Math Anxiety Test among Higher Basic Stage Students and Its Relationship with Their Attitudes toward Mathematics

Authors

  • Imad Mutef Al-zuhairi Amman Arab University
  • Sana Abd el-kareem Naser Amman Arab University

Keywords:

Math Anxiety Test, Attitudes towards Math

Abstract

The aim of this study is to detect the math anxiety test among higher basic stage students and its relationship with students’ attitudes toward mathematics, the researchers used the Description Correlational Method due to its appropriateness to the nature of this study, where the community of the study included all students in the higher basic Stage (8th grade) in the Second Amman Directorate's (3254) student. A simple random was chosen from the original study community, (200) students from four schools. The researchers used a questionnaire to measure math test anxiety for Suinn (Suinn Test Anxiety Scale) which consisted of (33) paragraph, and students attitude questionnaire toward mathematics that developed by Abu Zeina and Kilani, which consisted of (28) paragraph, which applied on the study sample. Pearson Correlation Coefficient was applied to find the relationship between Math Anxiety and the attitudes towards mathematics. The study came up with the following results: 

  • Math anxiety test for the students in the higher basic stage was between medium and high levels.
  • Student's attitudes towards of mathematics among students in the high basic stage were between medium and high levels.

There is negative relationship between math test anxiety and students attitudes towards mathematics, the Pearson correlation coefficient between them equals (-0.47).

References

المراجع العربية:

- أبو زينة، فريد وخطاب، محمد. (1995): أثر التعلم التعاوني على تحصيل الطلبة في الرياضيات واتجاهاتهم نحوهاً، مجلة كلية التربية، 11، (233-286) الإمارات.

- أبو زينة، فريد، والكيلاني، عبد الله، (1980): ًأثر التخصص والمستوى التعلمي على الإتجاهات نحو الرياضيات عند فئات من المعلمين والطلبة في الأردن ً، مجلة دراسات الجامعة الأردنية، المجلد(7)، ع(2)، (109 – 144).

- أبو صايمة، عايدة، (1995): ً القلق والتحصيل الدراسي ً، المركز العربي للخدمات الطلابية.

- أحمد، شكري السيد، (1986): ًقياس الإتجاهات نحو الرياضيات ً، المجلة العربية للتربية، المجلد (6)، العدد (2).

- الرفاعي، نعيم، (1987): ً الصحة النفسية ً، ط7، دمشق، جامعة دمشق،

- الرياشي، حمزة عبد الحكم والباز، عادل إبراهيم، (2000): ًاستراتيجية مقترحة في التعلم التعاوني حتى التمكن لتنمية الإبداع الهندسي واختزال قلق حل المشكلة الهندسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ً، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات. مجلة تربويات الرياضيات، مجلد 3، العدد يوليو، 67-207.

- الشهري، محمد ردعان، (2008): ًاستخدام استراتيجيات ما وراء المعرفة في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات حل المشكلة واختزال القلق الرياضي لدى طلاب الكلية التقنية بأبها ً، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الملك خالد، أبها.

- الفريحات، حسين العابد، (1995): ًعلاقة المناخ الصفي بكل من التحصيل في مادة الرياضيات وقلق الإختبار لدى طلبة الصف الثاتي الثانوي العلمي في مدارس جنوب عمان ً، رسالة ماجستير، جامعة مؤتة.

- المخزومي، أمل، (1995): ًدور الإتجاهات في سلوك الأفراد ً، مجلة الخليج العربي، عدد 53.

- الوحش، عبد العزيز مهيوب، (1998): ًقلق الإمتحان وأثره على التحصيل الدراسي لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية في الجمهورية اليمنية ً، مجلة الثقافة النفسية، المجلد التاسع، عدد 33، بيروت.

- بطانية، أسامة والجراح، عبد الناصر وغوانمة، مأمون، (2007): ًعلم نفس الطفل غير العادي ً. دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

- حسن، ياسمين زيدان، (1997): ًفعالية استخدام التعلم التعاوني والجمعي التنافسي الفردي على تحصيل الرياضيات وتخفيف القلق الرياضي لدى طلاب الصف الأول الإعدادي ً، مجلة البحث في التربية وعلم النفس، مجلد 11، العدد 2، المينا، مصر.

- زهران، العزب محمد، (1996): ًفعالية استخدام التعلم التعاوني في تدريس الرياضيات في خفض مستوى قلق الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ً، مجلة كلية التربية، عدد يوليو، الرياض.

