5),395-402.

- Cronbach, L.J. (1970) . Essentials of Psychological Testing, Harper and Row, New York.

- Eble, RL. (1972): Essentials of educational measurement: Prentice, hall Englewood cliffs, INC.

- Holt, R, & Irving, L (1971): Assessing Personality Harcourt Brace Jovanovich, New York.

- Jessup, S. (1995): Teacher perceptions of the essential skills in classroom management and Discipline. University of Wollongong in New South Wales (master thesis). Retrieved from https://www.aare.edu.au/publications-database.php/1114/.

- Lazaruse, R. (1963): Personality and adjustment, prentice Hall, Inc. Engle wood cliffs, New York.

- Marshall, J. and Hales, L. (1972): Essentials of Testing. Reading, Mass. Addison-Wesley Publishing Company, New York.

- Minzner,K.E.(2008).Using self – management to homework completion and grads of students with learning disabilities .

- Nunnally (1978): Psychometric Theory, 2nd ed, New York, McGraw Hill.

- Powell, L.M.(2014): Teachers' perspectives on classroom management: confidence,strategies, and professional development: a thesis presented in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Educational Psychology at Massey University, Auckland, New Zealand (Doctoral dissertation, Massey University).

- Srephen ,M.(2008).Self management Retrieved December 19,2011 from http://www.autism .orq/self management .html

- Wilson, K. S. (2006): Teacher perceptions of classroom management practices in public elementary schools. University of Southern California. (Doctoral dissertation). Retrieved from http:// digitallibrary. usc.edu/cdm/ref/ collection/ p15799coll127/id/288

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
محمد كاظم جاسم الجيزاني and نظيمة احمد الجاف, “Self-management and its relationship with the patterns of classroom discipline to the teachers of primary schools”, jfath, vol. 23, no. 4, pp. 1–37, Aug. 2023.