The Effect of Problem-Solving Method on Developing Psychological Stability for Preparatory School Students

Authors

  • Faisal Juma’a Najim Ministry of Education / General Directorate of Education in Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/2/19

Keywords:

Problem- solving , Psychology stability

Abstract

The Current research aims to identify (The impact of Problem-Solving Method on Developing Psychological Stability in Preparatory School Students). To achieve the aim of the research and test its hypothesis, he has used the experimental approach (experimental group and a control group with a pre -post-test). The research sample consisted of (20) preparatory school students who were intentionally selected, and randomly distributed to two groups (experimental, and control), and by (10) students in each group, and parity was made for the two groups in some variables.                                                             

       To achieve the aim of the research, the psychological stability scale prepared by Al-Zubaidi, 2012 was adopted, and the scale consists of (42) items and its authenticity was verified by presenting it to a group of experts and extracting validity in the method of retesting. The researcher also built and applied the guidance sessions in the method of solving problems with the vision strategy, which was the orientation method may consist of (12) orientation sessions and (two sessions) per week at the time of one session (40) minutes. The results showed that the mentoring method had an impact on the development of psychological stability among middle school students. Considering the results of the research, the researchers developed several recommendations and suggestions.                                                                                                              

Recommendations:

 1- Benefit from the guidance method prepared by the researcher, by the mentors, teachers in their schools, to develop psychological stability among students.

2-  Encouraging educational counselors to hold seminars to raise the level of psychological stability among students.

Suggestions:

1- Conduct the same guidance method on other samples (girls, orphaned students, orphanages).

2- Conducting studies dealing with psychological stability with some other variables (level of ambition, psychological compatibility, .........)

References

- ابو جادوا, صالح محمد علي(2000): علم النفس التربوي, ط 2, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.

- الازيرجاوي, فاضل محسن (1991): أسس علم النفس التربوي, وزارة التعليم العالي والبحث العلمي, جامعة الموصل.

- الألوسي ، جمال حسين (1988) : الأسس النفسية لأراء الماوردي التربوية ، مطبعة بغداد، بغداد .

- التميمي، محمود كاظم (1999): خبرات الأسر المؤلمة وعلاقتها بالاتزان الانفعالي لدى الأسرى العراقيين العائدين، آداب المســتنصرية (أطروحة دكتوراه, غير منشورة ).

- جابر، وليد أحمد(2011): طرق التدريس العامة, ط 1, دار الفكر ناشرون وموزعون, عمان, الاردن.

- الحفني، عبد المنعم (1978): موسوعة علم النفس والتحليل النفسي، مكتبة مدبولي، القاهرة, مصر.

- حمدي، نزيه (1998): برنامج تعديل السلوك، ط 1، مديرية الصحة المدرسية، وزارة التربية والتعليم، عمان، الأردن.

- حميد, زينب مجيد (2013): الاستقرار النفسي وعلاقته بالأفكار الاستحواذية لدى طالبات المرحلة الإعدادية, مجلة الفتح, العدد(55), كلية التربية الأساسية, جامعة ديالى.

- الخزرجي، سناء صاحب محمد(2006): القيم الدينية وعلاقتها بالاستقرار النفسي ومعرفة الذات لدى طلبة الجامعة، أطروحة دكتوراه كلية التربية، الجامعة المستنصرية.

- دافيدوف, لندال(1980): مدخل علم النفس, ترجمة, سيد الطواب وآخرون, ط 2 , دار ماكجرو هيل للنشر, القاهرة, مصر.

- الدراجي، حسن علي(2003): أثر برنامج إرشادي في تنمية السلوك الاجتماعي المرغوب لدى طالبات المرحلة المتوسطة، رسالة ماجستير(غير منشورة)، كلية التربية، جامعة بغداد.

- راجح, أحمد عزت(1973): أصول علم النفس, ط 8, مزيدة ومنقحة, المكتب المصري للطباعة والنشر, الإسكندرية, مصر.

- ربيع محمد شحاته (1986): تاريخ علم النفس وتطوره، دار الصحوة للنشر والتوزيع، القاهرة, مصر.

- الزبيدي, مروة شهيد صادق (2012): الاستقرار النفسي وعلاقته باليقظة الذهنية لدى طلبة المرحلة الإعدادية, رسالة(غير منشورة), كلية التربية الأساسية, جامعة ديالى.

- الزغلول، عمار عبد الرحيم (2002): مبادئ علم النفس التربوي، ط2، دار الكتاب الجامعي، العين، الإمارات.

- الزغول، رافع. والزغول، عمار عبد الرحيم (2003): علم النفس المعرفي، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

- زهران، حامد عبد السلام (1977): علم النفس الاجتماعي، ط4، عالم الكتب، القاهرة, مصر.

