Achievement motivation among middle school students about the biology and applied majors (comparative study)
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/76Keywords:
achievement motivationAbstract
Abstract :
Motivation is among the basic conditions upon which achievement is based .the objective behind the learning process in any of its varied fields ,whether in teaching thinking techniques and methods or in forming inclinations or achieving knowledge and information . Therefore ,one can find that the behavior of an individual is characterized by activity and tendency in certain situations rather than others , which can be attributed to his –her level of motivation .
This paper aims at building a scale of achievement motivation among high school students –Scientific branch and measuring it .To achieve this aim ,the researcher conducted the following procedures :
1-Measuring achievement motivation among high school students scientific section (Biological and Applied).
2-Measuring achievement motivation among section Applied .
3- Measuring achievement motivation among section Biological.
4-Learn indication of the difference in the real A chievement of the branch of Applied depend on the type of (Females ,Males) .
5--Learn indication of the difference in the real A chievement of the branch of
Biological depend on the type of (Females ,Males) .
When analyzing the data statistically ,the results showed the following
1-The research sample has defended academic achievement .
2- The research sample in Applid section has defended academic achievement .
3- The research sample in Biological section has defended academic achievement .
4-There is a statistically significant breaches in the realistic academic achievement of the branch of Applied according to variable kind in favor of females
5-There is a statistically significant breaches in the realistic academic achievement of the branch of Biological according to variable kind in favor of females.
The researcher presented anumber of proposals and recommendations.
References
المصادر :
بني يونس ، محمد محمود ، 2012م ، سيكولوجيا الدافعية والانفعالات .
الحمداني ، إبراهيم إسماعيل حسين ، 2005م ، اتجاهات طلبة الجامعة نحو اختصاصاتهم الدراسية وعلاقتها بدافع الإنجاز ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة تكريت / كلية التربية .
- العلوان ، احمد فلاح والعطيات ، طالب عبد الرحمن ، (2010) ، العلاقة بين
الدافعية الداخلية الاكاديمية والتحصيل الاكاديمي لدى عينة من طلبة الصف العاشر الاساسي في مدينة معان في الاردن مجلة الجامعة الاسلامية ، ( سلسلة الدراسات الانسانية ) كلية العلوم التربوية جامعة الحسين بن طلال ، مج(18) ، ع (2) يولويو.
الزغول ، عماد عبد الرحيم ، 2009م ، مبادئ علم النفس التربوي ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة .
السيد ، عبد الحليم محمود وآخرون ، 1990م ، علم النفس العام ، مكتبة غريب ، القاهرة .
الشريفي ، ميادة عبد الله خزعل ، 2012م ، إدارة المعرفة وعلاقته بالدافعية نحو الإنجاز الأكاديمي لدى تدريسي الجامعة ، رسالة ماجستير غير منشورة في علم النفس التربوي ، الجامعة المستنصرية / كلية التربية .
شلتز داوت ، 1983م ، نظريات الشخصية ، مطبعة جامعة بغداد ، ترجمة د.حمد ولي الكربولي ، د.عبد الرحمن القيسي .
الصبيحاوي ، علي حسين سالم ، 2006م ، دافع الإنجاز وعلاقته بخصائص الشخصية للمرشدين التربويين ، رسالة ماجستير غير منشورة في الإرشاد النفسي والتوجيه التربوي ، الجامعة المستنصرية / كلية التربية .
الشريفي ، ميادة عبد الله خزعل ، 2012م ، إدارة المعرفة وعلاقته بالدافعية نحو الإنجاز الأكاديمي لدى تدريسي الجامعة ، رسالة ماجستير غير منشورة في علم النفس التربوي ، الجامعة المستنصرية / كلية التربية .
العمر ، بدر عمر ، 1986م ، أهمية الدافعية للإنجاز في الإرشاد التربوي ، مجلة كلية التربية ، الكويت ، العدد التاسع ، المجلد الثالث .
- خلال ، نبيله ، (2006) ، سمات الشخصية وعلاقتها بالدافعية للتعلم ،(رسالة
ماجستير غير منشورة)، جامعة الجزائر ، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية.
- الدفاعي ، حامد حمزة ، (1979) ، الدافعية نحو مهنة التعليم لدى معلمي المدارس الابتدائية ،(رسالة ماجستير غير منشورة )، كلية التربية ابن رشد ، جامعة بغداد.
- دي بونو ،(2001) ، تعليم التفكير ، ترجمة عادل عبد الكريم وآخرين، دار الصفا للنشر والتوزيع ، دمشق ، سورية.
- الفرماوي ، حميد ، احمد ، (1980) ، الدافع المعرفي في علاقته بالتحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة الثانوية ، (رسالة ماجستير )، جامعة عين شمس ، كلية التربية.
وزارة التربية العراقية ، 1977م .
- الشرقاوي ، انور محمد ، (1991) ، التعلم نظريات وتطبيقات ،القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية ، ط4.
عليوي، سمية صبار,(2011) ، الدافعية العقلية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة الاعدادية ،(رسالة ماجستير) جامعة بغداد.
بندر ، زينه شهيد، (2013)،المناخ التنظيمي المدرسي وعلاقتة بدافع الانجاز لدى مدرسي المرحلة الثانوية ،رسالة ماجستير،جامعة ديالى.
عبد الستار،مهند محمد،2015،قياس الذكاء الاجتماعي لدى طالبات المرحلة الاعدادية ،مجلة الفتح ،جامعة ديالى.
- عبد الغفار ، عبد السلام ، (1977) ، مقدمة في الصحة النفسية ، دار النهضة العربية.
- عبد الرحيم ، طلعت حسن ، (1998) ، سيكولوجية التأخر الدراسي ، دار الثقافة للطباعة والنشر ، القاهرة ، ط1.المصادر الاجنبية
- Anastasi A. psychological testing , new york Mac-Milan 6th 1988.
- McClelland ,D.C .& others , 1955 : The achievement motives ,New york , Appletoon century .
- Raynor , B.H ; & Rubin , J.Z. ( 1971 ) social psychology . new york : john wiley .
- Decie & Ryan, M(1985) : Intrinsic Motivation & Self
domination , Journal of human behavior. New York: Plenum . (p.p.1-12).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.