Constructing a measure of self-control among middle school students
Keywords:
الضبط الذاتيAbstract
The current research aims at: -
Building self- control scale in female intermediate school
students .-
Measuring self control scale in female of middle-schoolers.-
The population of the study is composed of the female
intermediate shool students and the sample has been selected
2
randomly which consists of 400 female students . The
researcher built the self- control scale after reviewing the
related literature and previous studies . The scale includes 30
items in its final version . Reliability and validity have been
attained by two ways fece validity and structure validity
while reliability has been attained by two ways; re-test
(0.95) and Alpha Cronbach (0.84). for data processing, a
number of means have been used like person correlation
coefficient, T-test, arithmetic mean, and standard deviation .
References
*اثٞ عبكٝ, ٕبُؼ ٓؾٔل ػِ٢(,6448:)ػِْ اُ٘لٌ اُطلُٞخ ٝأُواٛوخ ,ٛ5,كاه
ٕلبء ُِْ٘و, اُوبٛوح.
*اُجبٝ١ ,ػِ٢ٛ بّْ عبُٝ)6455ٗ:)ظو٣بد االهّبك اُزوثٞ١ٛ,5,كاه
اُٜ٘ٚخ, ث٤وٝد, ُج٘بٕ.
*ثٞ٣و , ػبكٍ. ):,,5٘ٓ : )طن اٌُْق اُؼِٔ٢ ,روعٔخ ٓبٛو ػجل اُوبكه
ٓؾٔل ػِ٢ , كاه اُٜ٘ٚخ اُؼوث٤خ, ث٤وٝد.
*اإلٓبّ , ٖٓطل٠ٓ ؾٔٞك )4,,5 : )اُزوٞ٣ ْاُ٘لَ٢ٝ , ىاهح اُزؼِ٤ ْاُؼبُ٢
ٝاُجؾش اُؼِٔ٢ عبٓؼخ ثـلاك.
*اُغ٘بث٢ٍ ,الّ اؽٔل ؿغو):644:)اُضوخ أُلوٛخ ك٢ االؽٌبّ االؽزٔبُ٤خ
ٝػالهزٜب ثٚجٜ اُناد ُلٟ االٛجبء, هٍبُخ ٓبعَز٤و, ًِ٤خ ا٥كاة, ثـلاك.
*اُؾٔلاٗ٢ٞٓ ,كن, ٝافوٕٝ):644٘ٓ:)بٛظ اُجؾش اُؼِٔ٢ اٍبٍ٤بد اُجؾش
اُؼِٔ٢ٛ,5ٓ,إٍَخ اُٞهام ُِْ٘و, ػٔبٕ.
*اُقط٤ت, عٔبٍ)9,,5:)رؼل٣ َاَُِٞى االَٗبٗ٢ٛ,7ٌٓ,زجخ اُلالػ ُِْ٘و,
ػٔبٕ.
*هؽ٤٘ٛ ,ْل ٕج٤ؼ):644:)ث٘بء االرغبٛبد اُزؼٖج٤خ ُلٟ ِٛجخ اُغبٓؼخ,
هٍبُخ ٓبعَز٤و )ؿ٤و ْٓ٘ٞهح(, ًِ٤خ اُزوث٤خ اثٖ اُوّل, ثـلاك
*اَُ٤ل, كإاك اُجٜ٢(99,5:)االٌٍ اُ٘لَ٤خ ُِ٘ٔٞ ٖٓ اُطلُٞخ اُ٠
اُْ٤قٞفخ,ٛ8,كاه اُلٌو اُؼوث٢ ,اُوبٛوح.
*ِّزي, كٝإ)9,,5ٗ:)ظو٣بد اُْقٖ٤خ, روعٔخ ؽٔل كُ٢ اٌُوثُٞ٢ ,ػجل
اُوؽٖٔ اُو٤َ٢ٓ ,طجؼخ ثـلاك.
