The analysis of exercises included in the Arabic language book for the second grade is average according to Bloom's knowledge classification

Authors

  • saif Sa'ad Mahmood Azeez مديرية تربيـة ديــالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/4/3

Keywords:

analysis, exercises included

Abstract

The aim of the research was to analyze the exercises included in the Arabic language book for the second grade (the first and second part) according to Bloom's knowledge classification. To achieve the research objective, the researcher formulated the following research questions:

1- What percentage of knowledge level of exercises included in the Arabic language book for the second grade and according to the average part.

2-What percentage of the level of understanding of the exercises included in the Arabic language book for the second grade is average and according to the part.

3-What percentage of the level of application of exercises included in the Arabic language book for the second grade is average and according to the part.

4-What percentage of the level of analysis of exercises included in the Arabic language book for the second grade is average and according to the part.

5-What percentage of the level of composition of the exercises included in the Arabic language book for the second grade and according to the average part.

6 - What percentage of the level of evaluation of exercises included in the Arabic language book for the second grade and according to the average part.

The current research is set for the academic year 2017/2018. In the Arabic language book for the second intermediate grade (the first part and the second part), which is taught in the Republic of Iraq (i, 2017), the researcher chose the methodology of content analysis, The researcher prepared the only research tool needed for the analysis process: (the form of analysis of the exercises involved) and after confirmation of the characteristics of the psychometric, the tool became ready for application and within the time limits of the research completed the researcher analysis The The exercises included in the Arabic language book for the second grade are average according to Bloom's knowledge classification. The frequencies and percentages of each level of the Bloom classification of each educational unit were then calculated according to the parts of the book, which were detailed in Chapter 4. The researcher also extracted the frequencies and percentages of each level Bloom's Cognitive Classification The order of these levels in the analysis process came as follows: "Application, Understanding, Knowledge Analysis, Composition, Calendar" The researcher also reached a set

 

References

المصادر والمراجع :

- الجعافرة ، عبد السلام يوسف (2011) " مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها بين النظرية والتطبيق "مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن.

- حسين ، عبد المنعم خيري(2013) " القياس والتقويم في الفن والتربية الفنية " ط3، مطبعة ارض النوارس ، بغداد ، العراق.

- دمعة ، مجيد ابراهيم(1974) " تقويم أسئلة الامتحانات النهائية لموضوع قواعد اللّغة العربية لطلاب الصف الثاني المتوسط في العراق للعام الدراسي 1970م-1971م" وزارة التربية التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد، مركز البحوث التربوية والنفسية ، العراق.

- دوبوف، جوزيت غاي (2014) " اللغة الواضحة " ترجمة عبد الجليل غزالة دار يوتبيا للطباعة والنشر، بيروت لبنان.

- رشوان، حسين عبد الحميد احمد(1989) " العلم والبحث العلمي دراسة في مناهج العلوم" ط4، المكتب الجامعي الحديث، الاسكندرية.

- زاير ،سعدعلي ،وداخل، سماء تركي (2013) " اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية " ج1،ط1،دار المرتضى للطبع والنشر والتوزيع،جمهورية العراق.

- زاير ، سعد علي ، عبد الجبار ، محمد عبد الوهاب (2015م) " رؤية في مناهج تدريس اللّغة العربية " مكتب نور الحسن للطباعة والتنضيد ، بغداد ، العراق.

- عزيز، سيف سعد محمود ، والعبيدي، عبد الحسن عبد الامير احمد (2019) " المساعد في كتابة البحوث التربوية " دار الدكتور للعلوم الادارية والاقتصادية ، بغداد ، العراق.

- العبيدي ، إخلاص عباس داود محمد (2005) " تحليل أسئلة كتب قواعد اللّغة العربية للمرحلة المتوسطة على وفق الأهداف التعليمية"( رسالة ماجستير غير منشورة ) كلية التربية للبنات ، جامعة بغداد.

- علوان، عبد الحميد حمودي وآخرون (2017) " اللّغة العربية للصف الثاني متوسط " الشركة العامة لانتاج المستلزمات التربوية ، العراق.

- فان دالين، ديوبولد(1986) " مناهج البحث في التربية وعلم النفس" ط2، مكتبة الانجلو المصرية.

- النجيحي،محمد لبيب ، ومحمد منير مرسي(1973)"البحث التربوي اصوله ومناهجه" عالم الكتب، القاهرة.

- وزارة التربية (1985) " نظام المدارس الثانوية رقم 60 لسنة 1968م" مطبعة وزارة التربية، بغداد.

- -Hoeppel, frank charies(1981) "A taxonomical analysis of Question found in reading Skills development books used in mary lond community College. Development Remeaial reading programs" Dissertation abstracts international. Vol.41, No.12.

- Scott, William & Michael, Wertheimer(1968) “Introduction to psychological research university of Colorado" NewYork, John Wiley.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
سيف سعد محمود عزيز, “The analysis of exercises included in the Arabic language book for the second grade is average according to Bloom’s knowledge classification”, jfath, vol. 23, no. 4, pp. 59–79, Aug. 2023.