The impact of an educational and learning model design on the development of critical thinking for mathematics students at Diyala University

Authors

  • Dr. Jasim Mohammad Ali كلية التربية للبنات / جامعة ديالى
  • Dr. Hashim Mohammed Hamza كلية التربية الاساسية / جامعة المستنصرية

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/63

Keywords:

Critical thinking

Abstract

ABSTRACT

   The research aims to know the effect of typical educational-learning in critical thinking for students of mathematics department at University of Diyala. the sample formed of students from the Department of Mathematics at the University of Diyala of the first stage,  for the academic year 2015-2016 , the researchers prepaid the critical thinking test in three areas, namely, induction and  Eduction, Knowledge of assumptions ,Applied on a prospective sample  , Found reliability coefficient (0.89)  , the sample was divided into two groups the experimental that is taught by using instructional design model of learning and the control that is taught in the usual way.

   It is cleared from the results of research that the there is a difference statistically significant between the average of scores of the control group and experimental group in the total thinking critic test . In each of its fields, and this difference attributed to the training program , the experimental group was subjected to direct or indirect training in the fields of thinking which led to the supremacy in this test, while members of the control group did not have the opportunity to undergo such a program. The excellence of experimental group (that is learned in accordance with the learning instructional design the control group, which is taught by the way of lecture, in the total thinking critic test In each of its fields) attributed to organize content according to educational activities which are designed based on careful planning to organize content and management, and in the light of the results reached by the authors of this research proposes the following:

1-Give teach critical thinking importance that fit this type of thinking so that our students can think at all levels the right thinking and distinguish things events by appropriate data thinking.

2-The organizers of the curriculum is working  as well as on the application for the development goals of thinking and bring it on the ground and not just written in the goals of the curriculum without special regard to the curricula in mathematics and activated by realistic.

References

• ابراهيم، مجدي عزيز،(1985)،تدريس الرياضيات في التعليم قبل الجامعي ،مكتبة الانجلو المصرية،ص 49.

• جروان،فتحي(1999)،تعليم التفكير،وتطبيقات،العين الامارات العربية،ص61_62 دار الكتاب العربي.

• الحارثي ،ابراهيم.مسلم،(1999)،تعليم التفكير،ط1،الرياض،ص13_213، مكتبة الملك فهد الوطنية.

• _الخزام،عوض،(1998)، اثر كل من طريقة الاكتشاف والمناقشة والمحاضرة في تنمية التفكير الناقد لدى طلبة الصف العاشر، رسالة ماجستير غير منشورة،جامعة ال البيت ،المفرق

• شوق،محمود،(1989)،الاتجاهات الحديثة في تدريس الرياضيات،الرياض،ص 193_201،دار المريخ للنشر .

• _العزاوي،رحيم،(2002)،اثر برنامج تعليمي لمدرسي الرياضيات في استراتيجيات طرح الاسئلة على مهارات التفكير الناقد لطلبتهم،اطروحة دكتوراه غير منشورة،جامعة بغداد، .

• _عنابي،حنان،(1991)، مظاهر التفكير الناقد في التدريس الصفي لمعلمي الرياضيات في المرحلة الثانوية، رسالة ماجستير غير منشورة،الجامعة الاردنية،عمان.

• _القيسي،تيسير،(2001)،اثر خرائط المفاهيم في تحصيل طلبة المرحلة الاساسية وتفكيرهم الناقد في الرياضيات،اطروحة دكتوراه غير منشورة،جامعة بغداد.

• الكرمي،زهير محمود،(1998)،الانسان والتعليم،عمان، دار الهلال للترجمة.

• _كلاين ،موريس،(1987)، الرياضيات والبحث عن المعرفة،ط1،ترجمة سمير ياسين،سلسة المئة كتاب ،بغداد، دار الشؤن الثقافية العامة.

• _ميخائيل،ناجي ديسقورس والتمار،جاسم محمد،(1990)،" دور مناهج الرياضيات في تنمية مهارات التفكير العليا"، مستقبل التربية العربية ،العدد العاشر،مجلد 3.

• _الوهر،محمود والحموري،هند،(1998)،"تطور القدرة على التفكير الناقد وعلامة ذلك بالمستوى العمري والجنس وفرع البحث"،دراسات العلوم التربوية، م(25) ع(1) الجامعة الاردنية.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ.م.د. جاسم محمد علي and أ.م.د. هاشم محمد حمزة, “The impact of an educational and learning model design on the development of critical thinking for mathematics students at Diyala University”, jfath, vol. 20, no. 4, pp. 97–114, Aug. 2023.