Obstacles to e-learning in teaching Arabic language courses in light of the Corona pandemic from the point of view of faculty members at the University of Diyala, College of Basic Education

Authors

  • Safa Salem Mohammed جامعة ديالى / كلية التربية الاساسية

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/4/19

Keywords:

Keywords: E-learning obstacles

Abstract

    The present study aims at investigating the obstacles of E-learning in teaching Arabic language during COVID 19 from the viewpoint of teaching staff of the college of Basic Education in the university of Diyala. In order to put the aims into action a questionnaire prepared that includes (30) obstacles distributed on three domains which are:

  1. 7 obstacles related to administrative domain,
  2. 13 obstacles related to the teacher and the student,
  3. 10 obstacles related to E-learning.

The questionnaire submitted to the jury members and then, reliability and validity were measured. The sample of the study include (40) teaching staff members and the suitable statistical methods were used.

The study comes to conclude that:

  1. Making use of the strength and weakness points to control E-learning in teaching Arabic language,
  2. Training teaching staff members to use teaching platforms,
  3. Setting a vision and a plan for E-learning according to the curriculum philosophy and available infrastructures,
  4. Preparing the infrastructures like computers, programs, networks (inter- and intranets).

 

References

- جابر، جابر عبد الحميد، مدرس القرن الحادي والعشرين الفعال المهارات والتنمية المهنية،2000، دار الفكر العربي للطباعة والنشر، مصر.

- الجبوري، حسين محمد جواد. منهج البحث العلمي مدخل لبناء المهارات البحثية،2013، ط1، دار الصفاء ،عمان ،الاردن.

- جرجيس، نادي كمال ،الانترنيت والمشروعات المتكاملة، منظومة تنظيم لتكامل المنهج،1999،بيروت،مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع.

- حمزه، جنان مرزه ، مشكلات استخدام التعليم الالكتروني في تدريس المقررات التاريخية من وجهة نظر التدريسيين،2015 ،مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية /جامعة بابل،العدد20.

- الحوامدة، محمد فؤاد، معوقات استخدام التعلم الالكتروني من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية في جامعة البلقاء التطبيقية،2011، مجلة جامعة دمشق المجلد(27)، العدد الأول ،الأردن.

- الحيلة , محمد محمود , تكنولوجيا التعلم بين النظرية والتطبيق , 2014،ط9، دار المسيرة , عمان – الاردن .

- الدليمي، كامل محمود نجم ،اساليب تدريس قواعد اللغة العربية،2013،ط1،دار المناهج للنشر والتوزيع ،عمان –الاردن.

- الربيعي، ياسين حميد عيال ،الاحصاء الوصفي والاستدلالي في كتابة البحوث التربوية والنفسية، 2018،ط1،مكتبة دجلة للنشر والتوزيع .

- زيتون، عايش محمود، النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم، دار الشروق للنشر والتوزيع، (عمان-2007).

- سالم، رائدة خليل، تكنولوجيا التعليم، 2007، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان.

- السكران، محمد، أساليب تدريس الدرراسات الاجتماعية، 2000، ط2، مطبعة الشرق، عمان.

- السيف، منال بنت سليمان، مدى توافر كفايات التعليم الالكتروني ومعوقاتها وأساليب تنميتها من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية في جامعة الملك سعود،2009، كلية التربية، رسالة ماجستير غير منشورة.

- الشبول ،مهند انور ، ربحي مصطفى عليان، التعلم الإلكتروني ،2014،ط1،عمان ،الاردن.

- الشمري، فواز بن هزاع، أهمية ومعوقات استخدام المعلمين للتعليم من وجهة نظر المشرفين التربويين بمحافظة جدة، رسالة ماجستير غير منشورة، 2007.

- عباس، محمد خليل واخرون: مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس،2011،ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان – الاردن .

- عبد الرحمن، أنور حسين، وعدنان حقي زنكنة : الأنماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الإنسانية والتطبيقية ،2007 شركة الوفاق للطباعة، بغداد.

- عجمية، نرجس ممدوح ، اللغة العربية بين الضعف والعلاج إعداد وتأهيل معلم اللغة العربية، 2019،جامعة الدمام المملكة العربية السعودية.

- العجيلي، صباح حسين، وآخرون ، مبادئ القياس والتقويم التربوي،2001 دار الثقافة للطباعة والنشر.

- عدس، عبد الرحمن. مبادئ الإحصاء في التربية وعلم النفس، 1980،ج1، ط2، منشوارت مكتبة النهضة الإسلامية، عمان.

- عطية، محسن علي، الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال، 2008، ط1،دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.

- عطية، السيد عبد الحميد. التحليل الاحصائي وتطبيقاته في دراسة الخدمة الاجتماعية،2001، ط1،المكتب الجامعي الحديث، الاسكندرية.

- علي، سعيد إسماعيل، أصول التربية العامة،2007، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ،عمان.

- عليان، ربحي ،واخرون. وسائل التصال وتكنولوجيا التعلم ، 1999،دار الصفاء، عمان – الاردن.

- المجالي، محمد والجراح، عبد المهدي والشناق، قسیم و الیونس، یونس و العیاصرة، احمد والنسور، زیاد، المساعد العربي في تدریس التعلیم للجمیع، دلیل المدرب،2005،وزارة التربیة والتعلیم، عمان-الأردن.

- مزهر، شعبان العاني, التعليم الإلكتروني التفاعلي،2016 ،ط1،مركز الكتاب الأكاديمي.

- ملحم، سامي محمد ، القياس والتقويم في التربية وعلم النفس،2010 ،ط5،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان – الاردن.

- مهند انور، زكي مصطفى، التعليم الالكتروني،2014 ، ط1 ، الأردن، عمان .

- الموسى ،عبد الله بن عبد العزيز ، التعلم الإلكتروني، مفهومه ،خصائصة ،فوائده،عوائقه،2002،ورقة عمل مقدمة الى مدرسة المستقبل ،جامعة الملك سعود،على موقع

www.Qiu.h(2003)ffectiveness of e-learning//A:pageFilesSlide…1.htmmm

- الهادي ،محمد ، التعليم الإلكتروني عبر شبكة الإنترنيت،2005، ط1، القاهرة ،الدار المصرية.

- Donatti, Steve et.al (2000), Internet in the Curriculum,(in) Technology www.usask.ca/education/coursework/802papers/Internet/Internet.htm

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
صفا سالم محمد, “Obstacles to e-learning in teaching Arabic language courses in light of the Corona pandemic from the point of view of faculty members at the University of Diyala, College of Basic Education”, jfath, vol. 24, no. 4, pp. 467–487, Jul. 2023.