The impact of peer education and collective education strategies (guided survey) on the achievement of fourth grade students in literature and texts
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/20Keywords:
Education peersAbstract
Abstract The aim of this study is to investigate the effect of peer teaching and group learning teaching (oriented survey) strategies on the attainment of the fourth literary grade students in the subject of Arabic literature. It can be achieved through investigating the following hypotheses: 1. There are no statistically significant differences between the average attainment of the fourth literary grade students of the first experimental group who studied the subject of Arabic literature by peer teaching strategy and the students of the control group who studied using the conventional method on the function level 0.05 2. There are no statistically significant differences between the average attainment of the fourth literary grade students of the second experimental group who studied the subject of Arabic literature by oriented survey strategy and the students of the control group who studied using the conventional method on the function level 0.05 3.There are no statistically significant differences between the average attainment of the fourth literary grade students of the first experimental group who studied the subject of Arabic literature by peer teaching strategy and the second experimental group who studied the subject of Arabic literature by oriented survey strategy on the function level 0.05. To achieve the aims of the study, the researchers adopted the procedures of the experimental method. The chose a partial control model with three groups: the first experimental group studies the subject of Arabic literature by peer teaching strategy, second experimental group studies the
64
subject of Arabic literature by oriented survey strategy and the control group who study the same subject using the conventional method. The researchers intentionally chose Abu Al Dheifan, and Baladrouz preparatory schools for boys in Baladrouz District to conduct the experiment. The sample of the study consisted of 91 students, 32 students in the first experimental group and 29 students in the control group. The researchers equalized the students of the three groups in the variables: the score in Arabic language of the previous year, age by months, academic attainment of the parents, and the score in intelligence test. There was no statistically significant differences among the study groups in the previous variables. The researchers used one-way analysis of variance and chi square in extracting the variance in those variables. The researcher taught the three study groups himself depending on the content of the curriculum which included eight topics from the textbook of Arabic literature of the fourth literary grade for the academic year 2015-2016. He draw the behavioral objectives, then, prepared an attainment posttest consisted of 30 multiple choice items. He also checked the validity and the reliability of the test. It reliability was calculated using half-splitting method which reached 0.89 as well as calculating the difficulty parameter, discrimination parameter, and the efficiency of distractors. In the end of the experiment that lasted for 10 weeks, the researcher conducted the attainment posttest. The study concluded that is a statistically significant variation between the averages of the scores of the three groups in the attainment posttest in favor of the first experimental group on the function level 0.05. In the light of the results, certain conclusions, recommendations and suggestions were proposed.
References
-ح ع ث تلح ح عليح ي ح ح 1
