The effect of using the story method using pictures on remembering the concepts in the stories among kindergarten children in the city of Koya (field research)

Authors

  • Jabbar Ahmed Abdul Rahman جامعة كوية / كلية التربية/ قسم رياض الأطفال
  • م. م. سيبەرزگار رزاق جامعة كوية / كلية التربية/ قسم رياض الأطفال

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/24

Keywords:

The way the story

Abstract

Abstract :

One of the objectives of this research was to know the effect of story method with using pictures to remember concepts inside the of the kindergarten children in Koya city, as well as several other secondary objectives.

The researchers used experimental method as a partial control and with a pretest and post-test. The parity between the two groups of the experimental were occurred among those variables that may affect the results of the experiment like (sex, chronological age in months, the educational level of the father and mother, test remember concepts, lessons distribution, duration of the experiment), and the extraneous variables also controlled in terms of the internal integrity of the design and external safety. The researchers used observation (check list) as a tool to measure remembering of the concepts. The Face Validity and Content Validity was found, and also reliability of measurement were found through coefficient of correlation (Pearson) in the statistical package (SPSS) It was (.807) at the level of significance (0.003) and was a strong statistical significance. 

Results did not showed a statistically significant between the experimental group (which tells them stories using images) comparing to the control group (which tells them stories without using images) by remembering the concepts of the stories, also the results did not show a statistically significant between the experimental members related to the variable of sex, also the results did not show any statistically significant among members of the control group due to variable sex. Based on the results of this research, the researcher presented a number of recommendations and suggestions.

 

 

References

المصـــــادر العربية والأنكليزية:

المصـــــادر العربية:

الجاهلي، جوهرة إبراهيم عثمان. (2004) فاعلية استخدام القصة لتنمية مهارتي الطلاقة اللغوية والشكلية لأطفال المستوى الثالث برياض الأطفال، جامعة الملك سعود، ملخص دراسة ماجستير منشورة على الأنترنيت على الرابط: http://www.alukah.net/publications_competitions/0/41624/ سحب بتاريخ: 8-6-2015 7:02 AM

جوني، احمد عبدالكاظم. (2016) علم النفس التجريبي، منشور على الأنترنيت على الرابط الآتي: https://www.google.iq سحب بتأريخ: 21/2/2016 8:40pm

حشيش، رائد احمد عودة. (2016) مفهوم طريقة التدريس وأهم هذه الطرق وخطواتها ومميزاتها وعيوبها. مقالة منشورة على الأنترنيت على الرابط الآتي: Site. Iugaza. Edu.ps/rhashish/ Am 16/2/2016 10:20am.

الحكيم، على سلوم جواد. (2004) الاختبارات والقياس والاحصاء في مجال الرياضي، جامعة القادسية، وزارة التعليم والبحث العلمي.

دهام، اميرة محمد و الجبوري، زينب حسن. (٢٠١٥) اساسيات البحث العلمي واستخدام مصادر المعلومات التقليدية والاكترونية قي التربية الرياضية، النجف: مطبعة المنار.

الزوبعي، عبدالجليل واخرون. (1985) الاختبارات والمقايس النفسية، الموصل: دار الكتب للطباعة والنشر.

الزويني، ابتسام صاحب. (2016) مناهج البحث التربوي، جامعة بابل، كلية الترية الأساسية، قسم اللغة العربية. كتاب منشور على الأنترنيت على الرابط الآتي: https://www.google.iq/webhp? 21/2/2016 9:10pm

سلامة، عادل أبو العز احمد. (2002) طرائق التدريس العلوم ودورها في تنمية التفكير، ط1، عمان: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.

السلمان، ميثم. (2013) البصريون، السمعيون والحسيون في عالم الأعمال، مقالة منشورة على الأنترنيت على الرابط: http://www.balagh.com/pages/tex.php?tid=3391 سحبت بتأريخ: 8-3-2016 11:37AM.

الشيخ، محمد. (1999) ادب الاطفال وبناء الشخصية، الامارات العربية المتحدة، دار القلم.

الظهار، نجاح. (2003) أدب الطفل من منظور إسلامي، الرياض: دار الحميدي.

عبدالجبار، قيس ناجي و بسطويسي، احمد. (1984) الاختبارات والقياس ومباديء الاحصاء في مجال الرياضي، بغداد، جامعة بغداد، كاب التربية الرياضية.

عبدالمجيد، مروان. (١٩٩٩) الاسس العلمية وطرق الاحصائية للأختبارات والقياس في التربية الرياضية، ط1، عمان، دار الفكر للطباعة والنشر.

عبيدات، ذوقان وعرس، عبدالرحمن و عبدالحق، كايد. (1989) البحث العلمي - مفهومه- أداوته- أساليبه، عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع.

فان دالين، ديويولدب. (1985) مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ترجمة: نبيل نوفل وآخرون، ط3، القاهرة، مكتبة الانجلو المصرية. مقالة منشورة على الأنترنيت على الرابط الآتي: http://www.alrai.com/article/16668.html 23/11/2015 11:25Am

قويدر، غادة. (2011) مالقصة؟؟ ما أنواعها؟؟ وماهي عناصره؟، مقالة منشورة على الأنترنيت على الرابط الآتي: www. Mnaabr.com/vb/show thread. Php?t=7083 12/2/2016 9:30am

كامل، زكية إبراهيم أحمد. ( ١٩٩٤ ) فعالية استخدام القصة الحركية على النمو الحركي واللغوي لطفل ماقبل المدرسة، مجلة كلية التربية بالمنصورة، العدد (24).

اللقاني، احمد حسين والجمل، علي أحمد. (1999) معجم المصطلحات التربوية، ط2، القاهرة: عالم الكتب.

مردان، نجم الدين وبحري، علي. (1981) اثر القصص المصورة في التنمية اللغوية للاطفال في دور الحضانة، رسالة ماجستير غير منشورة، بغداد.

المندلاوي، قاسم و كامل، شامل و ناجي، قيس. (1989) الاختبارات والقياس والتقويم في التربية الرياضية، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد، بيت الحكمة.

المصادر الأنكليزية:

Best, John, W.(1981): Research in education, 4th Ed, prentice Hall, Inc, Engle wood cliffs, New Jercy.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ. م. د. جبار أحمد عبدالرحمن and م. م. سيبەرزگار رزاق, “The effect of using the story method using pictures on remembering the concepts in the stories among kindergarten children in the city of Koya (field research)”, jfath, vol. 20, no. 2, pp. 143–170, Aug. 2023.