The effectiveness of integrated education in the primary stage from the point of view of female teachers in Makkah Al-Mukarramah schools
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/44Keywords:
elementary teachers, integrated methodAbstract
Abstract :
This study aimed to reveal the effectiveness of the use of integrated methods of teaching between the subjects taught in the first three class of the basic stage in viewpoint of class teachers in holy city of mecca, and to explore the effect of experience educational level on teachers' perceptions. To achieve the objectives of the study, the researcher designed a questionnaire consisting of (30) items to measure perceptions of teachers to the point of effectiveness of using integrated methods of teaching between the subjects taught in the elementary stage . The study sample consisted of 207 elementary female teachers in Mecca schools . The results indicated that the perceptions of the teachers towards the use of integrated methods of teaching between the subjects taught in the elementary stage were high. Results of the study also showed that there were no statistically significant differences due to teachers' educational level. While the results showed that there were statistically significant differences at (a = 0.05) between the teachers due to the variable of experience and interaction between level of education and experience.
References
المصادر
• ابراهيم، بسام والنداف، ماهر .(2009) . فعالية استخدام المنحى التكاملي بين العلوم الطبيعية والنصوص القرآنية في تنمية القدرة على حل المشكلات وفهم المفاهيم العلمية لدى طلبة كلية العلوم التربوية الجامعية في الأردن. مجلة اتحاد الجامعات العربية. 6 (25).
• أبو شريخ، شاهر .(2011). تطوير مناهج التربية الإسلامية للمرحلة الأساسية في الأردن في ضوء المنحى المتكامل من وجهة نظر مشرفي ومعلمي التربية الإسلامية في الأردن. مجلة كلية التربية، جامعة الإسكندرية، 21(4)،95-139.
• الجراح، ضياء ناصر (2000). تطوير مناهج الرياضيات في مرحلة التعليم العام في المملكة الأردنية الهاشمية في ضوء النمذجة الرياضية، رسالة دكتوراه غير منشورة، القاهرة، كلية التربية جامعة عين شمس.
• الجهوري، زوينة بنت سليم بن عيسى (2002).فاعلية الطريقة التكاملية في تحقيق الأهداف المرجوة في تدريس المطالعة والنصوص لدى طالبات الصف الأول الثانوي بسلطنة عمان. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
• الخياط، عبدالكريم. (2001). أراء معلمي وموجهي المواد الاجتماعية حول استخدام الأسلوب التكاملي في بناء وتدريس منهج المواد الاجتماعية للصفين الأول والثاني في المرحلة الثانوية بدولة الكويت. المجلة التربوية، جامعة الكويت، 16(61).
• الشراري، ذياب. (2004). اتجاهات المعلمين والمشرفين التربويين نحو تكامل المواد الاجتماعية في المرحلة الابتدائية. رسالة ماجستير غير منشورة.
• الشربيني، فوزي، والطناوي،عفت .(2001). مداخل تربوية في تطوير المناهج التعليمية. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
• عبدالحميد، سحر. (2013). اتجاهات طلبة دبلوم التأهيل التربوي اختصاص لغة انجليزية نحو استخدام المنحى التكاملي. مجلة اتحاد جامعات الدول العربية للتربية وعلم النفس، 11(2)، 128-146.
• عساف, عمر. (2002). المناهج التعليمية الفلسطينية. مجلة حوار، 2 (1)، 25-68.
• قريشي عبد الكريم ، بوعيشة، أمال .(2010). التصورات الاجتماعية للشخص الإرهابي. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية ،جامعة ورقلة –الجزائر- 10(1).
• قطامي، یوسف محمود . 2005 . نظریات التعلم والتعلیم. عمان، الأردن : دار الفكر.
• مبارك، فتحي.(1995). الأسلوب التكاملي في بناء المنهج النظرية والتطبيق. مؤسسة المعارف للطباعة والنشر ، مصر.
• المعيقل، عبدالله بن سعود(2001).المنهج التكاملي،مستقبل التربية العربية. القاهرة، العدد22، 43-79.
• الناصر، محمد. (2011). أثر تدریس مهارتي القراءة والكتابة وفق المنحى التكاملي للغة العربیة في تحسین المهارتین لدى تلامیذ الصف السادس الابتدائي في محافظة القطیف بالمملكة العربیة السعودیة. دراسات، العلوم التربویة، 38 (ملحق( 5 ، 1539-1550.
• نصر، حمدان. (2002). اتجاهات معلمي اللغة العربية في سلطنة عمان نحو استخدام المنحى التكاملي في تدريس اللغة العربية في ضوء عدد من المتغيرات ذات الصلة. المجلة العلمية بكلية التربية، جامعة أسيوط، عدد يوليو.
• يقين، تحسين (2004). "التربية المعلوماتية والتعلم الفعال"، مجلة رؤية. 3 (28).
• Almoaiqel, S. (2014). Perceptions of Saudi school teachers about teaching Arabic language arts using an integrated approach: An exploratory study. Ph.D., The Pennsylvania State University, USA.
• Dwyer,K. ( 2007).The Effect of Integrated Reading and Writing Strategy Instruction On Struggling Middle School Students’ expository Reading and Writing. Abstract from: Pro-Quest file : Dissertation Abstracts Item :3279920.
• Gutstein E. (2003). Teaching and learning mathematics for social justice in an urban, Latino school. J Res Math Educ. 34(2):37–73.
• Hickey R.(2014) . Project-based learning: where to start? Techniques. Connecting Education & Careers. 89(2):8–9.
• Flores A, Knaupp J, Middleton JA, Staley FA.(2000) . Integration of technology, science, and mathematics in the middle grades: a teacher preparation program. Contempt Issues Tech Teach Educ.2(1):31–39.
• Rogers C, Portsmore M.(2004). Bringing engineering to elementary school. J STEM Educ. 5(3):17–28.
• Siew, N & Amir, N& and Lu Chong, C .(2015). The perceptions of pre-service and in-service teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. Springerplus. 4( 8).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.