Affirmative factor analysis of the posttraumatic stress symptom scale

Authors

  • Amal Ismail Ayez Al-Mustansiriyah University \ College Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/2/4

Keywords:

analysis, scale, shock

Abstract

The problem of the current research focused on the confirmatory factor analysis of the scale of symptoms of post-traumatic stress by the researcher (Al-Kinani: 2014), then the researcher dealt with the importance of the research, the theoretical importance and the practical importance, while the aim of the current research is the confirmatory factor analysis of the scale of symptoms of post-traumatic stress in the Iraqi environment.The current research has reached through confirmatory factor analysis, it turns out that most of the indicators indicate the presence of conformity to the current model, however, some other conformity indicators were found to fill the weaknesses in the chi-square index as its statistical significance is affected by the size of the sample, as any slight difference between the covariance and covariance matrix of the assumed model The sample matrix is ​​statistically significant when the sample size is expanded. It appeared that most of the matching indicators indicate good matching of the model, and it was mentioned that the model’s enjoyment of general conformity based on the matching indicators does not indicate at all that the model is completely devoid of any defect in the objective conformity of some of the model’s parameters.

Therefore, the results of the general conformity indicators of the model must be reinforced by a detailed topical examination by examining the residuals (standard error) and the coefficient of determination (the stability coefficient). Hence its adoption.

In light of the result, the researcher made recommendations and a number of proposals

References

أبو حطب , فؤاد وعثمان , سيد وصادق , آمال (2008): التقويم النفسي (ط4) , مكتبة الانجلو المصرية , القاهرة .

أبو حطب ، فؤاد (1992): دليل المعلم في تقويم الطالب، المركز القومي للامتحانات والتقويم التربوي بالاشتراك مع وزارة التربية والتعليم، القاهرة، دار غريب للطباعة.

باهي , مصطفى وعدنان , محمود وعز الدين , حسني (2002): التحليل العاملي (النظرية-التطبيق) , مركز الكتاب , القاهرة .

تيغزة، محمد بوزيان (2012): التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي مفاهيمهما ومنهجيتهما بتوظيف حزمة (SPSS) وليزرل LisREL، ط1 ، دار المسيرة ، عمان، الأردن.

جابر، علي صكر (2006) : أساليب معالجة المعلومات لذوي التحمل النفسي العالي- الواطئ وعلاقتها بالقدرة العقلية لدى طلبة الإعدادية، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، الجامعة المستنصرية.

الجابري , نبيل بن بسيس (2012) : البناء العاملي لمقياس العوامل المسة الكبرى في الشخصية باستخدام التحليل العاملي التوكيدي لدى طلبة جامعة أم القرى , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية , جامعة أم القرى .

الزوبعي، عبد الجليل إبراهيم والكناني، إبراهيم عبد الحسن وبكر، محمد الياس (1981) : الاختبارات والمقاييس النفسية، جامعة الموصل .

عامر , عبد الناصر السيد (2004): أداء مؤشرات حسن المطابقة لتقويم نموذج المعادلة البنائية , المجلة المصرية للدراسات النفسية , المجلد (14) , العدد (45) , ص 105-157 .

عباس، محمد خليل ونوفل، محمد بكر و العبسي، محمد مصطفى وأبو عواد، فريال محمد (2009): مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.

عبد الرحمن ، سعد (1998): القياس النفسي النظرية والتطبيق،ط3، دار الفكر العربي، القاهرة.

علام , صلاح الدين محمود (2003) : تحليل بيانات البحوث النفسية والتربوية والاجتماعية, دار الفكر العربي , القاهرة .

عودة، أحمد سليمان (1998): القياس والتقويم في العملية التدريسية، ط2، دار الأمل للنشر والتوزيع، الأردن.

عيد , غادة والنيال , مايسة وعبد الخالق , أحمد (2009): الخصائص السيكومترية والتحليل العاملي التوكيدي لمقياس أعراض اضطراب الوسواس القهري لدى عينة من طلاب جامعة الكويت , مجلة العلوم التربوية والنفسية ، المجلد (10) , العدد (2) سبتمبر , ص111-140 .

مراد , صلاح أحمد (2000): الأساليب الإحصائية في العلوم النفسية والتربوية والاجتماعية , مكتبة الأنجلو المصرية , القاهرة.

ملحم, سامي محمد (2009: القياس والتقويم في التربية وعلم النفس, ط4, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان.

• المصادر الأجنبية :

Aiken, L.R. (1988): Psychological Testing and Assessment , 6th ed , Boston, Allyn & Bacon .

Anastasia, A., (1976): Psychological testing, the Macmillan. New York.

Artiges E, Salame p. Recasens c, Poline J.B attar-levy,D. Raillere, a., Paillere-Martinot M.I Danion J.M & Martinot.J (2000): working memory control in patients with schizophrenia : A PET study During a random number generation task AM.J of Psychiatry . 157,pp.1517-1537.

Gadelrab . H.F. (2004) : The effect of model misspecification on goodness-of-fit indices for structural equation modeling . Unpublished PhD . Wayne State University . Detroit .MI .

Kenneth A. Bollen (2002): Latent variables in psychology and the social sciences , Idum institute for research in social science , University of North Caroline at chapel Hill .

Raykov , T.& Marcoulides ,G (2006) :A first course in structural equation modeling .(2nd Edition) Mahwah , NJ : Lawrence Erlbaum Associates publishers .

Riso, Don Richard (1995): Discovering your personality type: the new Enneagram Questionnaire ,© Houghton Mifflin company,215 Park Evenue South, Boston. New York

Susan L.C., & Xitao. F. (1997): structural equation Modeling : Basic Concepts and Applications in Personality Assessment Research , Utah State University . 68(3) . 508-531 .

Nounally , J .C(1978) : Psychometric theory, New York : McGRAW- Hill.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
أمل إسماعيل عايز, “Affirmative factor analysis of the posttraumatic stress symptom scale”, jfath, vol. 24, no. 2, pp. 97–126, Jul. 2023.