ثتي ث تعت حث ي رلح أت ت حث ي ردتل ح ح إ دةحأعلد جح حح.ح 2،،2 إةحس ح يإةحث عريحث م يةح حث ء اح ح -أعددضحطدد توح حث ل ددتضحعددضحأسمددلح ح 2 عددلح ءدد يت حث ررددة ح ح لءتدد ح إددلحث ددب ح .ح 11،1 ت ح حث معرلحث ح ح ثتحث عتبح حعت ح ح - أعدددضح ل ددديتح حأعددديحث ودددبح مددد حث دددليضح لمدددلحعدددضح ددد ح 2 ح ددد حث ددد يح .ح 2،،2 ثتحص تح حعت ح 12 ح2 ح1 حث معرلح3 - ث عإدددديتيح ح لمددددلحصدددد محي تددددتضح:ح 3 علدددد جح تددددبح يت ددددت ح ددددلتي حث للدددديح ث عدددمحسفددد فح ددد حث لدددل ح عدددبحث دددل حلحطدددمحأ ددد حث رردددةحث عتدددةحطدددمح كرتدددددد حثلآ ثيح ث ي عتددددددةح حكرتددددددةحث ي عتددددددةح ح ددددددةح يدددددد ح حتتدددددد ةح ح2،،2 يت حنت ح لشيتاح -حث لترةح ح لملح لمي ح اد ح ح 2 ث ي دمتلحث ي رتمدمح يدةح م تتدة ح ح ثتح ح 1111 ح ح 1ث م ت اح رلش ح ث يي ي ح ح -حث لترةح ح لملح لمدي ح 0 ثلد حث يدلتي ح ثتدي ث تعت ي ح ح ثتحث يد يح 1 ح ح . 2،،1ث ع مح حث تضح حثج تث حث عتةحث ميللاح ح ح -حث ث رددة ح لمددلحتددرم ح ح ادد ح ح 9 ثلدد ح ث يددلتي ح ث دد ح ح ثتح 1 ح . 2،11 ص جح رلش ح ث يي ي ح ح م ح-ححث ت ح ح ح 8 - حا دد مح ح لمددلح إددلحث مددل لح ح تو ح ث ددلت ح ث عددم ح ح عرددةحث ي عتددة ح دد ح ح .حح 11،9 ح ح 81ر
-حث يث لاح ح لملح لمي ح ح اد ح ح ،
د ة ح
ث يدلتي ح
ث دة ح ح ثتاح 1 ح ح
. ح 1110ث ي عتةح ث ي رتلح ح ع حث ي يح حث تمضح ح -ح ث ح ح ي حسل ح ح ث يتحس تضح ح 1 ل حث إلرحث ي عيي ح ح دةحعردلث ح ح .حح 111، ثتحث ل مةح ر إ ةح ث لش ح حعرلث ح ح -حث ددل تممح حك ددبح لمددي ح عددلح ح دديح رددمحس ددتضح ح 1، ثلدد ح ددلتي حث ررددةح ث عتة ح.ح 1111 ح ح ثتحث ي ح ر إ ةح ث لش ح حعرلث ح ح -حث ددد ستلح حثسمدددلحس دددضح 11 ءتدددتلحث ملددد ح ث لتثتدددتة ح حعردددلث ح كددد حث إلدددي ح .ح 1119ث ي عييةح ث ل تةح -حث ثي ح حت لح رمح حتم جح كمح ثابح 12 حث ع حسلياةحطمح لتي حث ررةح ث عتة ح.ح 2،13 ح حث ع جحث ح ح ثتحث م و ح حف ترحث ميلإمح حعرلث ح ح -حث ثي ح ت لح رمح إلحث عإ تح لمل ح 13 ت يةحطمح ل ح لتي حث ررةح ث عتة . ح 2،10 ح حعرلث ح -حث ي ح حت ل ح حث شم يح ل ح ح 12 ل حث ررةحث عتةح ةح لتي ه ح . ح 2،،0 ح ح ثتح ثلبح ح م ح ح 1 ح إ ةح -حتب ةح ح إلحث ل ط ح ح 10 أت ت ح لتي حث ري ح ث ي ت ح ح ثتحث ت تيح . ح 2،،8ث رمتةح رلش ح ث يي ي ح م ح -حتت ح حات يةحت و ح ح 19 ط تةح لتي حث ث حطمح لمتدةح هد تث حث د فح ثق ع ح ليحث ي ت ح ل ح ب ترحث م سردةحثقعيلثلتدةح ل دةحث ييد ح حث معردةح . ح 82 2،،2 ح ح 1،ث ي عييةح ح ح -حث شم يح ح ل ح رمح يث ح ح 18 د ةح دلتي حث ي عتدةحثجتدب تة ح ح ثتح 1 ح ح . ح 2،،3ث ش ةح رلش ح ث يي ي ح ح م ح ح -حث ث ةح ح لملح إلحث يلح ط ح ح 1، ثث حثتي م حثقتدئرةحث ميشد إةحثق عدةح طمح ل دتبح دبيحث د حثق حث اد ييحطدمح د اح د تيخحثق يح ث ل ديلا ح ح ح111،ث سةح كييتث حنت ح لشيتاح ةحعرلث ح حكرتةحث ي عتةح حثعضحتفلح ح . ح -ح إلحث يلح ح ث ت حط ت ةح ح 11 ط رتةحثتي لث ح ل تي حث ث حطمح لمتةح هي ح ث رث ح دل ح رإدةح دلحث عر ثطتد حطدمحكرتدةحث ي عتدةحث ت تدتة ح ح دةحث ميصدبح ح ح 2،،، ح ح 8 ح ح1ث ل ح ح م ح1 -حث ث يح حيي حك ح حث ءت وح ث يءييلحطمحث مرتةحث يلتي تةح ح 2، ح2،،، -حث لإ ددمح حتددللوح إددلحاللهح ددل رح ح 21 أثدد ح يءددةحثقتيء دد جحث مي دديح دد ح ث سلث حث ع تيةحطمح لمتةح ه تث حث ي ت حث ل لح ل حث إ ح ليح احث ي تيخ ح حتت ةح يت حنت ح لشيتاح حكرتةحث ي عتةح أعضحتفلح ح ةحعرلث ح حث ثةح . ح 1111 ح
-حط هح ح إلحث ت حعضحس تضح ح 22
ةحث يلتي حطمحث ء حث يثسدلح ث شد يض ح
.حححح 2،،0 ح ح ثتحث م ت احح رلش ح ث يي ي ح ث إ ةح م ح ث ت ح ح 1 ح -حث ل مح حي حار ح تدلح ح 23
أثد ح يءدةحثقتيء د جحطدمح ل دتبح يث دلح
ث ررددةحث عتددةح ثقسي دد ظحعهدد ح ددل ح إدد حث دد حث دد حث عددم ح حتتدد ةح . ح 2،،3 يت حنت ح لشيتاح حكرتةحث ي عتةح أعضحتفلح ةحعرلث ح ح -حث م دددل مح حي تددد ح لمدددي ح ح 22 ي دددي حطدددمحث ءتددد وح ث يءدددييلحث ي عدددييح ثقايإ تث ح.ح 2،19 ح حث م إ ةحث م ك يةح/ح ةح ي ح ح -حث لع تح ح إتبح م ةحص مح ح 20 ث ءت وح ث يءدييلح ل ديتح إتءدم ح ح ثتحث ل دلح . ح 2،1، رلش ح ث يي ي ح ح م ح ح ح ح
ث م تحع ررةحثج عرت ية:ح 1-Good lad ,et.al peer Tutoring A Guide to Learning by Teaching ,Nichols publishing , New York, U.S.A.1989 2-Nazzal , A . peer – tutoring and atrisk student: An exploratory study .24 . (1) , Action in teacher Education , 2002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.