The effect of educational theater on the cognitive achievement of students of the Department of Art Education
Abstract
The study aims at investigating the effect of using the
instructional theatre in teaching psychology in enhancing the
cognitive achievement for artistic Education department students.
To execute the aims of the study , a number of hypotheses have
been hypothesized.
The study deals with the related theoretical background; the
instructional theatre , the cognitive achievement , its importance in
the educational field , in addition to other studies that have effect in
enriching the study in the area of using the instructional theatre
through varied variables.
In reference to the procedures of the study , the experimental
method of perfect control has been used for it widely suits the
current study. This method is of two groups ; experimental and
control with two tests ; pre and post. The sample have been selected
from the first-stage students in the department of Artistic Education
in the college of Basic Education – Al-Mustansiriya University.
For the purpose of measuring the effect of variables , the
researcher built an achievement test of the material and an inadvanced-prepared instructional play which meets the material has
been used.
For data processing , the researcher used the suitable statistical
means of processing data like T-test of independent samples , T-test
of correlated samples , Q-square equation . Person coefficient
correlation , and percentage.
After statistical processing , the findings have been reviewed and
discussed which led to the following recommendations:
1. The use of instructional theatre has great effect on the
improvement of learners' cognitive achievement through motivating
the learner's cognitive competences that help him/her comprehend
the material and foster the acquired knowledge.
2. The use of instructional plays has greater effect on the cognitive
achievement than the traditional methods. This has been shown in
the findings of the experimental and control groups in which there
were significant statistical differences in between.
3. The instructional theatre has a positive effect not only on the
cognitive achievements but also on the encouraging the learner and
increasing his/her motivation. This was revealed through the
enthusiasm shown by experimental group during their watching and
reacting towards the instructional play which was reflected in their
achievement.
Consequently , the researcher recommends to use the instructional
theatre in the different educational institutions for it has the effect on
enhancing the cognitive achievement of the students.
References
- ابو حجلة,اميرة محمود,1825,في مسرح الصغار والكبار ,ط1,الدار العربية للنشر
والتوزيع,عمان.
-ابوحطب,فؤاد وآخرون,1827,التقويم النفسي,ط3,مكتبة االنجلو المصرية,القاهرة.
-ابو لبدة,سبع محمد,1878,مبادئ القياس النفسي والتربوي ,جمعية عمال المطابع
التعاونية,عمان.
-اوين,فريدريك,1821,برتولد برشت-حياته-فنه-عصره,تر:ابراهيم العربي,ط1,دار
ابن خلدون بيروت.
-بدوي,احمد زكي,1820,معجم مصطلحات التربية والتعليم,دار الفكر العربي ,القاهرة.
-بشارة,جبرائيل,1882,مؤتمر وزراء التربية الغربي في طرابلس,المجلة العربية
للتربية,عدد12,تونس.
-البطاينة,لينا التل,1882,المسرح والدراما في التربية والتعليم ,مجلة الدراما
,عدد2,عمان.
-...................,1882,المسرح والدراما في تنمية االبداع ,المركز الثقافي
العربي,عمان.
-بلوم,بنجامين واخرون ,1823,تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكويني ,تر:محمد امين
واخرون,الطبعة العربية ,دار ماكجروهيل,القاهرة.
-بنتلي,اريك,1820,المسرح الحديث,تر:-جبرا ابراهيم جبرا,دار العلم ,بيروت.
-البياتي,بثينة عبد الخالق ابراهيم ,2005,الحقيبة التعليمية وتاثيرها في التحصيل
المعرفي,واالداء المهاري في بعض فعاليات العاب القوى ,كلية التربية الرياضية -جامعة
بغداد,اطروحة دكتوراه غير منشورة.
-التميمي,محمد جاسم محمد,2005,استخدام جهاز مقترح لتطوير بعض القدرات الذهنية
واثرها في الصفات الحركية الخاصة باالداء التمثيلي,كلية التربية الرياضية -جامعة
بغداد,اطروحة دكتوراه غير منشورة.
-توفيق ,عبد الجبار,1823,التحليل االحصائي في البحوث التربوية والنفسية
واالجتماعية والطرق الالمعلمية,ط1,مؤسسة الكويت للتقدم العلمي.
- جالل,سعد,1825,المرجع في علم النفس,دار الفكر العربي,القاهرة.
-الخطيب,ابراهيم واخرون,1821,فن التمثيل ,وزارة التعليم العالي والبحث العلمي,دار
الكتب للطباعة والنشر ,جامعة الموصل,العراق.
