Comprehensive quality in education - a civilized necessity

Authors

  • Maher Farhan is awesome قسم العلوم الاجتماعية / الجزائر

Abstract

This study deals with the subject of quality in education and
teaching, By revealing the importance of TQM as a culture and as a
process, And what does its absence for education, And also about
the nature of learning outcomes in accordance with the vision and
philosophy of total quality, At student-level scientific output and the
educational process, Through reading and analysis the ideas of
philosophers of education and quality, And inferred from these ideas
on the most important based and the principles of total quality, And
try to read them in reality of education in arab societies.

References

- ارَحٛ٤ٗ ،ْؼ٤ٛ ْخُق ٝرخٓٔش ٓلٔي كخٓي: )0226 :)كٞحٍحص حُِلظش حُلَؿش: هَحءحص

ػَر٤ش ُظلي٣خص حَُحٖٛ، ىحٍ حَُحث٢ ،ىٓ٘ن.

- أرٞ كخٍس، ٣ٓٞق أكٔي: )0224 :)ىٍحٓش طلِ٤ِ٤ش ُٞحهغ ٟٔخٕ ؿٞىس حُظؼِ٤ ْك٢ ؿخٓؼش

حُويّ، ٍٝهش ػِٔ٤ش، ٓئطَٔ حُ٘ٞػ٤ش ك٢ حُظؼِ٤ ْحُـخٓؼ٢ حُلِٔط٤٘٢ٍ ،حّ هللا.

- حُززالٝ١ ،كٖٔ كٔ٤ٝ ٖآهَٕٝ: )0228 :)حُـٞىس حُ٘خِٓش ك٢ حُظؼِ٤ ،ْ0١ ،ىحٍ حُٔ٤َٔس

َُِ٘٘ ٝحُظُٞ٣غ، ػٔخٕ.

- حُز٘خ، ٍ٣خٝ ٍٗخى: )0226 :)اىحٍس حُـٞىس حُ٘خِٓش ك٢ حُظؼِ٤ٍٝ ،ْهش ػَٔ ٓويٓش

ُِٔئطَٔ حُظَرٞ١ حُؼَٕ٘ٝ، حُزلَ٣.ٖ

- طٞٓخّ أ. ٓظ٤ٞحٍص: )0224 :)ػَٝس حُٔؼَكش : ٍأّ حُٔخٍ حُلٌَ١ٓٝ ئٓٔش حُوَٕ

حُلخى١ٝ حُؼَ٘٣ ،ٖص: ػالء حكٔي اٛالف، حُيحٍ حُيُٝ٤ش، َٜٓ.

حُظؼِ٤- ،ْpdf.0TUou7aؿخٓؼش حُيٍٝ حُؼَر٤ش: )0200 :)حُزَٗخٓؾ حُؼَر٢ُ ظلٔ٤ ٖؿٞىس

http://www.alecso.org.tn/images/stories//EDUCATION/araieqU

- ؿٕٞ ا١ كالَٛط٢( :0224 :)ىًٍَ: ٓطٍٞ حُلٌَ حإلىحٍ١ ،طَؿٔش: َٓٝحٕ حرٞ ؿ٤ذ،

ٌٓظزش حُؼز٤ٌخٕ، حَُ٣خٝ.

- حُلخؽ، ك٤ َٜػزي هللا، ٝآهَٕٝ: )0228 :)ىُ٤ َٟٔخٕ حُـٞىس، ى.ٕ، حألٍىٕ.

- كـخُ١ ،ػز٤ي ػِ٢ حكٔي: )0222 :)حُِٞؿٔظ٤ي ًزي٣ُِٔ َ٤ِس حُظ٘خكٔ٤ش، ٓ٘٘ؤس حُٔؼخٍف،

حإلٌٓ٘يٍ٣ش.

- حُؤ٤ٔ٢ٓ ،الٓش: )0227ٓ :)ؼخ٤٣ َؿٞىس حُٔيٍٓش حُلؼخُش ك٢ ٟٞء ٓ٘ل٠ حُ٘ظْ :ٍإ٣ش

ٜٓ٘ـ٤ش، حُـٔؼ٤ش حُٔؼٞى٣ش ُِؼِّٞ حُظَرٞ٣ش ٝحُ٘لٔ٤ش، حُِوخء حُٔ٘ٞ١ حَُحرغ ػَ٘ )حُـٞىس

ك٢ حُظؼِ٤ ْحُؼخّ(، حٌُِٔٔش حُؼَر٤ش حُٔؼٞى٣ش.

- ٍحٗي، أكٔي كئحى: )0996 :)أٓخّ حُظو٤٤ٝ ْؿٞىس حإلٗظخؽ، ىحٍ حُـخٓؼ٤ش َُِ٘٘

ٝحُظُٞ٣غ، َٜٓ.