- شلتز، دورات(1983): نظريات الشخصية، ترجمة عبد الرحمن العتيبي وحمد الكربولي، مطبعة جامعة بغداد, بغداد, العراق.

- الشمري، جاسم فياض (2005): الإنسان وعلم النفس في ضوء القرآن الكريم، دمشق, سوريا.

- الشمري، محمد سعود (2001): الخصائص الشخصية لذوي قوة التحمل النفسي العالي والواطئ وعلاقتها بأساليب المعاملة لدى طلبة الجامعة، أطروحة دكتوراه (غير منشورة)، كلية التربية، الجامعة المستنصرية.

- الشناوي, محمد محروس (1996): العملية الإرشادية والعلاجية, دار الغريب للطباعة والنشر, القاهرة, مصر.

- صالح, قاسم حسين (1987): الإنسان من هو؟ , وزارة التعليم العالي والبحث العلمي, مطبعة جامعة بغداد, بغداد, العراق.

- صالح, قاسم حسين (1988): الشخصية بين التنظير والقياس ، مطبعة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد, بغداد, العراق.

- عاقل، فاخر ( 1985 ) : معجم علم النفس ، دار العلم للملايين ، بيروت, لبنان.

- عريفج، سامي وآخرون(1992): البحث العلمي : مفهومه وأدواته وأساليبه، دار الفكر، عمان، الأردن.

- عودة, احمد سليمان، وملكاوي، فتحي حسن(1992): أساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الإنسانية، ط2، جامعة اليرموك، مكتبة الكتاب، اربد، الأردن.

- فرويد, سيجموند (1961): الموجز في التحليل النفسي, ترجمة سامي محمود وعبد السلام, ط1, دار المعارف, القاهرة, مصر.

- قطامي، نايفة و برهوم، محمد (2007): طرق دراسة الطفل، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

- القوصي, عبدالعزيز(1952): أسس الصحة النفسية, ط4 ,مكتبة النهضة المصرية للطبع والنشر ,القاهرة, مصر.

- كفافي، علاء الدين(1999): الإرشاد والعلاج النفسي والأسري، المنظور النفس والاتصالي، دار الفكر العربي، القاهرة, مصر.

- كمال, علي (1988): النفس-انفعالاتها وأمراضها وعلاجها, ط 4, ج2، دار واسط للنشر، بغداد, العراق.

- الكيال, دحام (1977): دراسات في علم النفس ، ط3 مكتبة الشرق الجديد ، بغداد.

- المنجد في اللغة والإعلام (2000): ط38، دار الشروق, بيروت, لبنان.

- هفن, أسعد رشيد (2010): الاستقرار النفسي لدى طلبة جامعة دهوك, مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية, المجلد 10, العدد 2.

- هول، ك وليندزي، ج (1971): نظريات الشخصية، ترجمة فرج أحمد فرج وقدري محمود حنفي ولطفي محمد فطيم، مراجعة لويس كامل مليكة, القاهرة، مصر.

- هول، كالفين وليندزي، جاردنر (1978): نظريات الشخصية، ترجمة فرج احمد فرج، محمد عثمان نجاتي، ط2 ، دار المشاريع للنشر, القاهرة, مصر.

- وزارة التربية (1977) : نظام المدارس الثانوي، رقم (2) لسنة 1977, بغداد, العراق.

- Allman, I. R. and Deenis, T. (1978): Apnormal Psychology in the life cycle, Harper and Row Poblisher. New York.

- Beach, h. r. (1992): a . behavioral approach to the management of stress practical

- Blakey, E. (1990): Developing Metacognition, ERIC Digest (ED327218),Available:http://ericps.ed.uiuc.edu/npin/respar/texts/home/metacog. html.

- Borders, I. D. & Drury, (1992): comprehensive school counseling Programs. Is view for pdiey? maker and practitioners, journal of counseling and development vol. 70, No.4.

- Eysenck, H. J. (1952): The Scientific study of personality London. Routledge. And Kegan. Pule.

- Goldstein, E. B. (1994): Psychology, Brooks, Cole Publishing Company, Californio.

- Guilford J. P. (1959): Personality. New York Mo Grow, Hih Book company Int.

- Hurlock (1974): Personality Development, TATA McGraw-Hill Book Com. New Delhi, India.

- Maslow (1970) Moyiuation and personality and Newyork Harper Row.

- May, Polo (1935), Man Search for Himself, WWW. Norton . Com., Inc N. Y.

Published

2023-06-11

How to Cite

[1]
فيصل جمعة نجم الدليمي, “ The Effect of Problem-Solving Method on Developing Psychological Stability for Preparatory School Students”, jfath, vol. 27, no. 2, pp. 424–450, Jun. 2023.