-الربيعي,هدى هاشم ,1888,توظيف الدراما في المرحلة الثانوية,كلية الفنون الجميلة-
جامعة بغداد,اطروحة دكتوراه غير منشورة.
-الشاروني ,يعقوب,1882,فن الكتابة لمسرح الطفل, مجلة المسرح االردني
,عدد3,عمان.
-الطائي,محمد اسماعيل,1828,واقع المسرح المدرسي في العراق وسبل تطويره,كلية
الفنون الجميلة -جامعة بغداد,رسالة ماجستير غير منشورة.
-.......................,2000,بناء برنامجتعليمي لتنمية التفكير االبداعي في النشاط
التمثيلي,كلية الفنون الجميلة -جامعة بغداد,اطروحة دكتوراه غير منشورة.
-العتبي,عالء شاكر محمود,1882,تصميم برنامج تعليمي في النشاط التمثيلي لتطوير
مفهوم الذات لدى طلبة المرحلة الثانوية ,كلية الفنون الجميلة -جامعة بغداد,اطروحة
دكتوراه غير منشورة.
-عالوي,محمد حسن ومحمد نصر الدين,2000,القياس في التربية الرياضية وعلم
النفس الرياضي,ط1,دار الفكر العربي,القاهرة.
-فرج,الين وديع,2003,الخبرات في االلعاب للصغار والكبار,ط2,منشأة
المعارف,االسكندرية ,مصر.
-الفقي,حامد عبد العزيز,1877,دراسات في سايكولوجية النمو,ط1,قرطاسية
الفيض,الكويت.
-فيشر,ارنست,1871,ضرورة الفن ,تر:اسعد صلح,المطبعة الثقافية ,القاهرة.
-القاعود ,ابراهيم وعلي جوارنة,1882,اثر برنامج التعلم بواسطة الحاسوب في تنمية
التفكير االبداعي لدى طالبات الصف العاشر االساسي في مبحث الجغرافية ,مجلة
جرش,للبحوث العلمية,عدد3,االردن.
-القاعود,ابراهيم وعوني كرومي,1882,اثر طريقة التمثيل في تحصيل طالب الصف
الخامس واتجاهاتهم نحو البيئة في مبحث التربية االجتماعية ,مجلة ابحاث
اليرموك,عدد8,اربد,االردن.
-قنديلجي ,عامر ابراهيم,1888,البحث العلمي واستخدام مصادر المعلومات ,دار
البازوري العلمية للنشر والتوزيع ,عمان.
-كرومي ,عوني,2002,التمثيل خارج دائرة االحتراف من البداية الى الهواية ,دائرة
الثقافة واالعالم ,حكومة الشارقة.
-لويس,روبرت,1823,الطريقة ام الجنون,تر:يوسف عبد المسيح ثروت,مطبعة
بابل,بغداد.
-مجيد ,سوسن شاكر,2007,اسس بناء االختبارات والمقاييس النفسية
والتربوية,ط1,ديبونو للطباعة والنشر والتوزيع,عمان.
-مرعي ,حسن ,2002,المسرح المدرسي,الطبعة االخيرة,دار ومكتبة الهالل ,بيروت.
-ملتون,جوليان,2002,نظرية العرض المسرحي,تر:نهاد حليمة,دار الثقافة واالعالم
,جامعة الشارقة لالبداع الفني.
-مهدي,زيد طالب فالح,2002,مقومات كتابة نص مسرحي تعليمي للمرحلة المتوسطة
في ضوء منهج برشت ,كلية الفنون الجميلة -جامعة بغداد,اطروحة دكتوراه غير منشورة.
-هارف,حسين علي,2002,المسرح التعليمي دراسة ونصوص,دار الشؤون الثقافية
العامة,بغداد.
-الهيتي,هادي نعمان ,1822,ثقافة االطفال,عالم المعرفة,عدد122,المجلس الوطني
للثقافة والفنون ,الكويت.
-Grant.Bennet..1982an.Inrestigation.intorant the effect of creative
experiencein in drama.self concept and achievement of fifth and
sixth Grade student.da1.NO43.o6a.
-Gregor.MC.1977.Tarte robinosn learning through drama
.heineman education book .london.
-Oneil.C.lambert.A.Linnel. 1976.R.war wood J:Drama Guide
Lineman .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مجلة الفتح للبحوث النفسية والتربوية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.