Helping behavior among middle school students
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/39Keywords:
Helping behaviorAbstract
Abstract :
This study aims at measuring the helping behavior of the intermediate school students in Al- Khalis district. The test group consists of 400 students out of 4479 of the total number. The researchers adopted the apparent truth for deriving the authenticity of the scale and its psychometric features were drawn out. The validity of the scale was confirmed by two methods; retest and Alpha Cron Bach formula. The findings of the study resulted in true, reliable and acceptable indications for this type of scale. By applying the helping behavior scale, the researchers concluded that the intermediate school students have such a behavior. The following statistical tools were used by the researcher:
- T-Test for the independent testing group.
- Pearson- Correlation Coefficient.
- Alpha Corn Formula.
At the end of the study, the researchers suggested and recommended the following points:
1- The helping behavior scale of the intermediate school students, constructed by the researchers, is useful for the educational guiders in schools.
2- Parents should be acquainted with the correct way of raising their children in intermediate stage by attending the school meetings.
The suggestions are:
1- Conducting a study to indicate the relation between helping behavior and yielding in different stages .
2- Conducting a study to indicate the relation between helping behavior and study achievements in different stages.
References
المصادر:
_ الخطيب، صالح احمد،(2003): الإرشاد النفسي في المدرسة (أسسه – نظرياته - تطبيقاته )، ط1، دار الكتاب الجامعي، العين، الإمارات العربية المتحدة.
_ محمد، علي عودة،(2012): مناهج البحث في التربة وعلم النفس، دار الافكار للدراسات والنشر، ط1، دمشق، سورية.
_ كاظم، حسين خزعل محمد،(2012): الانتماء الاجتماعي وعلاقته بالوهن النفسي والقلق من الصدمات، ط1، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان_ الاردن.
_ حمود، محمد الشيخ،(2011): الإرشاد المدرسي، ط1 ، دار الكتاب الجامعي للنشر والتوزيع، العين_ دولة الأمارات العربية المتحدة.
_ التميمي، بيداء مجيد محمود عبدالله،(2011): العنف الأسري وعلاقته بطلب المساعدة الإرشادية لدى طلاب المرحلة المتوسطة، رسالة ماجستير، جامعة ديالى/ كلية التربية الأساسية.
_ شريم، رغدة حكمت،(2008): سيكولوجية المراهقة، ط1، دار المسرة للنشر والتوزيع، عمان_ الاردن.
_ يونس، انتصار،(1986): السلوك الإنساني، ط1، دار المعارف، القاهرة.
_ عبدالرحمن، محمد السيد،(2004): علم النفس الاجتماعي المعاصر، مدخل معرفي، دار الفكر العربي، القاهرة.
_ وزارة التربية،(1981): نظام المدارس الثانوية في العراق.
_ عدس وتوق، عبدالرحمن ومحي الدين، (1896): المدخل الى علم النفس، ط2، جون وايل وأولاده، نيويورك، شيشستر وبريسبين تورنتو.
_ ربيع، محمد شحاته،(2011): علم النفس الاجتماعي، ط1، دار المسرة للنشر والتوزيع، عمان.
_ طه، فرج،(1994): أصول علم النفس الحديث، ط2، دار المعارف للنشر والتوزيع، القاهرة.
_ عزيز، حنا داود. ناظم، هاشم،(1990): علم نفس الشخصية، مطبعة التعليم العالي، جامعة الموصل.
_ النمر، عصام،(2011): محاضرات في تعديل السلوك، دليل علمي وعملي للآباء والمدربين والعاملين مع الأشخاص المعاقين، ط1، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، الأردن_ عمان.
_ النعيمي، مهند محمد عبدالستار،(2014): القياس النفسي في التربية وعلم النفس، ط1، المطبعة المركزية، جامعة ديالى، العراق.
_ عودة، أحمد سليمان،(1993): القياس والتقويم في العملية التربوية، المطبعة الوطنية، عمان,
_ الظاهر، زكريا محمود وأخرون،(1999): مبادئ القياس والتقويم في التربية، مكتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان_ الأردن.
_ الغريب، رمزية،(1988): مدخل الى منهج البحث التربوي، ط1، مكتبة الفلاح، الكويت.
_ Adams , G , S , (1964): measure mint and Evaluation Education psychology Gyidance , New York . Holt .
_Bandura , A,A, (1977): Social learning theory , Englewood cliffs , N , J .1 : Prentice_ HALL.
- Barron, A, (1981) : personality theory and chinical practice methucn London.
_ Fonagy, D, and , riggit , A ,(1984): personality theory and chinical practice Methuen London
_ Green, p, f, and f ,w , Schneider(1974): Age Differences , in the behavior of boys on three measures of helping child Development vol .45(1)
_ Lennon and Ersen berg(1987): Emotional dis plays Associated with pre_ scholars prosocial behavior, child development, 50, pp, 299_300.
_ Sigelman , prosocial, behavior: cooperation and helping In ,L, wrights man and k ,Deaux (Eds), scial psychology in ths 80, California : Brook /Cole, 1981.
_ Triadic ,H, etall, (1965): some Deter minants social Distance Among American, journal of personality and social psychology , vol (2) ,No (4)_ pp_413.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.