The extent to which science curricula at the intermediate stage include the scientific concepts included in the Kingdom of Saudi Arabia's vision 2030, and the extent of students' awareness of it.

Authors

  • Rashdan bin Humaid Al-Matrafi College of Education Taibah University

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/4/6

Abstract

The study aimed to reveal the extent to which science curricula relate to the detailed objectives of science curricula for the intermediate stage of the scientific concepts contained in the Kingdom's vision.

The study used the descriptive, survey and analytical approach as a method for the study, and the study sample consisted of some science teachers in the intermediate stage, and some third-grade students.

The average, and science courses for the intermediate stage. The study adopted the questionnaire, the analysis card, and the achievement test as tools for the study. In terms of statistical analysis, the study used frequencies, ratios, and range to analyze the results of the study.

The study reached many results, the most important of which are:

The science courses in the intermediate stage are highly linked to the concepts of the Kingdom's vision in its following objectives: strengthening prevention against health risks, promoting the practice of sports activities, strengthening society's immunity towards drugs, enhancing traffic safety, reducing pollution, protecting the environment from natural hazards, developing oil-related industries and gas, increasing the use of renewable energy, ensuring sustainable use of water resources.

Science courses are linked to the Kingdom's Vision 2030 in its three fields, in the following order: a vibrant society, a thriving economy. Ambitious homeland.
The percentage of vision concepts in science curricula for the intermediate stage is low, as it amounted to (26%) of the total scientific concepts contained in science books. Its arrangement of vision dimensions came as follows: a vibrant society, a thriving economy, and an ambitious nation.
Students' lack of awareness of the scientific concepts mentioned in the vision, which are consistent with science courses in the intermediate stage.

The study recommended that the concepts of vision should be included in science curricula for the intermediate stage.

References

أبن منظور، محمد بن مكرم (2003) . لسان العرب. مج 15، دار صادر.

أحمد، سلام،(1413) . تنمية الوعي العلمي لدى طلاب المرحلة الثانوية في دول الخليج العربي. الرياض. مكتب التربية العربي لدول الخليج .

الأحمدي، علي حسن حسين (2018) . تصور مقترح لمتطلبات تطوير مناهج العلوم الطبيعية للمرحلة الثانوية في ضوء الأهداف الاستراتيجية لرؤية المملكة العربية السعودية 2030 : تصور مقترح. مجلة العلوم التربوية. جامعة الملك سعود، الرياض.

الجزولي، عبد الحافظ؛ محمد، الدخيل. (2000). طرق البحث في التربية والعلوم الاجتماعية الأسس والإجراءات والتطبيق الإحصائي، الرياض، دار الخريجي.

الحربي، علي بن سعد مطر (2018) . تطوير مناهج العلوم بالمرحلة المتوسطة في ضوء المفاهيم العلمية المتضمنة في رؤية المملكة العربية السعودية 2030 ، رسالة التربية وعلم النفس، الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية، جامعة الملك سعود، الرياض،61 ، 132-109 .

حكيم، أريج (2017) . تصور مقترح لتعزيز الهوية الوطنية في المناهج الجامعة في ضوء رؤية المملكة 2030 ، مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، 227، 142-121 .

الرشيدي، بشير صالح (2000) مناهج البحث التربوي رؤية تطبيقية مبسطة، دار الكتاب الحديث، الكويت.

الزهراني، معجب بن عثمان (2018) . ملاءمة مخرجات برنامج التربية الفنية بجامعة الملك سعود مع احتياجات سوق العمل السعودي وفق رؤية 2030 ، مجلة العلوم التربوية ، جامعة الملك سعود، الرياض.

الزهيري، حيدر عبد الكريم (2017) . الدماغ والتفكير (أسس نظرية واستراتيجيات تدريسية)، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان . الأردن.

السبيعي، منى حميد (2018). تصور مقترح للأهداف العامة لتعليم العلوم للمرحلة المتوسطة في ضوء معايير العلوم للجيل القادم NGSS ورؤية المملكة العربية السعودية 2030 ، مجلة كلية التربية جامعة بنها .115، 214-186 .

طعيمة، رشدي أحمد (2004). تحليل المحتوى في العلوم الإنسانية (مفهومة – أسسه- استخداماته). دار الفكر العربي، القاهرة.

عبد الرؤوف ، طارق ،عيسى، إيهاب (2017) المقايسس والإختبارات التصميم – الاعداد – التنظيم . القاهرة ، المجموعة العربية للتدريب والنشر.

عبد القادر، أسماء أبو بكر، العزازي، سعاد إبراهيم (2018). وعي الطالبات الخريجات بأهداف رؤية المملكة العربية السعودية2030 : دراسة ميدانية. مجلة البحث العلمي في الآداب، جامعة عين شمس.

عطية، محسن علي (2010) ، البحث العلمي في التربية، مناهجه أدواته و سائله ، دار المناهج ،عمان .

عطيفه، حمدي أبو الفتوح؛ سرور، عايدة عبد الحميد (2011). تعليم العلوم في ضوء ثقافة الجودة: الأهداف والاستراتيجيات. دار النشر الجامعي، القاهرة.

عطيو ، محمد نجيب مصطفى (2014) ،طرق تدريس العلوم بين النظرية والتطبيق ، مكتبة الرشد، الرياض.

المركز الإعلامي للرؤية (2016a) . رؤية المملكة العربية السعودية 2030 . استُرجع من http://vision2030.gov.sa/ar/media.center

المركز الإعلامي للرؤية، رؤية المملكة العربية السعودية 2030. استُرجع من http://vision2030.gov.sa/ar/pdf

المطوع، نايف عبد العزيز (2018) . مدى مواءمة المقررات الدراسية بجامعة شقراء لرؤية المملكة العربية السعودية 2030 ، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية،26 ، 343-327 .

النجدي، أحمد ؛عبد الهادي؛ منى وراشد علي (2007). إتجاهات حديثة لتعليم العلوم في ضوء المعايير العالمية وتنمية التفكير والنظرية البنائية. دار الفكر العربي. 21

النفيسة، صالح إبراهيم؛ النذير، محمد عبد الله (2018) . قيادة التدريس الاحترافي دليل علمي. العبيكان.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
د. رشدان بن حميد المطرفي, “ and the extent of students’ awareness of it”., jfath, vol. 24, no. 4, pp. 110–130, Jul. 2023.