الحاجة الى المعرفة وعلاقتھا بالیقظة الذھنیة لدى طلاب المرحلة المتوسطة
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/3/08الملخص
الملخص :
تتجسد مشكلة البحث في معرفة مدى تأثیر نقص التعلم الحقیقي على طلاب
المرحلة المتوسطة وھل ان التعلم الذاتي للفرد یؤدي الى زیادة المعرفة لدى الطلاب
وكذلك مدى تأثیرھا على إداء السلوكیات المناسبة ،وكما ان الأفراد الیقظین ذھنیا
تكون لدیھم قدرة على الوعي والإدراك لما یحدث من حولھم، ولدیھم قدرة على الانتباه
، وتجنب الاحداث الضاغطة ، فھم یكونون منفتحین على كل ما ھو جدید وواعین
بالتغیرات والأحداث التي یمرون بھا .
لذا یعد الإدراك من العملیات العقلیة الاساسیة التي یتعرف بھا الأفراد على
الأشیاء والمواقف وفھمھا ،وھذا یعتمد على قوة الاستجابة التي یمتلكھا الفرد .
لذا یستھدف البحث الحالي ما یاتي:-
١-قیاس الحاجة الى المعرفة لدى طلاب المرحلة المتوسطة.
٢-قیاس الیقظة الذھنیة لدى طلاب المرحلة المتوسطة.
٣ -معرفة العلاقة بین الحاجة الى المعرفة والیقظة الذھنیة لدى طلاب المرحلة
المتوسطة.
Abstract :
Embodied research problem to know the impact of the lack
of real learning on the intermediate students Is the self-learning of
the individual leads to increased knowledge among students as
well as their impact on the performance of behaviors appropriate,
and also individuals attentive mentally to have the ability to
awareness and understanding of what is happening around them,
and they have the ability to pay attention, avoid stressful events,
they are open to all is new and واعین the changes and events that
they are experiencing.
So is the perception of the basic mental processes which
recognizes individuals on things, attitudes and understanding, and
this depends on the strength of the response that the individual
possesses.
Therefore, current research targets as follow:-
1- Measuring the need for knowledge among middle school students.
العدد الخامس والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٣ ایاد طالب محمود
-٢٤١ -
2- Measuring mental alertness among middle school students.
3- Know the relationship between the need for knowledge and
mental alertness in middle Mahrlh students.
المراجع
لمصادر العربیة:
١ -نشواتي ، عبد الحمید (١٩٨٤ :(علم النفس التربوي، دار الفرقان للنشر
والتوزیع، عم ًان. ص٢١٥.
٢ -السندي ، سعد انور بطرس ،(2010 : (الیقظة الذھنیة وعلاقتھا بالنزعة
الاستھلاكیة لدى موظفي الدولة ،جامعة بغداد / كلیة الاداب ، رسالة ماجستیر غیر
منشورة .
٣ -الدسوقي، كمال (١٩٨٧ :(ذخیرة علوم النفس، المجلد الأول، الدار الدولیة
للطباعة والنشر.
٤ -الزبیدي، كامل علوان (٢٠٠٠ :(الضغوط النفسیة وعلاقتھا بالرضا المھني
والصحة النفسیة لدى اعضاء ھیئة التدریس في الجامعة، جامعة بغداد، كلیة الاداب
(اطروحة دكتوراه غیر منشورة)
٥ -الازیرجاوي، فاضل محسن (١٩٩١ :(علم النفس التربوي، جامعة
الموصل.
٦ -توق، محي الدین وعدس، عبد الرحمن (١٩٨٤ :(أساسیات علم النفس
التربوي، جون وأیلي وأولاده، الأردن.
٧ -داود، عزیز حنا والعبیدي ناظم ھاشم (١٩٩٠ :(علم نفس الشخصیة، جامعة
بغداد.
٨ -شلتز، دوان (١٩٨٣ :(نظریات الشخصیة، ترجمة حمد دلي الكربولي وعبد
الرحمن القیسي، وزارة التعلیم والبحث العلمي، جامعة بغداد، مطبعة جامعة بغداد.
