The role of the Israeli occupation in the educational process of the Jordan Valley schools from the viewpoint of teachers of the Jordan Valley

Authors

  • Muhammad Tawfiq Mahmoud Rabia Al-Quds Open University/ Tubas
  • Mazen Ahmad Mahmoud. Rabayah Al-Quds Open University/ JENIN

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/2/7

Abstract

The research aimed to determine the degree of the impact of the Israeli occupation on the educational process in the Jordan Valley schools from the point of view of teachers, and the descriptive approach was used. 21) female teachers distributed according to the variables: (sex, educational qualification, place of work) and the researchers designed a questionnaire as a study management consisting of (29) items distributed on the two fields (military checkpoints, and child labor in settlements). The validity and reliability of the tool were verified by appropriate statistical methods.

To determine the results, the statistical package program (SPSS) was used, through which the arithmetic averages and percentages were calculated, a selection (T.test) was performed, and the one-way analysis of variance test was found, as it was found that:

The role of the Israeli occupation on the educational process in the Jordan Valley schools from the point of view of teachers was high.
There are no differences in the role of occupation on educational science in the Jordan Valley schools from the point of view of teachers at the significance level (a≤0.05) due to the variables of gender and educational qualification.
There are differences in the role of the Israeli occupation on educational science in the Jordan Valley schools from the point of view of teachers at the significance level (a≤0.05) due to the workplace variable.In the light of these results, the two researchers recommended several recommendations, including that the directorates of education supervising the schools of the Jordan Valley be keen to appoint teachers for the schools of the northern Jordan Valley from the people of that region, due to the difficulties that teachers from other regions face in reaching their schools while passing the Tayaseer checkpoint.

References

أبو دف ، محمود (2007) ، انتهاك حقوق الطفل الفلسطيني وتهديد أمنه النفسي والاجتماعي من خلال ممارسات الاحتلال، ورقة عمل مقدمة لمؤتمر حقوق الطفل ( الطفل الفلسطيني – نموذجا ) والمنعقد في بيروت ، مايو/ 2007.

أبو نعمة ، عادل (2008) واقع الجمعيات التعاونية في محافظة أريحا والأغوار من وجهة نظر رؤسائها ، دراسة حالة : محافظة أريحا والأغوار . رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة القدس ، أبو ديس .

أبو السعود، عائدة (2010م)، أثر الحواجز على الطلبة أكاديمياً واجتماعيا وسياسياًً، جامعة النجاح الوطنية ، نابلس، فلسطين ، رسالة ماجستير غير منشورة..

الحموز، عايد، (2010) "اثار ممارسات الاحتلال الإسرائيلي على الصحة النفسية للشعب الفلسطيني" دنيا الرأي، http://pulpit.alwatanvoice.com، 14-4-

البابا،جمال (2000) مركز التخطيط الفلسطيني، الاستيطان في المفاوضات الفلسطينية الإسرائيلية

بدوي، آمي (2012) الحواجز الاسرائيلية والمعاناة الفلسطينية. http://rebelamy.blogspot.com

حبايب، علي (1991) واقع التعليم الفلسطيني في المرحلة الاساسية 1987 – 1991، البيرة : مركز الدراسات والتطبيقات التربوية – كير، ط1. فلسطين.

دنيا الوطن (2012) عمالة الأطفال في المستوطنات الإسرائيلية .. الأسباب والحلول. http://www.alwatanvoice.com/arabic/news/2012/03/16/259366.html

رمحي ، ايلانة (2010) تقييم نظام التعليم في فلسطين من منظور المنظمات غير الحكومية (السياق، المشاكل، التحديات والتوصيات الخاصة بسياسة التعليم) مركز إبداع المعلم ، رام الله – فلسطين.

شريدة ، عبد الستار (2010) الأغوار في مهب التسريب ، دراسة بحثية ميدانية.

شريدة ، عبد الستار (2011) غور الأردن 2010 – 2011 توثيق انتهاكات الاحتلال ، مركز العمل التنموي / معا، رام الله .

عساف، عمر (2001) حركة معلمي المدارس الحكومية في الضفة الغربية 1967-2000. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة بير زيت.

احمد، عمر (2010) القراءة النسوية لـ"ما بعد الكولونيالية"...رؤية شرعية (لها أون لاين- مجلة الكترونية) http://www.lahaonline.com/articles/view/17591.htm

عوض ، حسني (2010) الآثار النفسية والاجتماعية الناتجة عن الحواجز الاحتلالية لدى عينة من طلبة جامعة القدس المفتوحة المارين عبرها يوميا ، جامعة القدس المفتوحة ، طولكرم.

كناعنة ،شريف ؛ وعلقم ، نبيل (2003 ) الحواجز العسكرية الإسرائيلية، (دراسة تحليلية لدور الحواجز في الإخضاع والإقلاع)، مركز فلسطين للدراسات والنشر، رام الله.

مركز العمل التنموي ، معا (2011) العمالة الفلسطينية في مستوطنات غور الأردن ، رام الله فلسطين.

http://www.maan-ctr.org/pdfs/FSReport/pal-labor/pal-labor.pdf

منشورات الحكم المحلي، (2010)، ضمن سلسلة نشرات حول محافظة طوباس. www.molg.pna.ps/

نشوان، يعقوب(1997) التدخل القانوني للاحتلال الإسرائيلي وأثره على التعليم الفلسطيني. المؤتمر الدولي الثاني للدراسات الفلسطينية. التعليم الفلسطيني. جامعة بيرزيت.

منشورات مركز المعلومات الإسرائيلي لحقوق الإنسان في الأرض المحتلة بتسيلم ( 2007) www.btselem.org/arabic.

وكالة بي بي سي البريطانية للأنباء (BBC) (2007): بعنوان" أثر الحواجز الإسرائيلية على حياة الفلسطينيين في الضفة الغربية www.bbc.co.uk/arabic/

الاتحاد العام لنقابات عمال فلسطين ،( 2012) ثلاثة آلاف عامل فلسطيني في المستوطنات الإسرائيلية بالأغوار . القدس - رام الله - الدائرة الإعلامية . http://www.fatehwatan.ps/page-37127-ar.html

As in: Flapan, Simha, (1979) Zionism and the Palestinians (London: Croom Helm) p. 141

OCHA (2010) Area C Humanitarian Response Plan Fact Sheet, Jerusalem: United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs

Ilan Gur-Zeeve,(2000) Philosophy of peace education in a post-modern era, a keynote address at the August INPE Sidney conference.

Stuart Hall (1997), Introduction, in Stuart Hall (ed.), Representation: Cultural Representations and Signifying practices, London: Sage Publications, p. 1-11.

http://ar.wikipedia.org/wiki

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
محمد توفيق محمود ربايعة and مازن احمد محمود ربايعة, “The role of the Israeli occupation in the educational process of the Jordan Valley schools from the viewpoint of teachers of the Jordan Valley”, jfath, vol. 24, no. 2, pp. 170–195, Jul. 2023.