مدى توافر الكفايات التدريسية عند مدرسي الاجتماعيات في المرحلة المتوسطة

المؤلفون

  • احمد شاكر مزهر جامعة ديالى /كلية تربية الاساسية

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/3/11

الكلمات المفتاحية:

الكفايات التدريسية- مُدرسي الاجتماعيات

الملخص

يهدف البحث الحالي إلى: تعرف الكفايات التدريسية المتوافرة في اداء مدرسي الاجتماعيات في المرحلة المتوسطة .

      ولتحقيق هدف البحث اتبع الباحث المنهج الوصفيّ في إجراءات بحثه، وقد بلغَ مُجتمع البحث (214) مُدرساً ومُدرسة، وكانت عيّنةُ البحث (24) مُدرساً من مُدرسي الاجتماعيات في المدارس المتوسطة  والثانويّة النهاريّة، التابعة لمديرية تربية محافظة ديالى، اختارهم الباحث بصورة قصديّة لِيُمثلوا عيّنة بحثه مُوزعين على (24) مدرسة، وقام بإعداد أداة البحث وهي (استمارة ملاحظة) خاصة بالكفايات التدريسيّة، وبعد اطلاعه على الأدبياتِ والمصادر والدراسات السابقة المتعلقة بموضوع بحثه، عمل الباحث إلى جعل الكفايات التدريسية الرئيسة في ثلاث مجالات هي : (التخطيط ، والتنفيذ ، والتقويم)، وصاغ (42) فقرة مُوزعة على (12) مجالاً، ولتحقيق الصدق الظاهري لأداة البحث تم عرضها على المحكمين والمتخصصين في مجال العلوم التربوية والنفسية و طرائق التدريس ، لمعرفة آرائهم وحكمهم على مدى صلاحيّة المجالات والفقرات، واعتمد الباحث التوزيع الخماسي لمقياس (ليكرت) في تحديد بدائل أداة البحث ، فتكونت أداة البحث بصيغتها النهائيّة من (42) فقرة، وكذلك أوجد صدق البناءِ لفقراتِ أداة البحث ، وبعد أن تم التحقق من صدق الأداة قام الباحث باستخراج معامل ثباتها ، إذ بلغَ معامل الثبات بمعادلة الفاكرومباخ (0,78%) ، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها طبقها على عيّنة البحث في الفصل الدراسي الأول في يوم الخميس الموافق 9 /11/ 2023م ، وانتهت في يوم الخميس الموافق 18 /1/ 2024م،  وبعد الانتهاء من تطبيق أداة البحث وتحليل البيانات توصل الباحث إلى النتائج الآتيّة :-

- إنَّ جميع مجالات الكفايات التدريسية الرئيسة ( التخطيط، والتنفيذ، والتقويم) غير متحققة عند مُدرسي الاجتماعيات للمرحلة المتوسطة ، سوى مجالي (إدارة الصف ، والاتصال التربويّ (اللفظي وغير اللفظي)) في كفايات التنفيذ، وفي ضوء نتائج البحث يوصي الباحث بتوصيات منها:

- ضرورة اعتماد استمارة الملاحظة التي تم إعدادها في هذا البحث من قبل المشرفين التربويين عند تقويم اداء مدرسي ومدرسات مادة الاجتماعيات بفروعها المختلفة، و لهذا اقترح الباحث مقترحاتٍ منها:

- إجراء دراسة مُماثلة للدراسة الحاليّة، لتقويم اداء مدرسي مادة الاجتماعيات في المراحل الاخرى.

المراجع

Abu Jado, Salih Mujammed Ali, (): Educational Psychology, th Edition, Al-Masira House for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.

Al-Asadi, Saeed Jassim, and others, (): Professional development based on educational competencies and competencies (teacher-principal-supervisor), Methodical House for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Imam, Mustafa Mahmoud, and others, (0): Evaluation and Measurement, Dar Al-Hikma for Printing and Publishing, Amman, Jordan.

Al-Tamimi, Awad Jassim Muhammad, (5): Competencies, a guide for workers in the field of education, 1st edition, Ministry of Education, Baghdad, Iraq.

Al-Jabri, Kazem Karim Reda, (): Research Methods in Education and Psychology, Foundations and Tools, 1st Edition, Al-Amir Library for Printing and Reproduction, Baghdad, Iraq.

Republic of Iraq, Ministry of Education, (): Middle School Curriculum, Arts for Printing, Baghdad, Iraq.