٩ -الخزرجي، علي عبد اللطیف (٢٠٠٣ :(الحاجة إلى المعرفة وعلاقتھا بحل
المشكلات لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة بغداد، كلیة
الآداب .
١٠ -الحموري، فراس أحمد، وأبو مخ، أحمد سعید (٢٠١٠ :(الحاجة إلى المعرفة
والتفكیر ماوراء المعرفي لدى طلبة البكالوریوس في جامعة الیرموك، رسالة
ماجستیر غیر منشورة، جامعة الیرموك، أربد، الأردن.
١١ -أبو حطب وأخرون(١٩٨٧:(التقویم النفسي،الطبعة الثالثة،القاھرة،مكتبة
الانجلو المصریة.
١٢ -العیسوي،عبد الرحمن (١٩٩٣،(العلاج السلوكي،دار ارتب الجامعیة بیروت.
المصادر الاجنبیة:
-Langer,E (1989): minffulness, new york ,Addison Wesley
publishing.
العدد الخامس والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٣ ایاد طالب محمود
-٢٥٣ -
-Brown , K and Ryan, R (2003): the benefits of being present:
mindfulness and its role in psychological well-bing.journal
personality and social psychology .
-Baer .R.A .smith, G .t .Hopkins .S .J, and kritemeyer,J (2006):-
using self–report assessment methods to explore factets of
mindfullness. Pervin .
-Singh N, Nirbhay (2010): mindfulness A finger pointing to the
moon , published online 4march 2010.
-Baer,R.A.(2003) :mindfulness training as a clinical
intervention: A conceptual and empirical review. Clinical
psychology .
-Coutinho, S, A., & Woolery, L. M. (2004): The Need for
Cognition and life Satisfaction among college
students.College student Journal, 38.
-Langer, (1992)Matters of mind:Mindfulness Mindlessness
in perspective , consciousness and cognition.
-Fielden, Kay (2005): mindful knowing ,unitec institule of
technology ,aukl and , new Zealand.
-Murphy, G. (1947): Personality: A biosocial approach to origins
and structure, New York: Harper.
-Murray, H. E. et al (1938): Exploration in personality, New
York, Oxford press.
-Caciop., T. Petty, R. E. Feinstein, J. A. & Jarvis. S. G.(1996):
Dispositional differences in cognitive motivation: The life
and times of individuals varying in need for cognition,
Psychological Bulletin, 119.
-Caciop.& Petty ,R, E. (1982): The need for Cognition, Journal
of Personality and Social Psychology, 42 .
-Cacioppo & Petty, R. Kao, C. (1984): The efficient assessment
of need for cognition, Journal of personality Assessment, 48
(3).
-Goliath Industry Information (2005): The need for cognition
and life satisfaction among college student.Available online
college student Journal,EC Next,Inc.
-Gulgoz, S. (2001): Need for cognition and cognitive
performance , from across-cultural perspective.
العدد الخامس والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٣ ایاد طالب محمود
-٢٥٤ -
-Zhang, Y. (1996): Responses to humorous advertising :The
moderating effect of need for cognition, Journal of
Advertising,Vol.25,No.1.
-Cohen, A. R., Stotland, E., Wolfe, D. M. (1955): An
experimental investigation of Need for Cognition, Journal of
Abnormal and social Psychology, Vol.51.
-Kassin, Saul (2003): Psychology, New Jersey:PrenticeHall.Inc.
-Langer,E (1989): minffulness, new york ,Addison Wesley
publishing.
-Brown ,(2007): minfulness: theoretical foundations and
evidence for its salutary effects. Psychological inquiry .
-Deminck,tack (2000):mindful psychological science: theory
and application.
-Ebel,R.L(1972) Essenntials of education measure New Jersey
prentice-Hill.
الملفات الإضافية
منشور
كيفية الاقتباس
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2023 ایاد طالب محمود

هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution 4.0 International License.