Counseling needs of primary teachers, a field study in the elementary schools of the city of M'sila - Algeria -

Authors

  • Alduktur Aleubzuziu Aabie الأستاذة: بلخوخ سميرة جامعة البليدة 02

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/28

Keywords:

Needs guidance

Abstract

Abstract:

The study topic falls within the psychological and educational studies, In order to achieve the aims of the study the two researchers developed the counseling needs scale based on the educational literature and previous studies on the topic and the scale include threedomains (Pedagogical, formative, and administrative, social and psychological)than the study aimed to detect:

The degree of counseling needs among the primary school teachers in the Algerian school.

We used in this study the descriptive and analytical method and the sample included 265 teacher chosen randomly from some primary schools in M’sila.

The treatment of data statistically was done using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program and We reached the following results:

the primary school teachers have high counseling needs in the three domains of the study.

Inlight of the results we presented series of proposals the most important is to adopt a counseling programs related to the psychological, formative and professional side for teachers To retrieve their status and raise the quality of output.

 

References

المراجع:

- -1تركي ،رابح عمامرة (1990): أصول التربية والتعليم ، ديوان المطبوعات الجامعية ، ط1، ،الجزائر .

- -2توفيق المرعــي : شرح الكفــــايات التعلـــــيمية ، دار الــــفرقان للنــــشر ، عمـــان ،الاردن ، 2003 ،

- -3سليمان عبد الرحمن ، الحقيل(1991): التطبيق التربوي للعلاقات الانسانية في المجال المدرسى ،ط2، الرياض مطابع الشريف

- -4صاصيلا رانيا (2003) :مستلزمات تطور التعليم الاساسي في ضوء التحديات المعاصرة ،المؤتمر التربوي الثالث ،كلية التربية جامعة دمشق (28_ 29) افريل.

- - 4عارف مطر المقيد : مشكلات الادارة الصفية التي تواجه معلمي المرحلة الابتدائية بمدارس وكالة الغوث الدولية بغزة وسبل التغلب عليها، رسالة مقدمة لنيل درجة الماجستير ، في اصول التربية ، الجامعة الاسلامية ’ غزة،(2009).

- -5عمرو موسى : الاطار الاسترشادي لمعايير الاداء المعلم العربي،- سياسات وبرامج-، جامعة الدول العربية، الأردن ،المكتب الإقليمي، ،2009.

- -6محمد أمقداد وأخرون (1998) : قراءات في التقويم التربوي ،ط1،جمعية الإصلاح الاجتماعي والتربوي ،الجزائر .

- -7حمد بوقشور (2010): النظام التعليمي والتنمية في الجزائر ، أطروحة دكتوراه علوم، في علم الإجتماع التنمية، كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية قسم علم الإجتماع ، جامعة قسنطينة.

- -8المديرية الفرعية للتوثيق ،وزارة التربية الوطنية (2009):للنشرة الرسمية للتربية الوطنية ، ،العدد522، الجزائر.

- -9نصر الدين زبدي (2002) :سيكولوجية المدرس ،دراسة وصفية تحليلية ديوان المطبوعات ،الجامعية للنشر والتوزيع ،الجزائر .

- -10يوسف عبد الفتاح(1999): دراسة الضغوط النفسية لدى المعلمين وحاجاتهم الارشادية، مجلة البحوث التربوية، جامعة قطر ، العدد (5)، ص ص195-227.

- -11الجريدة الرسمية :وزارة التربية الوطنية ،القانون التوجيهي 2008،رقم 08/04 المؤرخ في 23/01/2008.

- -12نشيدة قوادري في 09/08/2014http :// www.cnoste.dz/ presse htm

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
الدكتور العبزوزي ربيع, “Counseling needs of primary teachers, a field study in the elementary schools of the city of M’sila - Algeria -”, jfath, vol. 20, no. 2, pp. 271–295, Aug. 2023.