Statistical significance between the success rate of students in government and private schools in the ministerial exams

Authors

  • Ghaleb Khazal Muhammad كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/25

Keywords:

Statistical significance

Abstract

Abstract:

               Fifties of the last century has seen the opening of a number of private schools where Baghdad and the provinces have seen the opening of a number of schools are increasingly more than three times what it was in the years that preceded it due to the increasing demand by students in various stages, as are many public roads and traffic intersections are not without Ads promoted to school eligibility, especially after the success of some private schools and access to the first rank in the final exams for grades ended (IB), and many Iraqi families are turning to this kind of  schools with educational performance decline in the public schools, where many of the students public schools withdrew from the Education where to private schools for reasons relating to the qualifications of government cadres teaching, and congestion always in governmental and non-status schools, I have taken the families two tracks in selected to join the private schools either because of her sons in the finished stages and they need to get high rates or primary stages (the early years) as the scientific basis for the next academic year for students. In order to shed light on some of the reasons for the widening phenomenon of private schools in Baghdad in particular and Iraq in general and to identify the motives of some of the parents of students about the reason for registering their children eligibility school despite the high cost, and the diagnosis of the weaknesses in public schools in order to address the constraints of existing, and to make proposals for the improvement and development of the educational process and education in public schools has been applied Search Tool (statistical significance) on a sample of the collection of degrees of success for ratios (30) public schools and 30 private school were chosen at random from the Directorate General of education schools Baghdad / Rasafa for the first semester of the year (2013-2014) The results showed  no difference between the percentage of the middle-level success in government and private schools by (1.00086), the largest of the tabular value of the (0.8413) at the significance level (0.05) which shows that the success rate in private schools better than the success rate in public schools.                                                                                      

References

المصادر العربية:-

- أبو حطب، فؤاد و صادق، آمال ( ١٩٩١ ). مناهج البحث وطرق التحليل الإحصائي في العلوم النفسية والتربوية والاجتماعية: الأنجلو المصرية ، القاهرة.

- أبو حليمة، فائق حسني والمغربي، عربي حمودة ( 1995 ). اتجاهات مديري المدارس في محافظة الزرقاء نحو درس التربية الرياضية من وجهة نظر مدرسي التربية الرياضية، مجلة دراسات (العلوم التربوية)، مج (23 )، ع ( 1)، عمان: الجامعة الأردنية , عمان.

- أبوعلام، رجاء محمود( ٢٠٠٧ ). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية:دار النشر للجامعات ،القاهرة.

- ابوعلام,رجاء محمود(1987) , قياس وتقويم التحصيل الدراسي,ط1,دار القلم,الكويت.

- البهي، فؤاد السيد ( ١٩٧١ ). علم النفس الإحصائي وقياس ال عقل البشري: دار الفكر العربي ،القاهرة.

- الخليلي, خليل يوسف (1997),التحصيل الدراسي لدى طلبة التعليم الإعدادي , وزارة التربية والتعليم , المنامة.

- الصقار,عبد الحميد محمد سليمان(1987) , اصول تدريس الرياضيات المدرسية,ط1مطبعة العاني ,بغداد.

- الصياد، وعبد الحميد، وعادل( ٢٠٠١ ). الإحصاء لطلاب الدراسات الاقتصادية والإدارية: دار حافظ للنشر والتوزيع, جدة.

- الصياد، عبدالعاطي أحمد ( ١٩٨٨ ). الدلالة العملية وحجم العينة المصاحبتين للدلالة الإحصائية لاختبار-ت- في البحث التربوي والنفسي العربي ،بحوث مؤتمر البحث التربوي بين الواقع والمستقبل ، القاهرة.

- الغرباوي, محمد عبد العزيز (2008) ,التربية الصفية للمعلمين ,ط1,مكتبة المجتمع العربي,عمان.

- باهي، مصطفى حسين( ٢٠١٠ ). العلاقة بين الدلالة الاحصائية وحجم التأثير في البحوث التربوية والنفسية، القاهرة، المؤتمر العلمي السادس عشر لإعداد المعلم وتنميته.

- بهجت، أحمد الرفاعي ( 1993 ). فاعلية دورة الإدارة المدرسية في إعداد مديري المدارس بسلطنة عمان، دراسات تربوية، مج ( 8)، ج ( 54): رابطة التربية الحديثة، القاهرة.

- داوود, عزيز حنا وانور حسين (1990),مناهج البحث التربوي,دار الحكمة للطباعة والنشر,جامعة بغداد,بغداد.

- منصور،رشدي فام ( ١٩٩٧ ). حجم التأثير – الوجه المكمل للدلالة الإحصائية ، المجلة المصرية للدراسات النفسية ، العدد ( ١٦). ٧٥-٥٧ ,القاهرة.

- موسى، أماني( ٢٠٠٧ ). التحليل الإحصائي للبيانات . معهد الدراسات والبحوث الإحصائية : جامعة القاهرة.

- عوده،أحمد سليمان و الخليلي، خليل يوسف ( ٢٠٠٠ ). الإحصاء للباحث في التربية والعلوم الإنسانية ، دار الأمل ، اربد.

المصادر الاجنبية:-

- Huston, Holly L.(1993). Meaningfulness, Statistical Significance, Effect Size and Power Analysis: A General Discussion with Implications for MANOVA. paper presented at annual meeting of the mid-south educational research association (2nd, new orleans, la, november 9-12, 1993).

- Cashen,Luke H. And Geiger, Scott W. Statistical Power and the Testing of Null Hypotheses, a review of contemporary management research and recommendations for future studies, organizational research methods (2004) 7: 151 2004 p : 154-156.

- Krijnen Wim P., Applied Statistics for Bioinformatics using , november 10( 2009), p : 48 – 59..,

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ.م.د.غالب خزعل محمد, “Statistical significance between the success rate of students in government and private schools in the ministerial exams”, jfath, vol. 20, no. 2, pp. 171–194, Aug. 2023.