اثر استخدام نموذج التعلم المستند الى المشكلة(learning based-problem)في التحصيل الدراسي الجامعي لطلبة جامعة ديالى

المؤلفون

  • م.د. جاسم محمد علي كلية التربية الرازي / جامعة ديالى
  • م.م. كيان رحيم قاسم كلية التربية الرازي / جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/1/05

الملخص

ه دفت الدراس ة الحالي ة ال ى تط وير برن امج ت دريبي ح ول ال تعلم الم ستند ال ى
المشكلة وقياس اثره ف ي تح صيل طلب ة كلي ة التربي ة ال رازي بجامع ة دي الى، تالف ت عين ة
الدراس ة م ن(١١٢(طالب ا وطالب ة ،(٥٧ذك ورا و٥٥اناث ا) م وزعين عل ى مجم وعتين ،
اح داهما: تجريبي ة خ ضعت للبرن امج الت دريبي و الاخ رى ض ابطة تعلم ت بالطريق ة
التقليدية،وبع د الانته اء م ن فت رة التطبي ق ،طب ق اختب ار تح صيلي كقي اس بعدي،واس تخدم
تحلي ل التب اين الثن ائي الم شترك (الم صاحب) لاختب ار فرض يات الدراس ة ال ثلاث . وق د
اظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية تع زى لتطبي ق البرن امج الت دريبي
لصالح طلبة المجموعة التجريبية، فيما لم توجد فروق ذات دلال ة اح صائية تع زى للج نس
او للتفاعل بين الطريقة والجنس

المراجع

- ابراهيم،بسام(٢٠٠٣.(اثر استخدام ال تعلم الق ائم عل ى الم شكلات ف ي ت دريس الفيزي اء ف ي

تنمية القدرة عل ى التفكي ر الاب داعي والاتجاه ات العلمي ة وفه م المف اهيم العلمي ة ل دى طلب ة

العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ م.د. جاسم محمد علي

م.م. كیان رحیم قاسم

-١٣٨ -

ال صف التاس ع الاساس ي.رس الة دكت وراه غي ر من شورة،جامعة عم ان العربي ة للدراس ات

العليا.عمان.

- العبدلات،س عاد(٢٠٠٣.(اث ر برن امج ت دريبي مبن ي عل ى ال تعلم بالم شكلات ف ي تنمي ة

مه ارات التفكي ر الناق د ل دى طلب ة ال صف العاش ر الاساس ي.رس الة دكت وراه غي ر

منشورة،جامعة عمان العربية للدراسات العليا.عمان.

- ديلي سل،روبرت(٢٠٠١.(كي ف ت ستخدم ال تعلم الم ستند ال ى م شكلةفي غرف ة ال صف.

(ترجمة مدارس الظهران).السعودية:دار الكتاب التربوي.

-Achilles,c.m&hoover,s.p.(1996)transforming Administrativ

Praxis the potiential of problem-based learning(PBL)as a schoolimprovement vehicle for middle and high school paper presented at

the annual meeting of the American educational research

association,new york,n.y.april 8-12 ,1996.

-Al-arfaj,m.(2000).the empact of three instructional style of teaching

science on student achievement and attitudes dai a. 60-09,p.325.

-bayard,b.(1995).problem –based learning in dietetic

education:adescriptive and evaluation case study and analytical

comparison with a lecture based method.dai-a.

-07,p1874.

-benoit,bob(2004).problem based learning.retrieved February

,2005,from://score.rims.k12.ca.us/problearn.htmi.

-bidges,e.,&hallinger ,p.(1999).the use of cases problem based

learning .the journal of cases in educational leaderchips.2(2),332-

-carol,f.&whit,f(2001).differences between students in problembased learning and lecture-based curricula measured by clerk ship

performance rating at the beginning of the third year.teaching and

learning medicine.vol(14)(4)pp.211-217.

العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ م.د. جاسم محمد علي

م.م. كیان رحیم قاسم

-١٣٩ -

-cerezo,n.(2000).problem –based learning in the middle

school;perceptions of at risk females their teachers .daia61/02,p.475

-conger ,a.(2001).problem –based learning in a mixed-ability

classroom that includes gifted and talented children. DAI, 39-

,p.644.

-delisel,Robert(1997).how to use problem-based learning in the

classroom. Association for supervision and curriculum.

Development,Alexandria,Virginia,USA,ASCD.

-duch,b.,allen,d.(2001).the power of problem-based learning. Stylus

publishing, llc.usa

-edens,kellah(2000).perparing problem solvers for 20st century

through problem based learning . college teaching,

vol(48),lssue(2)p(55-61).

-gillison,andrea(2003).technique used by "expert"and non

expert"tutors to facilitate problem-based learning tutorials in an

undergraduate medical curriculum. Medical education. Vol(37)(4)

pp.6-14.

-grother,d.(1999).cooperating with constructivism.journal of college

science teaching, vol(29)(1)pp.17-23.

-holly,d.(1996).science wise,discovering scientific process throw

problem solving.critical thinking. Books and software, CA,USA.

Keng-new,Lynda wee,yih chyn megan&heng chy(2004). Crafting

effective problems for problem-based learning. Retrieved October

,2005,from:http://score.rims.k12 . ca.us/problearn.html.

العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ م.د. جاسم محمد علي

م.م. كیان رحیم قاسم

-١٤٠ -

Lieux,e.(1996).A comparative study of learning vs learning

problem-based learning. Retrieved may 7,2005,from

:httpudel.edu/pb/etc.nutr.teaching

-mayo,p.,Donnelly,m.b,nash,p.p.,&Schwartz,r.w.(1993). What is

problem based learning?retrieved February 6,2005,

from:http://www.usc.edu/hsc/dental/ccmb/usc-csp/quikfacts. Htm

-mclean,m.&Henson,q.(2003).the possible of student drawings to

pilot study.medical educayion.vol(37)(10).pp.895-906.

-prpic,k.&hadgraft,r.(1999).what is problem-based

learning?retrieved February 15,2005,from: :httm://cleo.

Eng.monash.edu.au/teaching/learning/strategy/whatisp/ htm.

-stepien,w.and Gallagher,s.and workman,d.(1993).problem-based

learning for traditional and interdisciplinary classrooms.journal for

the educational of the gifted,vol(16),no(d4),338-357.

After the use of model-based learning to the problem (problembased learning) in the academic achievement of university

students of the University of Diyala

:Abstract

The present study aimed to develop a training program on problembased learning .

And measuring its effect on the collection of the Faculty of

العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ م.د. جاسم محمد علي

م.م. كیان رحیم قاسم

-١٤١ -

Education students at the University of Diyala, Al-Razi, the sample

consisted .

Study (112) male and female students (57 males and 55 females)

spread into two groups,

One of them: an experimental subject of the training program and

the other officer learned the way

Traditional, and after the completion of the application period,

applied the test as a measure Thesela me,

Analysis of variance and use the bilateral common (associated) to

test hypotheses of the study

Three. Adhrt The results of the study and the presence of

statistically significant differences due to the application

Training program for students of the experimental group, Fimalm no

significant differences

Statistically attributed to the sex or the interaction between method

and gender

الملفات الإضافية

منشور

2023-08-08

كيفية الاقتباس

[1]
م.د. جاسم محمد علي و م.م. كيان رحيم قاسم, "اثر استخدام نموذج التعلم المستند الى المشكلة(learning based-problem)في التحصيل الدراسي الجامعي لطلبة جامعة ديالى ", jfath, م 16, عدد 1, ص 1–23, 2023.