The persecutory character and its relationship with dogmatism among university students

Authors

  • Talal Ghalib Alwan جامعة جرمو / كلية التربية واللغات

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/4/12

Keywords:

The persecutory character

Abstract

The present study aimed to:

1-The persecuted character is known to the university students

2-Known dogmatism for university students.

3- The statistically significant differences in the persecuted character are defined according to the gender and specialization variable

4-Know the statistically significant differences in dogmatism according to the variable of gender and specialization

5-   Know the correlation between persecutory and dogmatism   

A sample consisted of 250 male and female students who were chosen in the random method. The persecution personality measure consisting of (56) items was applied. The researcher used the second variable, the dogmatism scale consisting of (40) items. Statistical methods were used to analyze data, including the T-test for one sample and the T-test for two independent samples and a correlation coefficient . Pearson

       

The results showed that the research sample is characterized by persecuting personality and they do not have dogmatism. The results of the research showed that there are no statistically significant differences according to the gender and specialization variable, but I found that there is a correlation relationship between the persecutory and dogmatical personality, and through these results a number of recommendations and proposals were reached.

 

References

بركات ، زياد (2008). الجمود الذهني وعلاقته بالقدرة على حل المشكلات والتحصيل الدراسي والجنس لدى طلبة المرحلتين الأساسية والثانوية، مجلة جامعة مؤتة للدراسات والبحوث، 3 (14): 173-192.

بن لمبارك ، سمية (2009). أسلوب الدوجماتية لدى الطلبة الجامعيين، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب والعلوم الإنسانية – جامعة الحاج لخضر – باتنة الجمهورية العربية الجزائرية.

حيدر، أحمد محمد، و عز الدين حسين شحاته أبو التمن(2013). "دراسة مقارنة في التوجه نحو الآخرين وفقاً للشعور بالاضطهاد لدى طلبة الجامعة: رؤية نظرية." مجلة كلية التربية: الجامعة المستنصرية - كلية التربية ع2: 99 - 144.

الخيلاني، كمال محمد سرحان(2014). "العنف النفسي الموجه للنساء العاملات في مدينة بغداد وعلاقته بالتفكير الاضطهادي." مجلة الآداب: جامعة بغداد - كلية الآداب ع107: 455 - 494.

زهران، سماح خالد عبد القوي (2011). أثر الشعور بالظلم والاضطهاد في القدرة عـلى الإنجـاز لدى مجموعات عمرية مختلفة من الأطفـال والراشـدين. دراسـات عربيـة في التربيـة وعلـم النفس ،العدد (4) :239– 259.

صالح، قاسم حسين (2000). التفكير الاضطهادي وعلاقته بأنماط الشخصية، أطروحة دكتوراه غير منشوره، كلية الآداب، جامعة بغداد.

عبد الله، معتز سيد (1998). علاقة السلوك العدواني ببعض متغيرات الشخصية، مجلة علم النفس، العدد (47)، الهيئة المصرية العامة للكتاب.

عبدالمهدي، زهراء(2014). "أثر برنامج إرشادي معرفي سلوكي في خفض التفكير الاضطهادي لدى طالبات الجامعة من المستخدمات للفيس بوك." مجلة كلية التربية الأساسية: الجامعة المستنصرية - كلية التربية الأساسية ع86: 845 - 920.

عجوة، عبد العال حامد (1986). العلاقة بين الدوجماتية وبعض الأساليب المعرفية لدى طلاب كلية التربية، جامعة المنوفية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية جامعة المنوفية.

العنزي، عبد الحميد (1999). نظريات الشخصية، الطبعة الأولى- دار الأمل للنشر والتوزيع، اربد، الكويت.

سعيد،ياسر مجيد (1999).بناء مقياس الشخصية الاضطهادية لطلبة جامعة بغداد،رسالة ماجستير غير منشورة ،كلية التربية ،جامعة بغداد.

موسى ، ناصر دسوقي محمد : دراسة تطورية لبعض الاساليب المعرفية لدى الجنسين ،الانترنيت

htt:www.eawraq.comnewws.php?action=view&id=169

Brown, S. A. (2008). The Reality of Persecutory Beliefs: Base Rate Information for Clinicians . Ethical Human Psychology and Psychiatry, 10 (3)163–178.

Daniel Frankklin,M.,(199l). Acomparativc study between Navy Junior ROTC cadets and general population students on measures of dogmatism. Personality type, and self - esteem. Unpublished Ph.D. Disertation, Wayne State University. The abstract available at http://digitalcommons.wavne.edu/disertations/aal 921511.

Davise, M.F . (2005). dogmatism and the distinctiveness of opposite vs . different cognitive systems : Release from proactive inhibition for shifts within -and between - dimensions of meaning journal research in personality , 39.574-591.

Davise, M.F. (1998). dogmatism and belief formation : output interference in the processing of supporting and contradictory cognitions . Journal of personality and social psychology .75,456-466.

Emery, S.(1992). A four - dimensional analysis of sex role attitudes in a Mormon population : Personal control, Self - estee, dogmatism, and religious affilation. Unpublished Ph.D Dissertation - California School of Professional Psychology,Los Angeles . Abstract Available at : ProQuest Dissertation and Theses Database.

Fingsteing ,A.(1996).Personality characteristics of the PersonalityDisorded, Edited by Charles.6 .Costello chapter 9 .

Lohaman,C,M.,(2010). An Unexamined Triumvirate: Dogmatism, problem Solving, and HRD ,Human Resource Development Review .9 (1): 72-88.

Mayer, E.K . (1977). Thinking , problem solving ,conation ,W.H. Free man and company, New York.

Mayes,C:Critical thinking,Dogmatism and self concept as predicition of success adultBasic Education students, Diss,abs,Inter,No6,1986

Parker, A.M., Bruin, W.B. ,& Fischhoff ,B. (2007). Maximizers versus satisficers :Decision-making styles, competence,and outcomes . Judgment and Decision Making.2,342-35-.

Tsai, W., Chang, E., Sanna, L., & Herringshaw, A. (Sep 2011). "An examination of happiness as a buffer of the rumination–adjustment link: Ethnic differences between European and Asian American students". Asian American Journal of Psychology, 2 (3): 168–180

Walter, G. M., & Cohen, G. L. (2011). A brief social-belonging intervention improves academic and health outcomes of minority students. Science, 331, 1447-1451.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
طلل غالب علوان, “The persecutory character and its relationship with dogmatism among university students”, jfath, vol. 24, no. 4, p. 288_311, Jul. 2023.