The effect of qualitative exercises in developing some basic skills in football for youth
Keywords:
التمرينات النوعيةAbstract
In the first chapter of this study, the researchers discussed
the scientific development of all the sectors of life at the
present time. This caused a change in modern lifestyle. It
also opened new horizons for research and knowledge and
sport is one of them. The change in individual and team
sports was due to the continuous efforts towards better
understanding of the basics and rules of the sport training
science which aims at raising the level of training status to
reach its optimum by researching and observation.
Developments in all the sectors of life is due to following
modern scientific methods to reach the desired results. The
sport industry witnessed noticeable development trough
correct programmed planning. The significance of this study
lies in designing a set of special typical exercises in football.
These exercises are useful in developing some basic skills
and neglecting traditional exercises. The aim of this study is
09
to design a typical exercises in football for Diyala Football
Club for the young. The hypothesis of the study is that
typical and exercises have an effect in developing basic
skills in football.
The second chapter dealt with the theoretical framework and
some similar studies.
The third chapter included the methodology of the study and
field procedures. The researchers relied on the experimental
method though equalized groups and pretest-posttest design
for experimental and control groups.
The fourth chapter dealt with presenting, analyzing and
discussing the results.
The fifth chapter included the conclusions which showed
that the experimental group was effective in the posttest
which means that using typical exercises has positively
participated in developing the basic skills in football. The
researchers recommended choosing the suitable typical
exercises for specialized performance and the nature of the
competition.
References
- ذررثٓس ٓععررٖ ٝآفررسٕٝ ، بالفححررثز ٝبُحعِ٤ررَ بٌررسة بُورردّ ، ٓطحؼررة شثٓؼررة
بُٔٞصَ ، بُٔٞصَ ، 0220
- شٔثٍ ٓعٔد ػرالا بُرد٣ٗٝ ٖثٛردة أٗرٞز بُررحثؽ ، ب ظرثض بُؼِٔر٢ " بُعسًر٢
بُ٤ٓٞ٤ٌرثٗ٤ٌ٢ُِ " حٔس٣٘رثت بُحدٗ٤رة كر٢ بُٔدزظرة ، بُٔرؤجٔس بُؼِٔر٢ بُررثٗ٢ًِ ، ٤رة
بُحسب٤ة بُس٣ث ٤ة ُِح٘٤ ، ٖشثٓؼة بُصهثش٣ن ، 3110
- ظٔرصة ٓعٔرد ٝ ٣رٖ ، بُحعِ٤رَ بإلظررثئ٢ بُٔحوردّ بثظرح دبّ SPSS ، ط3 ،
بز بُٔع٤سة ُِ٘ س ٝبُحٞش٣غ ٝبُطحثػة ، ػٔثٕ ، 3102
- شٛ٤س هثظْ بُ ثب ٝآفسٕٝ ، ًـسة بُوـدّ ، بز بٌُحل ُِطحثػرـة ، بُٔٞصرَ
،
- ٤ثا ظٔٞ ُٓٞٞ ، جرذ٤س ج٘ظر٤ ْبُعٔرَ بُحردز٣ح٢ ػِر٠ٝ كرن بُٔعرثكة ٝػرد
بُ طٞبت ٝبُعؼسبت بُٔعحٌِٜة ُٔسبًص بُالػح٤ ٖك٢ بؼرض بُٔحـ٤رسبت بُلعرِص٤ة
ٝبُحدٗ٤رة بُ ثصرة بٌرسة بُوردّ ، أطروحات دكتاورار مَار ينشاورة ، ًِ٤رة بُحسب٤رة
ب ظثظ٤ة ، شثٓؼة ٣ثُ٠ ، 3102
- هثظرْ ظعرٖ ظعرر٤ ، ٖبُٔٞظرٞػة بُس٣ث رر٤ة ٝبُحدٗ٤رة بُ ررثِٓة ، ًِ٤رة بُحسب٤رة
بُحدٗ٤ة ، بز بُلٌس ، ػٔثٕ ، 3112 ، ص022
- ٓعٔد ظعٖ ػالٝ١ ، ػِْ بُحدز٣ل بُس٣ث ٢ ، ط2 ، بز بُٔؼثزف ، بُوثٛسة
،
- ٓعٔرد صرحع٢ ظعر٘٤ٝ ٖظٔرد١ ػحرد بُٔر٘ؼْ ، ب ظرط بُؼِٔ٤رة ٌُرسة بُطرثئسة
ٝطسم بُو٤ثض ٝبُحوٞ٣ ، ْط0ٓ ، سًص بٌُحثب ُِ٘ س ، ٓرس ، 0222
- ٗٞز١ مبسبٛ٤ ْبُ رٞى ٝزبكرغ صرثُع٢ كحعر٢ُ ، ٤رَ بُحثظرد ٌُحثبرة ب بعرثخ
ك٢ بُحسب٤ة بُس٣ث ٤ة ، بـدب ، 3114 ، ّص20
- ٛثزة Harra ، أصٍٞ بُحدز٣ل ، جسشٔة : ػحد ػِر٢ٗ رر٤ق ، ط2ٓ ، طرثبغ
بُحؼِ٤ ْبُؼثُ٢ ، بـدب ، 0221
- ٛثاْ ٣ثظس ظعرٖ ، جٔس٣٘رثت فثصرة ُحطرٞ٣س هرة ب با بُعسًر٢ٝ بُٜٔرثز١
ُالػح٢ً سة بُودّ ، ط0ٌٓ ، ححة بُٔصحٔغ بُؼسب٢ ، ػٔثٕ ، 3100
- ٣ؼرسب ف٤رٕٞ ، بُرحؼِْ بُعسًر٢ بر٤ ٖبُٔحردأ ٝبُحطح٤رن ، بز بٌُِٔرة بُط٤حرة ،
بـدب ، 3101
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مجلة الفتح للبحوث النفسية والتربوية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.