أثر منهج الوحدات في تدريس مادة قواعد اللغة العربية باستعمال خريطة المفهوم في تحصيل طالبات المرحلة المتوسطة

Authors

  • Assist. Instr. Eman Hasan Ali المديرية العامة لتربية ديالى

Keywords:

units approach

Abstract

Abstract :

     This paper aims at finding out The Effect of the Units Approach in Teaching Arabic Grammar via the Use of Concept Map on the Achievement of Intermediate School Female Students. The researcher stated the following null hypothesis:

There is no statistically significant difference on the level of (0.05) between the achievement average of female intermediate school students who study Arabic grammar according to the units approach via concept map and the achievement average of female students who study Arabic grammar in the traditional method.

     Furthermore, the researcher selected Al-Zumur High School for Girls which comprises four second intermediate sections. Section B was randomly selected to represent the experimental group, whereas section A represented the control group. The study sample included (63) female students who were divided into (32) female students in the experimental group, and (31) female students in the control group.

     Additionally, the researcher matched between the female students in both groups in the following variants (age, mid-year scores in Arabic during the academic year 2015-2016, and parents' achievements). In order to measure the achievement of students in both groups in terms of the taught topics, the researcher set a posttest which comprised (30) objective questions items. Then, she verified its face and content validity by exposing it to a group of experts and specialists in the field of education and methods of teaching Arabic. Moreover, the stability of the posttest was measured via adopting the split-half method by delineating Pearson correlation coefficient, next it was corrected via Spearman-Brown Equation to reach (0.85). this was followed by finding the difficulty coefficient, distinguishing power and distractors' efficacy.

     The experiment was conducted in the second semester of the 2015-2016 academic year, and lasted for (9) weeks. In addition to that, data were statistically processed via the T-Test. Results of the study mirrored the supremacy of experimental group members who were taught according to the units approach via concept map over their peers in the control group who were taught in the traditional approach with a significant reference in the achievement. In the light of the study results, the researcher recommends using the units approach via concept map in teaching Arabic grammar. Furthermore, suggests conducting another study dealing with different study levels and study topics to figure out the effect of this approach on other variants.         

References

المصادر :

القران الكريم

- ابن منظور ، ابو الفضل جمال الدين محمد بن كرم ، لسان العرب ،مجلد الرابع ، دار صادر ، بيروت ، لبنان ،2005 م .

- احمد ، محمد عبدالقادر ، طرق تعليم اللغة العربية ،ط1،مكتبة النهضة المصرية ،1986.

- البياتي ، عبدالجبار توفيق ، الاحصاء وتطبيقاته في العلوم التربوية والنفسية ،ط1،دار اثراء للنشر والتوزيع ،عمان ، الاردن ،2008م .

- الجيان ،رياض عارف ، كتاب المنهج التربوي وطرائق تدريسه رؤية اسلامية معاصرة ،ط2، بيت الحكمة ، دمشق ،2003م .

- الخوالدة ، ناصر احمد ويحيى اسماعيل عبد ، مراعاة مبادئ الفروق الفردية وتطبيقاتها العملية في تدريس التربية الاسلامية ،ط1،دار الاوائل للنشر ،عمان ،2005م.

- دروزة ، افنان نظير ، اساسيات علم النفس التربوي استراتيجيات الادراك ومنشطاتها كاساس التصميم التعليم ،ط1،دار الشروق للنشر والتوزيع ،عمان ، الاردن ،2004م .

- الدليمي والوائلي ، طه علي وسعاد عبدالكريم ، اتجاهات حديثة في تدريس ل=اللغة العربية ، علم الكتب الحديث ، الاردن ، 2005 م .

- الرازي ، محمد بن ابي بكر ، مختار الصحاح ، دار الاشعار للطباعة والنشر ،سوريا ، 2012م .

- زغلول ، عماد عبدالرحيم وشاكر عقلة المحاميد ، سبكولوجية التدريس الصيفي ،دار المسرة للطباعة والنشر ،عمان،الاردن،2007م .

- زهير،عبدالحميد وسعد عطاالله ،فعالية استخدام خرائط المفاهيم في تدريس البلاغة على التحصيل المعرفي لطلاب الصف الاول الثانوي وتنمية اتجاهاتهم في المؤتمر الثالث عشر ،مناهج التعليم والقدرة المعرفية والتكنلوجيا المعاصرة ، المجلد الثاني ،جامعة عين الشمس ،كلية التربية /2001م .

- الزوبعي ، عبدالجليل واخرون ،الاختبارات والمقاييس النفسية، مطبعة دار الكتب للطباعة والنشر ، بغداد ،1981 م .

- زيتون ، حسن حسين ، تصميم التدريس رؤية منظومية ، سلسلة اصول التدريس ، الكتاب الثاني ، المجلد الثاني ، عالم الكتب ، جامعة طنطا ، مصر ،2001م.

-سليمان ، نايف واخرون ، مستويات اللغة العربية ، دار الصفاء للنشر ، عمان ، 2000م .

- سليمان ، نايف احمد وعادل جابر ، المشرف الفني في اساليب تدريس اللغة العربية ، دار القدس للنشر ، عمان ، الاردن ،2005 م .

- شبر، خليل ابراهيم واخرون ،اساسيات التدريس ،دار المناهج للنشر والتوزيع ،عمان،الاردن ،2005م .

- شحاتة ، حسن وزينب النجار ، معجم المصطلحات التربوية والنفسية ،ط1،الدار المعرفة اللبنانية ،مصر ،2003م .

- شلتون ،علي فهيم ،نظام الوحدات ،ذات المرجع والوحدات المرجعية واسلوب لتطوير المناهج المرحلة المتوسطة ،جامعة الكويت ،1998 .

- الغراوي ،رحيم يونس كرد ،القياس والتقويم في العملية التدريسية ،ط1،دار دجلة ،همان ، الاردن ،2008م .

- عطا ، ابراهيم محمد ،المرجع في تدريس اللغة العربية ،ط2، مركز اكتساب للنشر ،مصر ،2006م .

- عطية ، محسن علي ، الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال ، دار صفاء للنشر والتوزيع ،عمان،الاردن،2008 م.

- عودة ، احمد سلمان ،القياس والتقويم في العملية التدريسية ،دار الامل، الاردن،2002م.

- الفراجي ، عبدالمهيمن احمد خليفة ،اثر منهج الوحدات في تدريس مادة بلاغة باستخدام خرائط المفاهيم في التحصيل والاستيفاء لدى طلاب الصف الخامس الادبي ، جامعة بغداد ،كلية التربية ابن رشد ، ( اطروحة دكتوراه غير منشورة ) ،2005م.

- اللهيبي ، ايمان حسن علي غربي ، اثر استخدام خرائط المفاهيم في اكتساب المفاهيم البلاغية لدى طالبات المرحلة الاعدادية ، جامعة ديالى ، كلية التربية الاساسية ، رسالة ماجستير غير منشورة ،2011م .

- مدكور ، علي احمد ، تدريس فنون اللغة العربية ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، 2000م .

- ملحم ، سامي محمد ، القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ، ط4، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، 2009 م .

- وزارة التربية ، منهج الدراسة المتوسطة ، ط1،مطبعة وزارة التربية ، بغداد ،1996 م .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م.م إيمان حسن علي اللهيبي, “أثر منهج الوحدات في تدريس مادة قواعد اللغة العربية باستعمال خريطة المفهوم في تحصيل طالبات المرحلة المتوسطة”, jfath, vol. 21, no. 2, pp. 385–416, Aug. 2023.