Life skills, brain dominance, and their relationship to attractiveness among university students
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/27Keywords:
Relationship With SuggestibilityAbstract
Abstract :
This research deals with three relatively recent variables in psychological literature. They include variable of life skills which can be defined as abilities to carry out a consensual and positive behavior that enables an individual to effectively dealing with the requirements and challenges of the daily life. The second variable is brain dominance which means the tendency of an individual to rely more on one of the brain part than the other parts. While the third variable is the suggestibility that means the tendency of an individual to accept the ideas, opinions and beliefs from the others without discussion or inspection in order to reduce the intensity of the cognitive dissonance.
The aim of this research is to identify the life skills, the brain dominance and suggestibility in University students and the relationships among them.
To achieve the aims of the study, the researchers have designed a scale of the life skills by depending on the classification of (World Health Organization). , The researchers have verified of the psychometric properties of the scale. Eventually, the scale consists of (68) items, which are valid for measuring the life skills.
The researchers have also adopted the scale of brain dominance of (Lenid Herman) in its original English edition which involves (120) questions. They have achieved the validity of the translation, as they have built a scale of the suggestibility by depending on the theory of cognitive dissonance of (Festinger) and verified the psychometric properties of the scale. However, the scale ultimately consists of (24) items, which are valid for measuring the suggestibility. Then, the three above scales are all applied altogether on the basic sample of the research which includes (748) male and female students from Diyala University for the academic year of (2012-2013). The research sample has been randomly selected.
Finally, after processing the data statistically by using the method of (Calculating the Mean, Standard Deviation, T-Test for one sample, Dual Variance Analysis, Person Correlation Coefficient, and Multiple Regressive Analysis) and we have reached to the following outcomes:
-Students have fairly good level of the life skills.
-University students have the dominance of the left side of the brain (The left hemisphere) wherever section (A) has occupied the first rank in the in terms of the brain dominance and then followed successively by (B,C, D) sections.
- Suggestibility is quite low among university students.
-There is a positive correlation between the life skills and the divisions of the brain dominance.
-There is a negative correlation between the life skills and suggestibility.
-The correlation among the divisions of the brain dominance (A,B,D) and suggestibility are not statistically significant , whereas the correlation between the division (c) and suggestibility is a positive correlation.
References
المصادر العربية:
القرآن الكريم
أبن منظور، جمال الدين ابي الفضل محمد بن مكرم (1999): لسان العرب، الجزء13،15 ، دار احياء التراث العربي، مؤسسة التاريخ العربي، بيروت.
أبو جادو، صالح محمد علي )2003):علم النفس التربوي، ط 3، دار المسيرة للنشر والطباعة، عمان – الأردن.
أبو جادو، صالح محمد علي ونوفل، محمد بكر(2010): تعليم التفكير النظرية والتطبيق، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، الأردن .
أبو رياش، حسين محمد (2007): التعلم المعرفي، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، الأردن.
الأسدي، اسماء عبد الستار (2004): بناء مقياس المسايرة الاجتماعية لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستير (غير منشورة) ، جامعة بغداد.
الأسدي، عباس حنون مهنا(2013): علم النفس المعرفي، ط1، مطبعة العدالة، بغداد.
جريو، داخل حسن(2012): التعليم العالي قضايا وآراء، مطبعة المجمع العلمي، بغداد.
الحازمي، هناء بنت محمد سليمان (2006): فاعلية استخدام برنامج مقترح في تنمية نمط تعلم النصف كروي الأيمن للدماغ لدى طالبات العلوم بالمرحلة المتوسطة بالمدينة المنورة، رسالة ماجستير، جامعة طيبة، السعودية.
الدفاعي، كاظم علي والخالدي، أمل إبراهيم (2013):علم نفس الشخصية، ط1، مكتب زاكي، بغداد.
رواشدة، إبراهيم ووليد، نوافلة والعمري، علي (2010): أنماط التعلم لدى طلبة الصف التاسع في إربد وأثرها في تحصيلهم في الكيمياء، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مجلد 6، عدد4، الأردن.
السرور، ناديا هايل (2002): المتميزون والموهوبون، ط3، دار الفكر للطباعة والنشر، الأردن
السيد، فؤاد البهي وعبد الرحمن، سعد (1999): علم النفس الاجتماعي رؤية معاصرة، دار الفكر العربي، القاهرة.
شلتز، دوان (1983): نظريات الشخصية، ترجمة حمد دلي الكربولي وعبد الرحمن القيسي، مطبعة جامعة بغداد، العراق.
الضامن، منذر (2007): أساسيات البحث العلمي، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن .
عابد، فايز عبد الهادي (2011): سيكولوجية المزاج (بين الايحاء والاقناع القسري)، ط1، دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع، الأردن.
عبد القوي، سامي (2011): علم النفس العصبي: الأسس وطرق التقييم، ط 2، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة .
عبيدات، ذوقان وأبو السميد، سهيلة (2012): مهارات الحياة الجامعية(الاتصال- التعلم- التفكير- البحث)، ط1، دار الفكر ناشرون وموزعون، الأردن.
