The effectiveness of multimedia in developing and retaining diction skills among theater students
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/53Keywords:
Multimedia effectivenessAbstract
Abstract :
The significance of the paper lies in the fact that it copes with the modern trends in delineating the current electronic media and programs in teaching. Tis paper is regarded a scientific study which calls, throughout results to be obtained by the researcher, to improve the presentation skills of theater department students via making use of multimedia in training them to have presentation skills.
This paper aims at finding out the Efficacy of Multi Media on the Improvement of the Skills of Presentation and Retaining Them Among Students in the Department of theater.
The researcher adopted the experimental approach due to its suitability to the problem of the paper and its aim. The sample of the study comprised of (30) third year students in Institute of Fine Arts for Boys in Diyala Province divided into two equal groups; experimental and control, with (15) students each. Moreover, the researcher used presentation skills as a tool in the study as well as making use of the SPSS to process the data. Thus, he figured out the following conclusions:
- There are statistically significant differences between the pre and post tests of the experimental and control groups in favor of the posttests.
- There are statistically significant variations between the experimental and control groups in the posttest in favor of the experimental group.
- There is a positive influence of multimedia on the improvement of presentation skills of experimental group members.
Furthermore, in the light of these conclusions, the researcher recommends the following:
- The necessity to delineate multimedia in the theater department lessons in the Institute of Fine Arts, especially those dealing with improving the abilities and potentials of students.
- The necessity to include presentation skills in the drama syllabus in the Institute of Fine Arts.
- The necessity to focus on language skills generally, and creative presentation skills specifically as well as analyzing these skills and improving them among students of the Institute of Fine Arts.
References
المصادر والمراجع
ابو حويج , مروان , البحث التربوي المعاصر , ط1 , دار اليازوري العلمية للنشر والتوتوزيع , عمان , 2002.
إبراهيم، دعاء عبدالمجيد؛ فاعلية برنامج وسائط متعددة تفاعلية في تنمية بعض مها رات إنتاج ملابس السهرة لدي طلاب الاقتصاد المنزلي في ضوء معايير الجودة، رسالة دكتوراه . جامعة المنوفية. كلية التربية النوعية. قسم الاقتصاد المنزلي، 2012.
إسماعيل, الغريب زاهر ، تكنولوجيا المعلومات وتحديث التعليم, القاهرة، عالم الكتب ، 2001 .
بلبل ، فرحان ، اصول الالقاء والالقاء المسرحي ، الهيئة العربية للمسرح ، الشارقة ، الامارات العربية المتحدة، 2012 .
الخالدي , ميمون عبد الحمزة , اشكالات الصوت والالقاء لد ى الممثل العراقي , كلية الفنون الجميلة , جامعة بغداد , رسالة ماجستير غير منشورة , 1988.
رونتري, تكنولوجيا التربية في تطوير المنهج , ترجمة فتح الباب عبد الحليم سيد, المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم , تونس، المركز العربي للتقنيات التربوية1984.
الزوبعي ، عبد الجليل و محمد احمد الغنام ، مناهج البحث في التربية ، الجزء الأول ، بغداد ، مطبعة جامعة بغداد ،1981 .
شاهين، آلاء سميح محمد, فعالية برنامج بالوسائط المتعددة قائم على منحى النظم في تنمية مهارات توصيل التمديدات الكهربائية لدى طالبات الصف التاسع الأساسي، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية الدراسات العليا، الجامعة الاسلامية غزة، 2008.
عبد الحميد, سامي وبدري حسون فريد , طرق تدريس الالقاء, ط1, دار المعرفة للطباعة , بغداد,1981.
عبد الحميد , سامي , تربية الصوت وتطوير الالقاء , منشورات قسم الفنون المسرحية , كلية الفنون الجميلة , جامعة بغداد , مطبعة الاديب البغدادية , د.ت.
عبد الرحمن , انور حسين , وعدنان حقي زكنة ,الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية , شركة الوفاق , للطباعة , بغداد , 2007.
عيادات ، أحمد يوسف، الحاسوب التعليمي وتطبيقاتـه التعليميـة، ط١، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان ، 2004.
قسطنطين , ستانسلافسكي , اعداد الممثل , ترجمة محمد زكي العشماوي ومحمود مرسي احمد , د.ت .
قنديل، أحمد تأثير التدريس بالوسائط المتعددة في تحصيل العلوم والقدرات الابتكارية والوعي بتكنولوجيا المعلومات لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي , دراسات في المناهج وطرق التدريس, الجمعية المصرية للمناهج, 2001.
الموسى، ﻋﺒﺩ ﺍﷲ ، ﺍﺴﺘﺨﺩﺍﻡ ﺘﻘﻨﻴﺔ المعلومات والحاسوب ﻓـﻲ التعليم ﺍﻷﺴﺎﺴﻲ ،المرحلة ﺍﻻﺒﺘﺩﺍﺌﻴﺔ ﻓﻲ ﺩﻭل الخليج، ﻤﻜﺘﺏ التربية لدول الخليج ، الرياض، 2002.
نايفة قطامي، مهارات التدريس الفعال , ط1, دار الفكر للنشر, عمان،2004.
ملحق (1)
ﻴﺘﻨﺎﻭل ﻫﺫﺍ ﺍﻟﻤﻠﺤﻕ ﻤﺤﺘﻭﻴﺎﺕ ﺍﻟﺒﺭﻨﺎﻤﺞ حول احدى مهارات الالقاء ، ﻭﻴﺘﻀﻤﻥ ﺍﻟﺒﺭﻨﺎﻤﺞ :-
اختيار المهارة الخاصة بالالقاء واهميتها للمتعلم في المجال الدراسي والمجال الحياتي بصورة عامة .
ﺍﻹﻁﺎﺭ ﺍﻟﻌﺎﻡ ﻟﻠﺒﺭﻨﺎﻤﺞ والمتمثل بتسلسل عرض المهارات (أ-التقطيع ب - التنغيم ج- التر
كيز).
كيفية اختيار المقاطع الصوتية الملائمة للمهارة من مجموعة من المقطوعات الشعرية والمسرحيات العالمية والعربية.
٤. عرض مجموعة من الصور تحوي شرح تفصيلي لاجهزة النطق في الانسان وكيفية اخراج الحروف منها
مجموعة من الاجهزة التكنولوجية المستخدمة في البرنامج والمتمئلة بالداتا شو والحاسوب شاشات العرض التلفزيوني واجهزة تشغيل التسجيلات الصوتية والسبورة التفاعلية ( تم اخذ احدى المحاضرات في القاعة التفاعلية لكلية الفنون الجميلة )
واستعان الباحث بالخبرة الشخصية وبخبرة المقوميين
م.د. سماح حسن فليح : مدرس مادة الصوت والإلقاء بكلية الفنون الجملية جامعة ديالى.
م.م. وضاح طالب دعج: مدرس مادة المسرح بمعهد الفنون الجميلة للبنين بعقوبة.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.