Problems in teaching Arabic in Iranian secondary schools
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/60Keywords:
problems teaching Arabic languageAbstract
Abstract :
Arabic, is the language of Islam, our Islamic culture and Arabic countries. It’s a live & universal language and it mixed our culture & our literature completely; insofar as we can’t realize Persian literature without learning Arabic; because our Persian language is full of Arabic words an terms. So the 16 clause of our’s Constitution has forced learning Arabic. And this is the best reason to learn Arabic language. Book, teacher and student are the most important effective factors in teaching and learning. And each of them have features and functions. This article will explain the role of each of them in the teaching and learning Arabic. The research concluded that the teacher does not speak Arabic and do not use different teaching methods. The student is not interested in learning Arabic, The family also does not consider it and The book also has flaws. After Arabic language teaching and learning projects in Iran are old and in need of modernization. At the end this article propose some useful methods for teaching & learning Arabic in schools and creating incentives for students and their families and improving the t methods of teaching Arabic.
References
المصادر :
- بشر، کمال (1999م) اللغة العربية بين الوهم و سوء الفهم؛ القاهرة: دار غريب.
- جان اي و الآخرون (1386ه.ش) العلماء النفساني التربويون ، الترجمه: علينقي خرازي، الطبعة السابعة، طهران: مركز نشر دانشگاهي
- حسين نژاد، ق (1370ه.ش) دور اللغة العربية في التربية الاسلامية؛ الطبعة الثانية، طهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- حق دوست راد، سيده زهرا (1388ه.ش) «العوائق دون تعلّم اللغة العربية في المرحلة الثانوية»؛ مجلة کتاب الشهر للآداب، العدد 27، صص 45-36، شهر تير 1388ه.ش.
- حلاق، حسان (2006 م) طرائق ومناهج التدريس والعلوم المساعدة وصفات المدرس الناجح؛ الطبعة الأولي، بيروت: دارالنهضة العربيّة.
- خاقاني و الآخرون (1385) «دراسة أسباب عدم رغبة التلاميذ في المرحلة الثانوية في درس العربي حسب آراء المعلمين في مدارس شيراز»، مجلة الجمعية الايرانية للغة العربية و آدابها، العدد 5، الصيف و الخريف 1385 ه ش، صص 107-89.
- شمس آبادي، حسين (1384) «الأسلوب الخاطئ في تعليم اللغة العربيّة الناطقين به»، المجلة العلمية لکلية المعارف و العلوم الاسلامية، جامعة تشمران باهواز، العدد 2، صص 72-49.
- شمسآبادی، حسين (2016م) «هموم و إشکاليات تعليم اللغة العربية في ايران» (بذل المجهود نحو تفعيل اللغة العربية في ايران)، Vol. 16 No. 1, 2016 DINAMIKA ILMU.
- الفارابي، محمدبنمحمد (1349)، کتاب الحروف، تحقيق: محسن مهدی، بيروت: دارالمشرق.
- متقي، امير مقدم (1384) «مکانة القرآن في عملية تعليم اللغة العربي»؛ المجلة العلمية لکلية المعارف و العلوم الاسلامية، جامعة چمران باهواز، العدد 5، الربيع و الصيف 1384ه.ش، صص 113-89.
- نجفي، سيدرضا (1384ه.ش) «تعليم اللغة العربية، البرمجة و الإدارة»، المجلة العلمية لکلية المعارف و العلوم الاسلامية، جامعة تشمران باهواز.
- وكيليان، منوتشهر (1385) أساليب و تقنيات التدريس، تهران: دار النشر لجامعة بيام نور
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.