Analysis of the mathematics book for the fourth scientific grade in the light of (NCTM) standards

Authors

  • Samar Adel Jawad https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/77

Keywords:

Analyze The content of Mathematics

Abstract

Abstract  :

     The current research has aimed to analyze the content of Mathematics Book for the Fourth Secondary Scientific Class in light of (NCTM) Standards. In order to achieve the aim of the research, the researcher has studied some educational standards, and previous studies, by which content analysis tools have been made accordingly in four topics (Numbers and operations on numbers; Algebra, relationships, and functions; Geometry and measurement; and Data analysis, statistics and probabilities), and it has been verified by face validity approach after presenting it to arbitrators, and specialists in study approaches, and by using truth equation; According to their opinions, it has been realized that the agreement percentage is greater than or equal to (80%) as a standard validity and integrity; integrity analysis has also been confirmed by using Holisti equation; as the researcher has taken a sample of research, by which the sample has been analyzed within a timeframe of 14 days difference, in order to reach the researcher to self-contentment, and the result was (0.90); additionally, integrity has been experienced with two individual analysts, and the integrity result was (0.85) between the researcher and the first analyst, while the result between the researcher and the second analyst was (0.88).Analysis of Mathematics Book for the Fourth Secondary Scientific Class has been conducted, in order to identify the magnitude of standards availability, by which data has been processed by using probability average and weight percentage.

Conclusions:

Few standards were applied most often; while some standards were not applied at all; and curriculum of Iraq lacks the educational standards of mathematics that has been issued by (NCTM) which has international approval, and fine design; This requires the utilization of every resources, and experiences to develop the mathematics curricula, and to greatly enhance the current standards, in order to achieve the finest level in mathematics learning.

In light of research conclusions, it is recommended to:

  1. Considering the unavailable standards, in order to embed them in mathematics books, as it was not existed or poorly applied.
  2. Developing Iraqi curricula to follow the modern trends in curricula creation, and to reduce the shortcoming.

 

References

 المصادر

ابو زينة ، فريد كامل (1994 ): مناهج الرياضيات المدرسية وتدريسها ، ط1 ، دار الفلاح للنشر والتوزيع ، الكويت .

بدوي , رمضان مسعد (2003 ): استراتيجيات في تعليم وتقويم تعلم الرياضيات ، ط1 ، دار الفكر ،عمان .

____ (2009) : تدريس الرياضيات للطلبة ذوي مشكلات التعلم , ط1 , دار الفكر , عمان.

البياتي ، عبد الجبار توفيق ، وزكريا اثناليوس (1977) : الاحصاء الوصفي الاستدلالي في التربية وعلم النفس ، مطبعة مؤسسة الثقافة العمالية .

التميمي ، عواد جاسم محمد (2009 ): المنهج وتحليل الكتاب ، ط1 دار الكتب و الوثائق ، بغداد .

حمدان ،فتحي (2005): اساليب تدريس الرياضيات دار وائل للنشر والتوزيع ، عمان.

الدويري ،احمد محمد (2005 ): تحليل كتب الرياضيات للمرحلتين الاساسية والثانوية في الاردن في ضوء المعايير العالمية (NCTM,2000) لمناهج الرياضيات ، اطروحة دكتورا ،مجيد منشور ، جامعة عمان للدراسات العليا ، عمان.

سمارة , عزيز وآخرون (1989) : مبادئ القياس والتقويم في التربية , ط2 , دار الفكر , عمان.

صبيح ، اماني ضرار (2004) : تحليل وتقويم كتب الرياضيات المدرسية في الاردن وفق نموذج طور في ضوء معايير المحتوى والعمليات الامريكية ، اطروحة دكتور غير منشورة ، جامعة عمان العرربية للدراسات العليا، عمان .

طعيمة , رشدي ( 1987) : تحليل المحتوى في العلوم الانسانية مفهومه , اسسه , استخداماته , ط1 , دار الفكر العربي , القاهرة .

عبد اللطيف ، احمد حسني( 2011 ): مستوى جودة محتوى موضوعات الجبر المتظمنة في كتب الرياضيات المدرسية بفلسطين في ضوء معايير المجلس القومي لمعلمي الرياضيات (NCTM) ، جامعة الازهر ، غزة .

العبسي , محمد مصطفى ومحمد خليل عباس (2007) : مناهج وأساليب تدريس الرياضيات للمرحلة الاساسية الدنيا , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان .

العبودي , احمد حمزة (2012) : بناء معايير لتطوير مناهج الرياضيات في ضوء المعايير العالمية ومدى تضمينها في مناهج الرياضيات للمرحلة الابتدائية في العراق , اطروحة دكتوراه غير منشورة , جامعة بغداد, بغداد.

عزيز ،حنا داوود وانور حسين عبد الرحمن (1990) مناهج البحث التربوي ، دار الحكمة ، بغداد .

العنزي ، عمار (2007 ) : تحليل كتب الرياضيات المرحلة المتوسطة بالكويت في ضوء معايير المجلس القومي لمعلمي الرياضيات في امريكيا ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعةعمان العربية للدراسات العليا ، عمان .

الكاظم ، سمر عادل جواد (2015 ) : دراسة تقويمية لمحتوى كتب الرياضيات للمرحلة المتوسطة في ضوء معايير الجودة العالمية ،جامعة مستنصرية رسالة ماجستير ، بغداد .

الكبيسي ، عبد الواحد حميد (2007) : القياس والتقويم ، تجديدات ومناقشات ، ط1 ، دار جرير للنشروالتوزيع ، عمان .

محمد , وائل عبدالله وريم احمد عبدالعظيم (2011) : تصميم المنهج المدرسي , دار المسيرة للنشر والتوزيع ,عمان .

مجيد , سوسن شاكر(2010) : الاختبارات النفسية (النماذج) , ط1 , دار الصفاء , عمان .

المشهداني , عباس ناجي (2011) : طرائق ونماذج تعليمية في تدريس الرياضيات , ط1 , دار اليازوري للنشر والتوزيع , عمان.

المنيزل ، عبدالله فلاح والعتوم ، عدنان يوسف (2010 ) : مناهج البحث في العلوم التربوية والنفسية ، دار اثراء للنشر والتوزيع ، عمان .

الموسوي , محمد علي حبيب (2011) : المناهج الدراسية المفهوم الابعاد المعالجات , ط1 , دار ومكتبة البصائر , بيروت.

الهاشمي ،عبد الرحمن ومحسن علي عطية (2011) : تحليل مضمون المناهج المدرسية ، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع ،عمان .

National council of Teachers of Mathematics(2000) : principles and standers for school MathematicsRestion ,VIRJ

Fisher ,Eagence (1956) :C-A National Surrey Being Teacher , in Youch , Will bar , the being teacher , Holrr , NewYork .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م.م . سمر عادل جواد, “Analysis of the mathematics book for the fourth scientific grade in the light of (NCTM) standards”, jfath, vol. 20, no. 4, pp. 434–456, Aug. 2023.