* اُؼج٤ل١ٗ ,ظ٤وح اثواٛ٤ ْؽَٖ,),644ٙ:)جٜ اُناد ٝػالهزٚ ثبُٜٞ٣خ
االعزٔبػ٤خ , هٍبُخ ٓبعَز٤و )ؿ٤و ْٓ٘ٞهح(عبٓؼخ ك٣بُ٠ ,اُؼوام.
*ؿواث٤خ, كٞى١ٝ افوٕٝ)6446:)اٍبُ٤ت اُجؾش اُؼِٔ٢ ك٢ اُؼِّٞ االعزٔبػ٤خ
ٝاالَٗبٗ٤خ,ٛ6,كاه ٝائَ, االهكٕ.
*ػياّ ٕجو١ٓ ,ؾٔٞك ؿبْٗ)6445:)االؽٖبء ك٢ اُزوث٤خ,ٛ5,كاه ٕلبء
ُِْ٘و, ػٔبٕ.
*ٓؾٔل عبٍْ ٓؾٔل)6449ٗ:)ظو٣بد اُزؼِْ,ٛ5,كاه اُضوبكخ, ػٔبٕ.
*ٖٓطل٠ ,٣ٍٞق ؽٔٚ),,,5:)اُزٔب٣ي اُ٘لَ٢ٝ ػالهزٚ ثٚجٜ اُناد
ٝاالؽَبً ثبُٜٞ٣خ ُلٟ أُواٛو٤ ,ٖاٛوٝؽخ كًزٞهاٙ)ؿ٤و ْٓ٘ٞهح(,اُؼوام.
*ِٓؾْ, ٍبٓ٢ٓ ؾٔل)6444:)اُو٤بً ٝاُزوٞ٣ ْك٢ اُزوث٤خ ٝػِْ اُ٘لٌ,ٛ5,كاه
أَُ٤وح ُِْ٘و, ػٔبٕ.
*اُ٘غبه, ٗج٤ َعٔؼٚ ٕبُؼ)6454:)اُو٤بً ٝاُزوٞ٣٘ٓ ْظٞه رطج٤و٢ٓ غ
رطج٤وبد ثوٓغخ spssٛ , 5,كاه اُؾبٓل ُِْ٘و, عبٓؼخ ٓإرخ, ػٔبٕ.
*ٗٞهعبٕ ػبكٍ ٓؾٔٞك,)6448ٜٓ:)بهاد اُزؼِْ ٝاالٍزنًبه ٝػالهزٜب ثلاكؼ٤خ
اُزؼِْ ُلٟ ِٛجخ ٓوؽِخ أُزٍٞطخ, هٍبُخ ٓبعَز٤و)ؿ٤و ْٓ٘ٞهح(,إَُٔٞ.
ثانْا: انًصادر االخنبْت.
-*Angela l, Duck worth and Martin E.p,Seligman(2005):self
discipline out does Iq in predicting Academic performance
of Adolescents, University of pennsylvnia.
*-Bandura, A,(1976),Modeling Theory learining: system,
models and Theories,2 ed .chicago. R. and mc Nally.
*-Eebal, R.L. (1972) : Essentials of Education measuer
ment, prentice Hall , Now york .
*-Kaplan. R.M & Saccuzzo ,D.P (1982) : psychological
Testing principles , Application & Icces , California : Books
Cole pupliching company
*-Kieslers,c.&Kiesler,s:(1969),comformity californiai
Addison we sley puplis ching company.
-Kleink, chrisl;(1978) self perception,the psychology of
personal Awarenss. W.H. fremen and company, USA.
Merrell, Kenneth w.(1989):concurrent Relationships
Between*
Two behavioral Rating Scales for Teachers: An Examination
of
Self control,social competence and school Behavioral
Adjustmment ,psychology in The
schools,V.26,N.3,pp.267.271.
*-Shoda ,Yuichi, and others ,(1990):predicting Adolescent
cognitive and self-Regulatory.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مجلة الفتح للبحوث النفسية والتربوية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.