- حٌُٔخٍٗٚ، رالٍ هِق: )0229 :)حُظطٞ٣ َحُظ٘ظ٤ٔ٢ٝ حإلىحٍ١ ،ىحٍ حُٔٔ٤َس، حألٍىٕ.

- حُطَحٝٗش، هِ٤لش: )0202 :)ٟز٢ حُـٞىس ك٢ حُظؼِ٤ ْحُؼخُ٢ٝ ػالهظٚ رخُظ٘ٔ٤ش، حُزَٗخٓؾ

حألًخى٣ٔ٢ُ ألٓزٞع حُؼِٔ٢ حألٍىٗ٢ حُوخْٓ ػَ٘: )حُؼِّٞ ٝحُظٌُ٘ٞٞؿ٤خ: ٓلًَخٕ

ُِظـ٤٤ ،)َحألٍىٕ.

- ػزي حُؼِ٣ٍٗ ،ِخى ػِ٢ ٝ ا٣٘خّ ٣َٔ١ِٓ ٤( :ْ0202 :)ىٍٝ حُـٞىس حُظؼِ٤ٔ٤ش حُ٘خِٓش،

١ ،ىحٍ حُٞكخء ُِطزخػش ٝحَُ٘٘، حإلٌٓ٘يٍ٣ش.

- ػط٤ش، ٓلٖٔ ػِ٢( :0229 )حُـٞىس حُ٘خِٓش، 0١ ،ىحٍ حُٜلخء َُِ٘٘ ٝحُظُٞ٣غ، ػٔخٕ،

حألٍىٕ.

- ػ٘٤زش، كظل٢ ىٍٝ٣( :ٖ0222 )حُـٞىس حُ٘خِٓش ٝآٌخٗ٤خص ططز٤وٜخ ك٢ حُظؼِ٤ ْحُـخٓؼ٢

حَُٜٔ١ ،حُٔئطَٔ حُٔ٘ٞ١ٌُِ ٤ش حُظَر٤ش، ؿخٓؼش كِٞحٕ.

- ػو٤ِ٢ ،ػَٔٝ ٛل٢( :0220ٓ )يهَ اُ٠ حُٜٔ٘ـ٤ش حُٔظٌخِٓش إلىحٍس حُـٞىس حُ٘خِٓش،

١ ،ىحٍ ٝحثَ َُِ٘٘ ٝحُظُٞ٣غ، ػٔخٕ.

- ػٞٝ، ٓلٔي ٝأؿخى٣ َػَكخص ؿٞ٣لخٕ: )0226 )اىحٍس حُـٞىس حُ٘خِٓش ك٢ٓ ئٓٔخص

حُظؼِ٤ ْحُؼخُ٢ٝ حٌُٔظزخص َٝٓحًِ حُٔؼِٞٓخص، 0١ ،ىحٍ حُٔ٤َٔس َُِ٘٘ ٝحُظُٞ٣غ، َٜٓ .

- ٓلٔٞى، ه٤٠ً َخظْ: )0225 )اىحٍس حُـٞىس حُ٘خِٓش، 0١ ،ىحٍ حُٔ٤َٔس َُِ٘٘

ٝحُظُٞ٣غ، ػٔخٕ.

- حُٔ٘ظٔش حُؼَر٤ش ُِظَر٤ش ٝحُؼوخكش ٝحُؼِّٞ، ط٘ٔ٤ش حُوٟٞ حُزَ٘٣ش ك٢ حُٞ١ ٖحُؼَر٢ ك٢

ٓـخالص حُظَر٤ش ٝحُؼوخكش ٝحُؼِّٞ ٝٓلٞ حألٓ٤ش ُِلظَس ٖٓ 0992-0225.

- ٣ٓٞق، ػزي حُٞحكي ػزي هللا: )0229 )كخُش ٝططٍٞ طؼِْ ٝطؼِ٤ ْحٌُزخٍ ك٢ حُيٍٝ حُؼَر٤ش،

ٌٓظذ حُ٤ ٌٞٔٗٞحإلهِ٤ٔ٢ُِ ظَر٤ش ك٢ حُيٍٝ حُؼَر٤ش، ر٤َٝص.

- انًشاخع االخُجُخ:

-Chantal Bussenault et Martin Prete: (1991) organisation et gestion

de l’entreprise, Ed vubert, paris.

-Guy laudoyer : (1998) la certufication ISO 9000, un moteur pour

la qualité, éditions d’organisation, Paris.

- Mayron, Tripos: (2001) Total Quality Management in Education,

-Michel Weill: (1994) le management la pensée, le consept, les

faits, Armand colin, paris.

-Renaud de Maricourt: (1995) les samourais du management,

vubert, paris.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
ماهر فرحان مرعب, “Comprehensive quality in education - a civilized necessity”, jfath, vol. 19, no. 3, pp. 1–23, Aug. 2023.