The impact of the mini-teaching method in developing artistic appreciation skills for students of the Department of Art Education, Faculty of Fine Arts - University of Diyala
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/52Keywords:
Mini Teaching, Artistic TasteAbstract
Abstract :
This study is considered to be the first of its kind according to the knowledge of the researcher in using mini-teaching style in area of artistic education. It is considered as modern ways of teaching which consider the student as the core of teaching process, which is complementary to previous researches in the field artistic taste that might contribute in developing the student. Through it the researcher invites the instructors in artistic education of the necessity of using modern teaching methods in teaching because of its importance in supporting the student's role in the process of teaching. As for the problem of research it is about answering the question: does mini-teaching style has effect of developing skills of artistic taste for students at Department of Artistic Education in College of Fine Arts – University of Diyala?
The research aims to:
Identify skills of artistic taste for students at Department of Artistic Education in College of Fine Arts – University of Diyala and to identify effect of mini-teaching style in developing skills of artistic taste for students at Department of Artistic Education in College of Fine Arts – University of Diyala.
The researcher used experimental style because of being suitable with problem and aims of research. The research sample concluded third year students at Department of Artistic Education in College of Fine Arts – University of Diyala. The research tool used was the indicator of artistic taste skills which was formed according to the Iraqi environment. After conducting the pre-research and implementing teaching style and conducting posterior test in collecting data. The data was analyzed using statistical method SPSS to obtain the results. From the results the researcher concluded the following: significant statistical differences between pre-test and posterior test for the experimental group for the favor of posterior tests. There was positive effect for mini-teaching style in developing skills of artistic taste for sample of experimental group.
References
المصادر:
• أبو الهيجاء، فؤاد حسن ؛ التربية الميدانية دليل عمل المشرفين والطلاب والمعلمين،ط2 : (عمان، دار المناهج للنشر والتوزيع، 2007).
• الحيلة، محمد محمود ؛ التصميم التعليمي ، نظرية وممارسة، ط1 : (عمان، الاردن، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، 1999).
• ـالفرا، عبد الله عمر، 2003، المرشد الحديث في التربية العملية والتدريس المصغر، (الطبعة الأولى) ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن.
• علي، أمل مصطفى؛ تصميم برنامج لتذوق التصوير المصري لطلاب كلية التربيـة الفنية وقياس أثره، كلية التربية، جامعة حلوان، 1994.
• لبد، عبد الكريم محمد؛ الاتجاهات الحديثة في تدريس التربية الفنيـة، ط1 : (مطبعـة المقداد، غزة، 1999).
• لبد، عبد الكريم محمد؛ الكفايات الأساسية لدى معلمي التربية الفنية وعلاقتها بالتذوق الفني في ضوء بعض المتغيرات، بحث منشور، مجلة الجامعة الإسلامية )سلسلة الدراسات الإنسانية( المجلد الثامن عشر، العدد الأول، ص -191ص 228يناير، 2010.
• الزوبعي، عبد الجليل و محمد احمد الغنام؛ مناهج البحث في التربية، الجزء الأول، (بغداد ، مطبعة جامعة بغداد ،1981).
• عبد الرحمن, انور حسين, وعدنان حقي زكنة؛ الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية, ( شركة الوفاق , للطباعة , بغداد , 2007).
• أبو راشد، عبد الله؛ التذوق والنقد الفني- دراسة، (مكتبة الأسد، منشورات وزارة الثقافة ، دمشق ، 2000).
• رحيم، شيماء محمد السيد؛ القيم الجمالية في مختارات من فنون ما بعد الحداثة : مدخل لإثراء التذوق الفني لدى طلاب آلية التربية النوعية، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية الفنية ، قسم النقد والتذوق الفني، جامعة حلوان ، القاهرة، 2003.
• الشاهين، سلطان بن حمد بن محمد؛ برنامج تعليمي مقترح في التذوق والنقد الفني قائم على الوسائط التفاعلية المتعددة ومدى الاستفادة منه بالمرحلة المتوسطة، رسالة ماجستير (غير منشورة)، قسم التربية الفني’ كلية التربية، جامعة أم القرى، 2006.
• بهجت؛ رفعت محمود، التعليم الجماعي والفردي : ( القاهرة، عالم الكتب، 1998).
• الاسيوطي؛ وائل جسار ، تأثير التدريس المصغر باستخدام المسجل المرئي على مستوى اداء بعض مهارات الهجوم المركب في سلاح الشيش، بحث منشور، المجلة العلمية للتربية البدنية والرياضية، كلية التربية الرياضية، جامعة حلوان، العدد(47)، مايو، 2009
• الديوان؛ لمياء حسن، أساليب فاعلة في تدريس التربية الرياضية : (البصرة، مطبعة النخيل، 2009)
• يوسف؛ فادية ديمتري ،التدريس المصغر. دليل التدريب الميداني، ج1،ط4: (جمهورية مصر العربية، المنصورة، دار الأصدقاء للطباعة، 2010) .
• Allen, D.W. and Ryan K , Microteaching. The Encyclopedia of Education, vol. 6, Stanford
• Richards, J Longman Dictionary of Applied Linguistics, 3rd ed., Hong Kong,1989..
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.