Psychological Dimension Of Movement In Toulouse Lautrec's Drawings

Authors

  • FATIMAH A. UMRAN Iraq- University of Babylon – College of Fine Arts
  • DALAL H.MOHAMMED Iraq- University of Babylon – College of Fine Arts

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/4/2

Keywords:

psychological dimension, movement, Toulouse Lautrec

Abstract

          The current research tackles with ( Studying The Psychological Dimension Of Movement In Toulouse Lautrec's Drawings) in an attempt to find out approaches between studies concerned with movement's principle and artistic experiments with expressional extent that deal with humanitarian self and it's details that motivate innovation, important of this research emanates first from the variety of subjects as it correlates with psychological, scientific, aesthetic and artistic beside the possibility of interaction between these specializations, via shedding light on the concept of movement in general, also tackled with an important side of the modern drawing notably the painter (Toulouse Lautrec) who is considered a pioneer of expressional movement, while the problem of research was embodied with in several questions as follow: Did Toulouse Lautrec's drawings pose a real embodiment for movement's concept? Was there a real psychological dimension lying behind these drawings? If the embodiment was a fact, How did Toulouse Lautrec found his forms, style and contents?

The research's aim was : Discovering the psychological dimension of movement in the drawings of Toulouse Lautrec. 

The third researchers implemented the procedures of research whereas the population and sample of research were (4) samples of Toulouse Lautrec's drawings, in addition to research's tool and analyzing the research's sample, Fourth section included showing and discussion of research's results, most important results of the research were : The concept of movement occupied priority in expression and the common evidence was legs and horses that were imaged in complex movement like dancing and rapid running due to their deep psychological dimension and that was obvious in all research's sample.

Conclusions included the conclusions, some of them were : Woman is considered a major anchor that Toulouse Lautrec's issues relied on and the deficits that he missed, then he compensated that deficits with his libertine relations with women that he expressed them by many works, and discovered a " movement style" that made him excellent in art, in addition to recommendations and suggestions

References

المصادر

اسماعيل , نعمت علام : فنون الغرب في العصور الحديثة , دار المعارف بمصر, ب.ت.

الامير ، علي ، الكون العميق ، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد ، 1986 .

البنائي, فؤاد افرام : منجد الطلاب , ط3, دار المشرق , بيروت , د.ت.

خياط , يوسف : معجم المصطلحات العلمية والفنية , دار لسان العرب , بيروت , د.ت.

الرازي ، محمد بن بكر بن عبد الرزاق : مختار الصحاح ، دار الكتاب العربي ، بيروت، 1974 .

الربيعي ، عباس جاسم : الشكل والحركة والعلاقات الناتجة في العمليات التصميمية ثنائية الابعاد ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، 1999 .

سكوت ، روبرت جيلان : اسس التصميم ، ترجمة : محمد محمود يوسف ، دار النهضة، مصر للطباعة والنشر ، القاهرة ، 1980 .

سليمان , حسن : الحركة في الفن والحياة ، دار الكتاب العربي للنشر ، المؤسسة المصرية العامة للتأليف والنشر ، القاهرة ، ب.ت .

الشاروني , صبحي: هؤلاء الفنانون العظماء ولوحاتهم الرائعة , هلا للنشر والتوزيع, مصر, 2002

شعابث , عادل عبد المنعم , جماليات التباين ودورها في إظهار الايهام الحركي في الملصق المعاصر , رسالة ماجستير , غير منشورة , 2004م .

عبد الخالق , احمد محمد : الابعاد الاساسية للشخصية , ط2 , تقديم , ذ.ه.ج.ايزنك, الدار الجامعية للطباعة والنشر , بيروت ,1983.

عز الدين اسماعيل , الفن والانسان , دار القلم , ط1, بيروت ، 1974 .

العلايلي , عبد الله , الصحاح في اللغة والعلوم , دار الحاضرة العربية , بيروت , 1974.

علوش ، سعيد ، معجم المصطلحات الادبية ، ط1، دار الكتاب اللبناني - بيروت ، 1985.

البزاز ، عزام ، الى التصميم ، بغداد ،1997.

داوود عبد الرضا بهية، بناء قواعد لدلالات المضمون في التكوينات الخطية ، اطروحة دكتوراه مقدمة الى مجلس كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد ،1997 .

رياض ، عبد الفتاح ، التكوين في الفنون التشكيلية ، دار النهضة العربية ، ط1، القاهرة ، 1973.

خليل ، فخري ،لماذا لانفهم الفن الحديث ، آفاق عربية ، دار الشؤون العامة ، السنة التاسعة عشر، 1994 .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
فاطمة عبد الله عمران and دلال حمزة محمد, “Psychological Dimension Of Movement In Toulouse Lautrec’s Drawings”, jfath, vol. 23, no. 4, pp. 38–58, Aug. 2023.