The effectiveness of the modeling strategy in the achievement of fourth grade students in the subject of history

Authors

  • Sahar Hussein Fadhil رئاسة جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/51

Keywords:

modelling

Abstract

Abstract :

     This paper aims at figuring out the efficacy of the modelling strategy on the achievement of fourth year-literary branch female students in history. The experimental approach is delineated to achieve the aim of the paper. The experiment lasted for a full semester in the academic year 2014-2015. Moreover, the researcher has deliberately selected Al-Iraqia High School for Girls in Al-Khalis City to apply the experiment. She specified the sample of the study to comprise (80) female students who were distributed into two groups; (42) in the experimental group and (38) in the control group. Furthermore, the two groups were matched in the variables of (age in months, students' scores in history in the previous academic year, and parents' academic achievement). Then, the researcher adopted the experimental design of partial adjustment and post-test for both study groups.

     The experiment started in 15/10/2014 and lasted up to 26/12/2014. After ending up with the experiment, results were statistically analyzed via the T-Test of two independent samples. The results reflected the supremacy of experimental group students who were taught according to the modelling strategy over students of the control group who were taught in the traditional method in the achievement test. Therefore, the researcher concluded the following:

  1. The use of the modelling strategy may contribute in increasing the efficacy of students' success and their activity which will, in turn, make them the center of the educational process.
  2. This strategy contributes in increasing the academic achievement of students in the history of Islamic-Arabic Civilization.
  3. The soundness of what the majority of literatures claim in focusing on making students a focal point of the educational process, asserting students' participation in the learning process, which is stressed by the modelling strategy.

References

المصــــــــــــــادر

 أبو جادو، صالح محمد علي (2003) : علم النفس التربوي ، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان الأردن .

 أبو حطب ، وأمال صادق(1996) : علم النفس التربوي ، ط3، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة .

 أبو صالح، محمد صبحي (2000) : الطرق الإحصائية ، ط1 ، مكتب روعة للطباعة والنشر ، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع ، الأردن ، عمان .

 الاحمدي ، د.مريم بنت محمد عايد (2012) : فاعلية استخدام استراتيجيات ما وراء المعرفة في تنمية بعض مهارات القراءة الابداعية واثره على التفكير فوق المعرفي لدى طالبات المرحلة المتوسطة ، جامعة تبوك ، المملكة العربية السعودية ، بحث منشور ، المجلة الدولية للابحاث التربوية ، جامعة الامارات العربية المتحدة ، العدد 32 ،.

 الامين , شاكر محمود (1988): طرائق تدريس المواد الاجتماعية للصف الرابع والخامس لمعاهد إعداد المعلمين، بغداد .

 الحلاق، علي سامي (2010): اللغة والتفكير الناقد اسس نظرية واستراتيجيات تدريسية، تقديم رشدي احمد طعيمة، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان ، الاردن.

 حميدة ، إمام مختار وآخرون ، (2000) ، تدريس الدراسات الاجتماعية في التعليم العام ، ج1 ،ط2 ، مكتبة زهراء الشرق ، القاهرة .

 الخالدي، اديب محمد (2008): سيكلوجية الفروق الفردية والتفوق العقلي، ط2، دار وائل للكتاب، عمان، الاردن.

 الخزاعلة، محمد سلمان فياض واخرون (2011): طرائق التدريس الفعال، ط1، دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

 خطاب ، احمد علبي ابراهيم علي (2007) : اثر استخدام استراتيجية ما وراء المعرفة في تدريس الرياضيات على التحصيل وتنمية التفكير الابداعي لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الاساسي، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة الفيوم ، كلية التربية ، مصر.

 الربيعي ، شذى نفل (2003) : أثر أساليب علاجية في تحصيل طالبات الصف الرابع والاحتفاظ في مادة التاريخ ( أطروحة دكتوراه غير منشورة ) جامعة بغداد ،كلية التربية / ابن رشد ، بغداد ، العراق .

 زاير، سعد علي، وداخل، سماء تركي (2013): اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية، ج1، دار المرتضى، بغداد، العراق.

 الزوبعي ، وآخرون (1981) : الاختبارات والمقاييس النفسية ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، دار الكتب للطباعة والنشر ، جامعة الموصل .

 الزيود ، نادر فهمي(2005) : مبادئ القياس والتقويم في التربية ، ط3 ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان .

