The effect of using multiple questions on acquiring listening skills among middle school students

Authors

  • Adel Abdul Rahman Nassif كلية التربية الاساسية/جامعة ديالى

Keywords:

الاسئلة المتشعبة

Abstract

The study aims at realizing the influence of
the detailed in the acquisition of listening skills for students
of High schools following the Nil Hypothesis .
There is no difference of statistical significance at level
(0.05) between the average of the student's grades who study
reading following the detailed questions for the acquisition
of listening skills and the average of the student's grades
who study reading following the normal method.
The Researcher followed the experimental
method characterized by partial control. The Researcher
selected kanan High School intentionally located in Diyala
Governorate and two classrooms from the Fourth Literary
branch. The first, represents the experimental group, the
second represents the controlling one . The total number of
the students is (76) : 38 students in each group . There
searcher considered the two groups in age, grades of
students in the former year, and the qualification of parents.
The Researcher limited the material to 8 subject taken
from reading for fourth literary branch in (2010-2011) . At
the end of the experiment , the Research prepared a test ,
characterized by honesty and consistency, consisting of 30
items of multi choice test to verify its honesty .
The test was applied on 19/1/2011 on both groups
under study . After test correction the data were analysed
and treated statistically . The result showed that the
experimented group is better than the control group in
listening skills acquisition. The counted T. value was (14-9)

References

جٌمسجْ جٌىس٠ ُ

.جذٓ خٍدْٚ، جذٛ ش٠د ػرد جٌسقّٓ،ِمدِس جذٓ خٍدْٚ ِٚطرؼس جٌىطحخ.ذ١سٚش

،د.ش.

.جالـفٙحٟٔ ،جذٛ جٌفسؼ ،جال حٟٔ ،ؼ8،ضكم١ك ِكّد جٌرؿحٚٞ ،دجز جٌىطحخ

،جٌمح٘سز ،0178.

.جٌػؼحٌرٟ ،جذٛ ِٕفٛز ػرد جٌٍّه ذٓ ِكّد ،فمٗ جٌٍغس ٚظس جٌؼسذ١س ،ِطرؼس

جالظطمحِس ،جٌمح٘سز 0101.

.. جٌكد٠دٞ ،ػٍٟ ،ِؽىٍس ضؼٍ١ ُجٌٍغس جٌؼسذ١س ٌغ١س جٌؼسخ ،دجز جٌىحضد جٌؼسذٟ

ٌٍطرحػس ٚجٌٕؽس ،جٌمح٘سز ،0176.َ

.جٌكفسٞ ،ظحنغ دزٚض فٟ أـٛي جٌطدز٠ط ،ؼ0،ؼ0 ، دجز ٕدٚزز

،ذ١سٚش ،0170.َ

.قّ١دز ،فحنّس ئذسج٘١ِٙ، ُحزجش ٚأظحٌ١د ئٌمحء جألظثٍس فٟ ضدز٠ط جٌّٛجد

جالؾطّحػ١س ،ن0ِ،ىطرس جٌٕٙمس جٌّفس٠س ،جٌمح٘سز ،0137.َ

قٕح ـرحـ ،جٌٕكٛ جٌٍغٛٞ ،ِؿٍس جٌّؼٍُ جٌؿد٠د ،جٌؼدد 0ٚ،شجزز جٌطسذ١س ذغدجد

.َ013.،

خحنس ،جٔٛز ،ِؽىٍس ئػدجد ِؼٍُ جٌٍغس جٌؼسذ١س فٟ جٌّسقٍط١ ٓجإلػدجد٠س

ٚجٌػحٔٛ٠س فٟ ذ١سٚش ،جٌعؼٛد٠س ،.013.َ

.جٌنصزؾٟ ، ضغس٠د فحلً ،جغس أٔٛجع جألظثٍس ِٚعطٛ٠حضٙح فٟ جٌطكف١ٚ ًضّٕ١س

جٌطفى١س جٌٕحلد ٌدٜ نحٌرحش جٌّسقٍس جإلػدجد٠س ،ؾحِؼس ذغدجد ،وٍ١س جٌطسذ١س /جذٓ

زؼد ،...0،أنسٚقس دوطٛزجٖ ١س ِٕؽٛزز .

