Axial thinking skills and their relationship to academic achievement in mathematics for fourth year middle school students

Authors

  • taghrid khudir hadhal Mustansiriya University / College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/1/19

Keywords:

Pivotal Thinking, Academic Achievement

Abstract

The current research aims to identify the extent to which female students in the fourth preparatory year have the skills of pivotal thinking and its relationship to academic achievement. To achieve the goal of the research, and test its hypotheses, the researcher used the descriptive research method and the researcher prepared a test to measure pivotal thinking skills. It consisted of (30) items distributed on pivotal thinking skills, which are: ( Focus skills, information gathering skill, memory skill, information organization skill, analysis skill, generation skill, integration skill, evaluation skill) were achieved.The researcher confirmed the validity of the test with a stability of (87%), and the researcher prepared a test in mathematics to measure academic achievement, consisting of (30) items that dealt with multiple choice, and its reliability value was (89%), and after applying the test to the research sample consisting of (150) students Of the fourth year middle school students, the data was processed statistically, and the researcher reached the following results:

Fourth year middle school students (the research sample) possess pivotal thinking skills in mathematics at a good level.
Fourth year middle school students (the research sample) have academic achievement in mathematics.
There is a direct relationship between pivotal thinking skills and academic achievement in mathematics.

References

المصادر العربية

-ابو جادو واخرون ,(2013) : تعليم التفكير النظرية والتطبيق ، ط4 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان .

- ابو زينة و فريد كامل, ( 1997): الرياضيات مناهجها أصول تدريسها، ط4، دار الفرقان للنشر والتوزيع، عمان.

-التميمي و سندس عبد الحسن ,(2012) : " اثر استخدام استراتيجية تألف الاشتات في التفكير الهندسي وحل المسائل لدى طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الرياضيات " ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية الاساسية ، بغداد ، الجامعة المستنصرية.

-الحارثي و إبراهيم احمد ,(1999) : تعليم التفكير، الرياض، مكتبة الملك فهد الوطنية.

-الخفاجي و ابتسام جعفر جواد ,(2016) : توافر معايير اعداد المعلم في الطلبة المطبقين لقسم العلوم العامة / كلية التربية الاساسية من وجهة نظر التدريسيين والادارات المدرسية ، مجلة جامعة بابل – العلوم الانسانية ، مجلد 22 ، العدد 4 .

-سعادة و جودت احمد ,( 2009 ) : تدريس مهارات التفكير (مع مئات من الامثلة التطبيقية) ، ط1 ، دار الشروق للتوزيع والنشر ، عمان .

-الشارف و أحمد العريفي, (1996) : المدخل لتدريس الرياضيات,طرابلس الجامعه المفتوحه.

-عبيد واخرون ,(2003) : التفكير والمنهاج المدرسي ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، ط1 ، العين – الامارات .

-عصرورضا مسعد السعيد ,(2005) : " القوة الرياضية مدخل حديث لتطوير تقويم تعليم الرياضيات بمراحل التعليم العام ومجلة تربويات الرياضيات " ،مج 8،ص: 1– 11.

-عودة واحمد سلمان ,(1999) : القياس والتقويم في العملية التدريسية، ط3 ، دار الامل ، عمان .

-العيساوي وسيف طارق حسين ,(2015): تعليم التفكير مع الامثلة التطبيقية والاختبارات التفكيرية , ط1 ، دار الرضوان للنشر والتوزيع ، عمان .

-كاظم وعباس فاضل ,(2015) : تصميم تعليمي – تعليمي على وفق استراتيجيات اللعب المعرفي واثره في تحصيل مادة الكيمياء والتفكير البصري لطلاب الرابع العلمي ، كلية التربية للعلوم الصرفة – بغداد ،ابن الهيثم ، العراق

-مارزانو,واخرون(2001):ابعاد التعلم قراءات في مهارات,ترجمة:فيصل يونس , دار النهضة العربيه,القاهرة.

-المشهداني ,عباس ناجي عبد الامير, (2011) : تعليم المفاهيم والمهارات في الرياضيات,ط1,.

-الموسوي وياسر محمد طاهر محمد سعيد, (2012): اثر استراتيجين انموذج ابعاد التعلم في تحصيل الكيمياء والتفضيل المعرفي وتنمية مهارات التفكير المحورية لطلاب الخامس العلمي ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية للعلوم الصرفة / ابن الهيثم ، جامعة بغداد .

-انترنيت www.Kau.edu.sa

المصادر الاجنبية :

- Aichele, D, B, of Reys, R. E( eds): Reading in Secondary School Mathematics, Brindle weber Schmiolt, Inc, 1971.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
تغريد خضير هذال, “Axial thinking skills and their relationship to academic achievement in mathematics for fourth year middle school students”, jfath, vol. 24, no. 1, pp. 460–477, Jul. 2023.