 السكران، محمد (2000) : اساليب تدريس الدراسات الاجتماعية، ط2، دار الشروق للطباعة والنشر، عمان، الاردن.

 شبر، أ.د.خليل ابراهيم شبر (2014) : اساسيات التدريس ،ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان.

 شحاتة، حسن، والنجار، زينب (2003): معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الدار المصرية اللبنانية، بيروت، لبنان.

 الشرنوبي ، سعد الدين أبو الفتوح (2001) : المفاهيم والمعالجات الأساسية في الإحصاء ، مكتبة ومطبعة الإشعاع الفنية ، القاهرة.

 الصادق / نهلة عبد المعطي (2011) : فاعلية استرايجية مقترحة لتدريس الفيزياء قائمة على النمذجة والتعلم النشط في تنمية مهارات الاستقصاء العلمي والمهارات الاجتماعية والتحصيل لدى طلاب المرحلة الثانوية ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية / جامعة الزقازيق ، مصر.

 الصالح، مصلح (2004) : عوامل التحصيل الدراسي في المرحلة الجامعية، ط1، مؤسسة الوراق، عمان، الاردن.

 الصانع ،محمد إبراهيم ، (2000) : الأهداف السلوكية والاختبارات المدرسية ، ط2 مركز عبادي للدراسات والنشر ، اليمن

 الظاهر، زكريا محمد (1999) : مبادئ القياس والتقويم في التربية ، ط1، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان .

 العنبكي ، سندس عبد الله جدوع (2003) : اثر استخدام استراتيجيات كلوز ماير وميرال وتنسون وهيلدا تابا في تنمية التفكير الاستدلالي واكتساب المفاهـــيم التاريخية والاحتفاظ بها لدى طلاب الصف الرابع العام ، ( أطروحة دكتوراه غير منشورة ) جامعة بغداد / ابن رشد ، بغداد ، العراق)

 عودة ، احمد سلمان ، وخليل يوسف الخليلي (1998) : القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط2 ، دار الأمل للنشر والتوزيع ، اربد ، عمان .

 عودة ، احمد سلمان ، وخليل يوسف الخليلي (1998) : القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط2 ، دار الأمل للنشر والتوزيع ، اربد ، عمان .

 فرج ،عبد اللطيف بن حسين (2009) : منهج المدرسة الثانوية في ظل تحديات القرن الواحد والعشرين ، ط1 ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن.

 قرني ، أ .د زبيدة محمد (2013) : استراتيجيات التعلم النشط المتمركز حول الطالب وتطبيقاتها في المواقف التعليمية ، ط1، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع ، مصر ، القاهرة .

 قطامي ، يوسف واخرون ( 2000 ) : تصميم التدريس ، ط1، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن 0

 المحاسنة ، إبراهيم محمد ، مهيدات ، عبد الحكيم علي (2013) : القياس والتقويم الصفي ، دار جرير للنشر والتوزيع ، ط1 ، عمان ، الأردن .

 ملحم ، سامي محمد (2002): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط2 دار المسيرة للطباعة والنشر، عمان.

 ملحم ، سامي محمد (2000) : القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ، عمان ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ،ط1، عمان ،الأردن

 المليجي ، حلمي (2000) : علم النفس المعاصر ،دار النهضة العربية ، ط2 بيروت .

 ناصر , إبراهيم عبد الله (2004) : أصول التربية والوعي الإنساني , ط1 , عمان , مكتبة الرائد العلمية .

 النبهان، موسى (2004) : أساسيات القياس في العلوم السلوكية ،الأردن، عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع.

 هيكل، محمد حسنين (1985): زيادة جديدة للتاريخ، ط2، بيروت، لبنان.

 الياسري، محمد جاسم، ومروان عبد المجيد إبراهيم (2001) : الأساليب الإحصائية في مجالات البحوث التربوية ، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، عمان ، الأردن .

 Davies,L,Instructional (1980): Teaching Ues. N.Y.MC. Cown-Hill.

 Beattie, C . T . (1999) : "Science Modeling and Visualization Classroom Planning" , Virginia Teacher Blacksburg.

 Holliday,W (2001): Modeling in Science , Science Scope , V 25 , N2.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م.م. سحر حسين فاضل الخفاجي, “The effectiveness of the modeling strategy in the achievement of fourth grade students in the subject of history”, jfath, vol. 20, no. 3, pp. 342–378, Aug. 2023.