Building a measure of self-awareness among physical education teachers in Kurdistan universities
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/40Keywords:
Self-awarenessAbstract
Abstract :
The research aims to reveal the self-awareness of the teaching of Physical Education in Kurdistan universities, and researchers used the descriptive manner Survey suits the nature of the research problem and formed the sample (160) of the teaching of Physical Education in Kurdistan universities. In order to achieve the objectives of the study were to build scale to measure self-awareness has been achieved researchers from the psychometric properties of the scale were extracted semantics validity and reliability of the scale. The researchers then apply the measure on a sample basic research and unloading data and processing the results statistically. In light of the results of the study, it was concluded the most important conclusions and recommendations at the end of the search.
References
*المصادر العربية والأجنبية:
.إبراهيم ، سليمان (2010) : المخ الإنساني والذكاء الوجداني ، دار الوفاء الطباعة والنشر،الإسكندرية
.الخالدي ،عبد الرحمن (2014): الوعي الذاتي وعلاقته بالتوافق النفسي لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية،رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة الملك عبد العزيز، المملكة العربية السعودية
.الطائي، مريم (2011): التنظيم الذاتي لدى تدريسي الجامعة،مجلة كلية الآداب،الجامعة المستنصرية-كلية التربية الأساسية،العدد97 .
.المعموري، شاكر (2010) : اثر التنظيم الذاتي والتعليمات الذاتية في تعديل سلوك الشخصية السيكوباثية لدى الطلبة ،أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد
.جولمان ، دانيال (2000) : ذكاء المشاعر ، ترجمة هشام الحناوي ، ، هلا للنشر والتوزيع، القاهرة
.جولمان، دانيال(2000) : الذكاء العاطفي, ترجمة ليلى الجبالي,سلسلة عالم المعرفة, مطابع الوطن،الكويت
.زغير، لمياء ياسين(2013): الوعي بالانفعال وعلاقته بالقدرة على حل المشكلات لدى طلبة الجامعة،مجلة جامعة بابل،العلوم الإنسانية،مجلد21،عدد،3
.سليمان ، سناء محمد (2005) : تحسين مفهوم الذات تنمية الوعي بالذاتي والنجاح في شتى مجالات الحياة ، الطبعة الأولى ، عالم الكتب، القاهرة .
.غولي ، حسن والعبيدي، مظهر) ٢٠١٣): فعالية برنامج إرشادي لتنمية الوعي الذاتي لدى الطلاب المتفوقين في المرحلة الثانوية ، المديرية العامة للتربية، محافظة بغداد، العدد. ٢٢.
.Bowker, J., & Rubin, K. (2009). Self-consciousness, friendship quality, and internalizing problems during early adolescence. British Journal of Developmental Psychology.
.Condon, R. (2011). The relationship between self- awareness and leadership :extending measurement and conceptualization. Unpublished M. A dissertation, University of Canterbury, UK.
.Fung, C. (2011). Exploring individual self- awareness as it relates to self a acceptance and the quality of interpersonal relations. Unpublished Ph. D dissertation, Pepperdine University, USA.
.Goleman, D. (2000). Emotional intelligence, New York, Bantam Books
.Goukens, C., Dewitt, S., and Warlop, L. (2009). Me, myself, and my choices: the influence of private self-awareness on choice. Journal of Marketing Research,
.Kelly, W. E. (2005). Some cognitive characteristics of night-sky watchers: Correlations between social problem-solving, Need for cognition and noctcaelador. Education.
.Rankin, J. L., Lane, D. J., Gibbons, F. X., & Garrard, M. (2004). Adolescent self-consciousness: Longitudinal age changes and gender differences in two cohorts. Journal of Research on Adolescence.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.