عبيدات، ذوقان وعدس، عبد الرحمن وعبد الحق، كايد (1996): البحث العلمي مفهومه وادواته واساليبه، ط5، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان .
علي، صفاء حسين محمد (2010): قلق التفاوض والقابلية للاستهواء وعلاقتهما بجودة القرار لدى رؤساء الأقسام العلمية في الجامعة، أطروحة دكتوراه، كلية التربية، الجامعة المستنصرية.
عمر، ماهر محمود (1988): سيكولوجية العلاقات الاجتماعية، دار المعرفة الجامعية الإسكندرية، مصر.
العمري، محمد(2002): دائرة الحوار ومزالق العنف، مكتبة الدار البيضاء، القاهرة.
العناني، حنان عبد الحميد (2002): علم النفس التربوي، ط 2، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان – الأردن.
عوض، عباس محمود (1998): القياس النفسي بين النظرية والتطبيق، دار المعرفة الجامعية، جامعة الاسكندرية ، مصر .
الفاعوري، أيهم (2009): علم النفس العصبي وصعوبات التعلم، دار المعارف للنشر وتوزيع الكتاب، القاهرة، مصر.
القرة غولي، حسن أحمد والعكيلي، جبار وادي (2012) :الإنسان ومقاومة الإغراء والاستهواء، ط1، مكتب اليمامة، بغداد.
قطامي، يوسف محمود (2012): نظرية التنافر والعجز والتغيير المعرفي، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، ط1، الأردن.
كفافي، علاء الدين (2009): علم النفس الارتقائي، ط1، دار الفكر ناشرون وموزعون، الأردن.
الكناني، ممدوح عبد المنعم وجابر عيسى عبد الله(2011): القياس والتقويم النفسي والتربوي، ط2، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، الأردن.
لندزي، ك. هول ج (1971): نظريات الشخصية، ترجمة احمد فرج واخرون الهيئة المصرية العامة للتأليف والنشر، القاهرة.
محاسنة، إبراهيم محمد(2013): القياس النفسي في ظل النظرية الحديثة، ط1، دار جرير للنشر والتوزيع، الأردن.
مهرنز، وليام وليهمن، ارفن (2003): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ترجمة هيثم كامل الزبيدي وماهر أبو هلالة، ط1، العين – الامارات العربية المتحدة .
النبهان، موسى (2004): اساسيات القياس في العلوم السلوكية، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان - الأردن .
نظير، جرجس (2009): ثقافة القابلية للاستهواء ،مؤسسة الحوار المتمدن، الموقع: www.ahewar.org/http
نوفل، محمد بكر ( 2007 أ): علاقة السيطرة الدماغية بالتخصص الأكاديمي لدى طلبة المدارس والجامعات الأردنية، مجلة النجاح للأبحاث(العلوم الإنسانية)، المجلد21(ع1) .
المصادر الإجنبية:
Skills For Every Training Professional ,Herrmann international USA, (on- line) http://www.hbdi.com.
Anastasi, (1988):Psychologicall Testing, Macmillan , New york.
Anastasi,A &Urbina, (2010): Psychological, PHI Learning private limited, New Delhi.
Butcher, J.N. (1998): Psychological Assessment In Diverse Cultures, Minnesota University Of Minnesta, USA.
Curtis, E.Turner (1991): Brain Dominance And Computer Learing, Observations With Herrmann Brain Dominance In Strument, Michigan State University. USA.
Ebel, Robert. L &Frisbile, David. A (2009): Essentials OF Educational Measure Ement, 5thEd, PHI Learning Private Limited, New Delhi.
Festinger, Leon(1957): A Theory Of Cognitive Dissonance . Stanford University Press
________________ (1980):Looking Backward." In L. Festinger (Ed.), Retrospections on Social Psychology (pp. 236-254). Oxford: Oxford University Press.
Foran, J.G (1972):Anote On Methds Of Measuring Reliability, Journal Of Educational Psychology-VOL 22,NO4, Funcatios In Normal Individuals. Brain And Cognation. V.(9)
Herrmann, N.(1981):The Creative Brain".Training And Development Journal , October , p. 11-17
______________ (1989): The Creative Brain Lake Lure, publisher,New York .
______________ (2010): Creativity And Strategic Thinking: Critical Survival
Maloney , M.P. & Michael , P.W ( 1976 ): Psychological Assessment , New York.
Moss, p.A. (1994): Can There Be Nalidity With Out Reliability, Education Researcher, USA.
Nunnally , l.c. , (1978) : Psychometric Theory , 2nd, ed , New York Mc Graw-Hill.
O'Keefe, D. J. (2002): Persuasion: Theory and Research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. on Mental Health. Geneva.
Schachter, S. (1994): "Leon Festinger." In Biographical Memoirs V.64 (pp. 97-110). Washington, DC: The National Academies Press.
Springer, Sally&Deutsch, George (2003): left Brain- Right Brain. 5th.Ed, W.Hdreeman And Company.
Sternberg, R. (1988): Mental Self – Government: A Theory of Intellectual Styles and Their Development. Human Development.
WHO. )World Health Organization( (1999): Partners in Life Skills Education, Conclusions from a United Nations Inter-Agency Meeting Department of Mental Health ,Geneva.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.