Daydreams among university students
Keywords:
احلام اليقضةAbstract
The researcher has adopted (Al-Qurashi, 2002) daydreams scale and
exposed it to a number of experts in Educational and Psychological
Sciences in order to obtain Face Validity for the instrument. The
researcher implemented the instrument on a number of college students,
which is composed of (60 students). This sample was chosen randomly
from University of Diyala/ College of Basic Education/ Department of
Psychological Guidance.
02
The researcher used the following statistical means (Arithmetic
Means, Postulated Means, Standard Deviation, T-Test for individual
sample, and Parson's Coefficient)The following results have been
concluded: University students have the ability of positive daydreams,
and the don not have negative daydreams or it is very weak.
References
- عض٣ ، ٖعٞسط ٛ٘ش١٘ٓ( 5 . )ٔاؽالّ اُ٤وظخ . رشعٔخ اثشاٛ٤ ْؽبكع ، ؽٔ ، ٓطجؼخ
ُغ٘خ اُج٤بٕ اُؼشث٢.
- ؽغ٤ ، ٖصش٣ب ػِ٢( 555 . )ٔأصش ثؼغ أُزـ٤شاد ك٢ اُزخ٤ . َثـذاد ، عبٓؼخ ثـذاد،
ًِ٤خ االداة، سعبُخ ٓبعغز٤ش ؿ٤ش ٓ٘شٞسح .
- اُخُٞ٢ُٝ ،٤ٙ( ْ56 .)ٔأُٞعٞػخ أُخزظشح ك٢ ػِْ اُ٘لظ ٝاُطت اُؼوِ٢ ، داس
أُؼبسف ثٔظش .
- داك٤ذٝف ، ُ٘ذا. ٍ )ٖ53ٓ . )ٔذخَ ػِْ اُ٘لظ . رشعٔخ ع٤ذ اُطٞاة ٝآخش٣ ، ٖاُش٣بع
، داس ٓبًغشٝٛ٤ُِ٘ َشش .
- ساعؼ ، اؽٔذ ػضد )ٗٙ5 . )ٔاالٓشاع اُ٘لغ٤خ ٝاُؼوِ٤خ ٝػالعٜب ٝآصبسٛب االعزٔبػ٤خ
، اُوبٛشح ، داس أُؼبسف
- سٓض١ ،اعؾن )ٕ٘5 .)ٔػِْ اُ٘لظ اُلشد١ .اطُٞٚ ٝرطج٤وٚ. اُوبٛشح، داس أُؼبسف.
- اُض٣بد١ٓ ، ؾٔٞد )ٕ56 . )ٔاعظ ػِْ اُ٘لظ اُؼبّ، اُوبٛشح ، ٌٓزجخ عؼ٤ذ سأكذ.
- شِزض ، دٝإ )ٖ53ٗ . )ٔظش٣بد اُشخظ٤خ . رشعٔخ ؽٔذ دُ٢ اٌُشثُٞ٢ٝ ػجذ اُشؽٖٔ
اُو٤غ٢ ، ثـذاد ، ٓطجؼخ عبٓؼخ ثـذاد .
- اُشٔبع ، طبُؼ )ٓ٘5 . )ٔأُذخَ اُ٠ ػِْ اُ٘لظ ، ثـذاد ، ٓطجؼخ عبٓؼخ ثـذاد.
- طِ٤جب ، عٔ٤ٔ( َ56 . )ٔأُؼغْ اُلِغل٢ . ث٤شٝد ، داس اٌُزبة اُِج٘بٗ٢.
- ػ٤غٞ١ ، ػجذ اُشؽٖٔ )٘53 ٔأ( . اُو٤بط ٝاُزغش٣ت ك٢ ػِْ اُ٘لظ ٝاُزشث٤خ ، ث٤شٝد
، اُذاس اُغبٓؼ٤خ .
- كشط . طلٞد )ٓ53 . )ٔاُو٤بط اُ٘لغ٢ ، اُوبٛشح ، داس اُلٌش اُؼشث٢.
- اُوٞط٢ ، ػجذ اُؼض٣ض )ٙ٘5 .)ٔأعظ اُظؾخ اُ٘لغ٤خ ، اُوبٛشح، ٌٓزجخ اُٜ٘ؼخ
أُظش٣خ.
- ٓذًٞس ، اثشاٛ٤( ْ565 . )ٔأُؼغْ اُلِغل٢ٓ . غٔغ اُِـخ اُؼشث٤خ ، اُوبٛشح ، اُٜ٤ئخ
اُؼبٓخ ُشئٕٝ أُطبثغ االٓ٤ش٣خ .
- اُٞسد١ ، ػِ٢( 5٘5 . )ٔاالؽالّ ث٤ ٖاُؼِْ ٝاُؼو٤ذح . ثـذاد ، ٓطجؼخ اُشاثطخ.
انًصادر االخُبُت
* Singer, J. L. & Bonanno , G. A. (1990) . Personality and private
experience : Individual variations in consciousness and in attention to
subjective phenomena . In L. Pervin (Ed.) , Handbook of Pesonality :
Theory and Research . New York : Guilford Press .
*Klinger , E. (1971) . Structure and Functions of fantasy. New York,
Wiley - Inter Science .
*Morgan , C. T. & King , R. A. (1975) . Introduction to psychology .
McGraw-Hill Book Company .
*Pope , K. S. & Singer , J. L. (1978) . The stream of consciousness .
New York , John Wiley & Sons .
*Singer , J. L. & Mccraven , V. G. (1961) . Some characteristics of
adult daydreaming . Journal of Psychology , 1961 , 51 , 151-164 .
*Wagman , M. (1967) . Sex differences in types of daydreams. Journal
of Personality and Social Psychology. Vol. 7, No. 3, PP. 329-332 .
*Wolman , B. B. (1973) . Dictionary of Behavioral Science . New York ,
Vannostrand Reinhold Company .
*Gold , S. R. & et. al. (1986) . Daydreaming , Self - concept and
academic performance . J. Imagination , Cognition and Personality ,
Vol. 5 (3) , PP. 239-247 .
*Ellis , H. C. & Hunt , R. R. (1993) . Fundamentals of Cognitive
Psychology . Boston , The McGraw-Hill Companies .
*Mckellar , P. (1967) . Imagination and thinking . London , Cohen &
West .
*Lagrone , C. W. (1963) . Sex and Personality Differences in Relation to
Fantasy . Journal of Conculling Psychology ,
Vol. 27 , No. 3 , 270-272 .
*Cundiff , G. & Gold , S. R. (1979) . Daydreaming : A measurable
concept. Perceptual and Motor Skills, 1979 , 49 , PP. 347-353 .
*Anastasi, A. (1988). Psychological Testing . New York. MacMillan
Publishing Company .
*Adams , G. S. (1964) . Measurement and Evaluation in Education
Psychology and Guidance . New York : Holt .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مهند محمد عبد الستار، احمد حميد خلف

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.