Al-Hamid, Faten, and others, (): Fundamentals and Skills of Action Educational Research, Dar Amjad for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Hamidi, Ismail Musa, and Khalifa Abd al-Muhaimin Ahmed, (): Evaluating the performance of implementers of the Arabic language department in secondary schools and identifying the most important problems they face during the application period, Journal of the College of Arts, Issue , -.

Al-Khafaf, Eman Abbas, (): Linguistic development for the family, the child, and the university researcher, 1st edition, Dar Al-Kutub Al-Alamiyyah for publication and distribution, Baghdad, Iraq.

Al-Duraij, Muhammad, (): Introduction to Teaching Science, 1st Edition, University Book House, Al-Ain, United Arab Emirates.

Zayer, Saad Ali, and Eman Ismail Ayez, (): Arabic language curricula and teaching methods, 1st edition, United International, Beirut, Lebanon.

................, and Sama Turki Dakhil, (5): Modern Trends in Teaching Arabic Language, 1st Edition, Al-Manhajiah House for Publishing and Distribution, Baghdad, Iraq.

................., and Muhammad Abd al-Wahhab, (5): A vision in the curricula of teaching the Arabic language, 1st edition, Nour Al-Hassan Office for Printing and Composing, Baghdad, Iraq.

Al-Zuhairi, Haider Abdel-Karim Mohsen, (5): Effective Teaching (Strategies and Skills), 1st edition, Hamada Foundation for University Studies and Distribution, Irbid, Jordan.

Al-Saadi, Yusuf Faleh Muhammad, and others, (): Teaching competencies and their training programs, Al-Amir Library for Printing and Publishing, Baghdad, Iraq.

Salam, Mohamed Tawfiq, and Abdel-Khalek Youssef Saad, (): Recent trends in in-service teacher training, 1st edition, National Center for Educational Research and Development, Egypt.

Shubar, Khalil Ibrahim, and others, (): Teaching Methods, Dar Al-Manhaj, Amman, Jordan.

Shakir, Hassan, (): An Introduction to Competencies and Partitions, A Theoretical and Practical Comparison, 1st Edition, Al-Muttaqi Press, Al-Muhammadiyah, Morocco.

Al-Taie, Suzan Hassan Taha, (): Building a program to develop teaching competencies for teachers of literary criticism in the preparatory stage according to comprehensive quality standards, (unpublished master's thesis), College of Basic Education / University of Diyala, Iraq.

Al-Tanawi, Effat Mustafa, (): Effective teaching (its planning-skills-strategies-evaluation), 1st edition, Dar Al-Masirah for publication, distribution and printing, Amman, Jordan.

Al-Obeidi, Abd al-Salam Jawdat, (): Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 1st Edition, Dar Al-Sader Cultural Foundation for Printing, Publishing and Distribution, Babylon, Iraq.

Aziz, Saif Saad Mahmoud, and Abdel-Hassan Abdel-Amir Ahmed Al-Obeidi, (): Assistant in Writing Educational Research, 1st Edition, Dar Al-Doctor in Writing Educational Research, Baghdad, Iraq.

Attia, Mohsen Ali, (): Teaching Arabic in the Light of Performance Competencies, 1st Edition, Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Al-Aqili, Rasool Ashour Hassan, (): Evaluation of the performance of male and female teachers of Arabic language for adolescent schools in the light of educational competencies, (unpublished master's thesis), College of Basic Education / University of Diyala, Iraq.

Ali, Nafie Hussein, (): Assistant Laws Regulating the Work of the Ministry of Education, Teacher, Teacher, Supervisor, Employee, Maryam Printing Press, Beirut, Lebanon.

Al-Awadi, Mortada Raad Radi Al-Khayyat, (): Foundations of Education, 1st edition, Dar Al-Salam Library Publications, Najaf, Iraq.

Al-Fatlawi, Suhaila Mohsen Kazem, (): Individualizing Education in Preparing and Qualifying the Model Teacher in Educational Measurement and Evaluation, 1st Edition, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Muhammad, Ali Odeh, (): Research Methods in Education and Psychology, Dar Afkar for Studies and Publishing, Baghdad, Iraq.

Al-Mohammadi, Thamer Hamid Allawi, (): Building a training program for Arabic language teachers from graduate courses in the light of their performance of educational competencies, (unpublished master's thesis), College of Basic Education / Al-Mustansiriya University, Iraq.

Mari, Tawfiq, (): Educational competencies for teachers, 1st edition, Dar Al-Asmaa, Damascus, Syria.

التنزيلات

منشور

2024-09-10

كيفية الاقتباس

[1]
احمد شاكر مزهر, "مدى توافر الكفايات التدريسية عند مدرسي الاجتماعيات في المرحلة المتوسطة", jfath, م 28, عدد 3, ص 235–261, 2024.