Competencies of teachers and workers and their needs in early intervention programs for people with special needs
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/49Keywords:
Cooperative learning, PotteryAbstract
Abstract :
The Effectiveness of Cooperative Learning among Students at Art Education Department by Implementing Common Pottery Works and Its Relationship to their Psychological Security
The research aims at measuring the psychological level of security among students at second stage, in Art Education department , College of Basic Education, University of Diyala, and the effectiveness of cooperative learning for students by implementing common pottery works and its relationship with their psychological security, and the differences between male and female students in psychological security.
The experimental method is used in carrying out the current research, where an experimental and control samples are testified, each sample consists of {40} students in amount of {20} for each male and female, with age of {20} years at the second stage. The researcher used cooperative learning and psychological security scale in the current research. The experiment lasted ten weeks.
The research has set the following results:
- The psychological sense of security among the students of the second stage at Art Education department, is under the normal state and they are living with the state of a lack of security or loss.
- The presence of the effectiveness of cooperative learning at the psychological level of security among the students who have submitted to the programme through implementing common of pottery work positively.
- There are difference between male and female students to those who have submitted the experience in the psychological level of security, but it has not reached to the level of statistical significance, i.e. , there are no difference in the effectiveness of cooperative learning among students through implementing common pottery works on the psychological level of security, according to the variable of gender.
References
المصادر :
القران الكريم
إبراهيم ، مجدي عزيز{2004} : استراتيجيات التعليم وأساليب التعلم ، القاهرة .
البخاري ، محمد بن إسماعيل {- - } : صحيح البخاري ، دار أحياء التراث العربي، ج8 ، بيروت .
بدوي احمد زكي (1977) : معجم مصطلحات العلوم الاجتماعية – مكتبة لبنان – بيروت
البيلي ، محمد عبد الله وآخرون {1997} علم النفس التربوي وتطبيقاته ، مكتبة فلاح للنشر والتوزيع ، جامعة الإمارات .
التتنجي ، تغريد خليل {1997} : بناء برنامج إرشادي جمعي للأمن النفسي وأثره في التفكير ألابتكاري لدى طلبة الجامعة ، أطروحة دكتوراه { غير منشورة } ، كلية التربية ابن رشد ، جامعة بغداد .
حسين ، محمود عطا{ 1987} : مفهوم الذات وعلاقته بمستويات الطمأنينة الانفعالية ، مجلة العلوم الاجتماعية، العدد { 3} ، الكويت
الحفني ، عبد المنعم { 1978} : موسوعة علم النفس والتحليل النفسي ، مكتبة المدبولي ، القاهرة .
الخالدي ، جاجان محمد جمعة {1990} : شعور المعلم بالأمن النفسي وعلاقته ببعض المتغيرات ، رسالة ماجستير{غير منشورة} ، كلية التربية ابن رشد ، جامعة بغداد .
خطاب ، عبد الله محمد{2005} : تعليم العلوم للجميع ، دار الميسرة ، اليرموك ، الأردن .
دواني ، ديراني ؛ عيد ، كمال { 1983} : اختبار ماسلو للشعور بالأمن ، دراسة صدق للبيئة الأردنية ، مجلة دراسات ، مجلد {10} العدد {2} ، الجامعة الأردنية .
ديواني ، محمد عبد {1977} : فاعلية برنامج التأهيل التربوي للمعلمين في تحسين ممارستهم التعليمية ، مجلة دراسات للعلوم الاجتماعية والإنسانية – مجلد {4} – العدد {1}.
الرحو ، جنان سعيد احمد (1994) : الأمن النفسي للمراهقين وعلاقته باساليب المعاملة الوالدية ، رسالة ماجستير { غير منشورة } ، كلية التربية ابن رشد ، جامعة بغداد .
زهران ، حامد عبد السلام {1977} : علم النفس الاجتماعي ، ط4 ، عالم الكتب ، القاهرة .
سمين ، زيد بهلول {1997} : الامن والتحمل النفسيان وعلاقتهما بالصحة النفسية . اطروحة دكتوراه { غير منشورة } كلية الاداب ، جامعة المستنصرية.
شوان ، محمد عبد الله {1998} : بناء مقياس مقنن للسلوك الاجتماعي لدى طلبة الجامعة في العراق ، أطروحة دكتوراه {غير منشورة } ، كلية التربية ابن رشد ، جامعة بغداد .
صالح ، قاسم حسين {1987} : الإنسان من هو ؟ وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، كلية الآداب ، جامعة بغداد .
عثمان عبد المنعم العبيدي {2000} : اثر أسلوب التعلم التعاوني في تحصيل طلاب الصف الثالث المتوسط في مادة التربية الإسلامية ، رسالة ماجستير{غير منشورة} ، كلية التربية - ابن رشد ، جامعة بغداد .
فايد ، عبد الحميد {1975} : رائد التربية العامة وأصول التدريس، ط3، بيروت.
فرج ، عبد اللطيف حسين {2005} : طرق التدريس في القرن الواحد والعشرين ، دار المسيرة ، عمان .
لازاروس ، ريتشارد . س {1981} : الشخصية ، ترجمة سيد محمد غنيم ، ط1 ، دار الشروق ، بيروت .
مطلك ، فاطمة عباس {1994} : بناء مقياس مقنن للأمن النفسي لطلبة جامعة بغداد ، رسالة ماجستير { غير منشورة } ، كلية التربية ابن رشد ، جامعة بغداد .
مرعي، توفيق أحمد، والحيلة، محمد محمود{2002} : طرائق التدريس العامة ، دار المسيرة ، عمان .
الموسوي ، عباس نوح {2002} : السلوك الاجتماعي وعلاقته بالشعور بالذات والأمن النفسي لدى طلبة جامعة الموصل ، رسالة ماجستير { غير منشورة } ، كلية التربية- جامعة الموصل.
وهيب،محمد ياسين {1991}: علاقة القيم بالأمن النفسي ، مجلة التربية والعلم،عدد{10}، كلية التربية،جامعة الموصل.
النوري، قيس {1990} : الانثروبولوجيا النفسية ، مطبعة دار الحكمة للطباعة والنشر، الموصل.
Battistich. Solmon and dellu{1996 } ((HI: “ Interaction processes and student out
Comes in cooperative learning groups” )) . The elementary school Journai, vol, 94, Nbo.1.
26.Christison, A. {1990}: Cooperative Learning in the EfL classroom: English Teaching Forum 28 (24), October.
27.Davies, L{1981} “Instatistical Techniques” {3rd.Ed.}28.Rojet,D.{1981}"Dissen en La psychologue Clinique",{3eme imp},Universite De Bordeaux.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.