- زيتون، عايش محمود، (1988): ًالإتجاهات والميول العلمية في تدريس العلوم ً، عمان: جمعية المطابع التعاونية.

- صوالحة، محمد وعسفا، مريم، (2008): ًفعالية استخدام اجراءات التعزيز في خفض مستوى قلق الإختبار في مادة الرياضيات ً مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، المجلد(20)، العدد (2)، 327-362.

- صوالحة، محمد، (2007): ًعلم نفس اللعب ً، ط2، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

- عابد، عدنان ويعقوب، إبراهيم، (1990): ًمقياس قلق الرياضيات (MARS) الخصائص السكومترية للصورة المعربة والمعدلة ً، أبحاث اليرموك، المجلد 6، العدد (4): 133-144.

- عبد الغفار، محمد، (2004): ًقلق الإمتحان وعلاقته بكل من الذكاء والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلتين الإعدادية والثانوية ً، المجلة العلمية، المجلد 10، العدد (3)، جامعة المنصورة – كلية التربية،

- عقل، عبد اللطيف، (1985): ًعلم نفس اجتماعي ً. ط2، عمان: دار البيرق للطباعة والنشر والتوزيع،

- فكري، جمال محمد، (1990): ًالقلق الرياضي لدى طلاب الصف الثاني ثانوي العلمي (مستواه-علاقته بالتحصيل بالهندسة) ً، مجلة كلية التربية، مجلد 3، عدد 6، 647-678، الرياض.

- قطامي، يوسف، (1989) ًسيكولوجيا التعلم والتعليم الصفي ً، دار الشروق.

المراجع الأجنبية:

- Chewning, S. Overcoming math anxiety. Germanna Community College. (2002) [On line]: Available: http://web.odu.edu/webroot/instr/ed/jritz.nsf/files/CurriculumForOvercomingMathAnxiety.doc/$FILE/CurriculumForOvercomingMathAnxiety.doc

- Davison, G.C., Neal, J.M. &Kring, A.M. Abnormal psychology. (Ninth Ed.). New York: Wiley. (2004).

- Day, M. Effect of cognitive modificational multimodal treatments Om test anxiety an academic achievement of hiegh test anxious eleventh – grade students. Doctoral dissertation, wayhe state university, 55: 867-A. (1994).

- Dibattista, D.; & Gosse, L. Test anxiety and the immediate feedback assessment technique. The Journal of Experimental Education, 74 (4), 311 – 327. (2006).

- Dodeen, H. Test-related characteristics of UAEU students: test- anxiety, test taking skills, guessing, attitudes towards tests, and cheating. Journal of Faculty of education 26, 31-66. (2009).

- Kiselic, M., Baker, S., Thomas, R.; & Ready, S. Effects of stress management training on anxiety, stress, and academic performance among adolescents. Journal of Counseling Psychology, 41, 335 – 342. (1994).

- McLeod, D. Research on Affect in Mathematics Education: A

- McLeod, D. Research on Affect in Mathematics Education: A reconceptualization. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (PP576-596). New York: Macmilla, (1992).

- National Council of Teacher of Mathematics (NCTM).. Principles and Standards of school Mathematics. (Electronic Version). Reston, VA: Author.

- Probert, B. &. Vernon, A. Overcoming Math Anxiety: Counseling Center Offers Math Confidence Groups. Student Affairs Update, University of Florida, Vol.22, No.2. (1997) [On line]: Available: http://www.ufl.edu/OVP/SAUpdate/v22/sau.spr02.html

- Richardson, F. C, & Suinn, R. M. (1972). The Mathematics Anxiety Rating Scale: Psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 79,551-554. (1972).

- Took, J. & Lindstrom, L... Effectiveness of a Mathematics Methods in Reducing Math Anxiety of Preservice Elementary teachers. School Science and Mathematics, Vol. 98 No.3, PP 136 – 139. (1998)

- Vinson, B. et al. “A comparison of Preservice Teachers Mathematics Anxiety Before and after A Methods Class Emphasizing Manipulatives". Paper presented November 12-14, 1997 at the annual meeting of the MidSouth Educational Research Association in Nashville, TN. (1997) [on line]: Available: http://www.athens.edu/vinsobm/research_4.html

- Young, Davis A.. Christianity & the Age of the Earth Artisan Sales, Thousand Oaks, CA 91360. 1988.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
عماد متعب الزهيري and سناء عبد الكريم نصر, “Math Anxiety Test among Higher Basic Stage Students and Its Relationship with Their Attitudes toward Mathematics”, jfath, vol. 22, no. 2, pp. 1–34, Aug. 2023.