.0.خٍ١ِ، ًكّد ،جٌكحؼ ،أظثٍس جٌطؼٍ١ٚ ُنسجتك جظطندجِٙح ،جٌّسوص جإللٍ١ّٟ

ٌطدز٠ط جٌم١حدجش جٌطسذٛ٠س فٟ جٌرالد جٌؼسذ١س ،ػّحْ ،د.ش.

دِؼس ،ِؿ١د ئذسج٘١ٚ، ُخخسْٚ ،جٌٍغس جٌؼسذ١س ٚأـٛي ضدز٠عٙح ٌدٚزجش

جٌّؼٍّ١ ، ٓذغدجد ،جٌؼسجق ،0161.َ

ظٍّحْ ،فحتك ،ٚخخسْٚ ،أظحٌ١د ضؼٍ١ ُجألنفحي جٌمسجءز ٚجٌىطحذس ،ن0،دجز

ـفحء ٌٍطرحػس ٚجٌٕؽس ٚجٌطٛش٠غ ،ػّحْ ،جألزدْ ،...0. َ

جٌع١د ،ِكّٛد جقّد،جٌّٛؾص فٟ نسجتك ضدز٠ط جٌٍغس جٌؼسذ١س ٚخدجذٙح،دجز

جٌؼٛدز ، ذ١سٚش ،.013.َ

.0 .جٌؽس٠ف ،ذد٠غ ،أـٛي ضدز٠ط جٌٍغس جٌؼسذ١س ِطرؼس جٌفرحـ ،ذغدجد .

.ـالـ ،ظّ١س ٠ٔٛط ٚظؼد ِكّد جٌسؼ١دٞ ،جٌطدز٠ط جٌؼحَ ٚضدز٠ط جٌٍغس

جٌؼسذ١س ، ِىطرس جٌفالـ ٌٍٕؽس ٚجٌطٛش٠غ ،ن0 ،جإلِحزجش جٌؼسذ١س جٌّطكدز

.َ0..0،

.جٌطرسظٟ ،جٌكعٓ ذٓ جٌفمً ،ِىحزَ جألخالق ،ِىطرس جٌّسضمٝ ،ن0 ،

جٌؼسجق ، 0160.َ

جٌطسجٚٔس ،ِكّد ػرد جٌىس٠ٔ ُحفغ ،جغس جظطندجَ جألظثٍس جٌّطؽؼرس جإلؾحذس

ٚجألظثٍس جٌعحذسز فٟ ضكف١ ًنٍرس جٌفف جألٚي جٌػحٔٛٞ فٟ ِحدز ضحز٠خ جألدخ

ٚجٌٕفٛؾ ،ؾحِؼس ذغدجد ،وٍ١س جٌطسذ١س /جذٓ زؼد ،0113، َ أنسٚقس دوطٛزجٖ

١س ِٕؽٛزز .

جٌظح٘س ،شوٟ قّد ،ٚخخسْٚ ،ِرحدب جٌم١حض ٚجٌطمٛ٠ ُفٟ جٌطسذ١س ،دجز

جٌػمحفس ٌٍٕؽس ٚجٌطٛش٠غ ،ػّحْ ،0111.َ

.جٌؼحٟٔ ،زؤٚف ػرد جٌسشجق ،جضؿح٘حش قد٠ػس فٟ ضدز٠ط جٌؼٍَٛ ،ِطرؼس

جإلدجزز جٌّكٍ١س ،ؾحِؼس ذغدجد ،0167.َ

.0.ػرد جٌعالَ ،ػرد جٌكى١، ُجٌطسذ١س جٌمسجت١س زظحٌس جٌطسذ١س ،ظٍطٕس ػّحْ

،جٌطسذ١س ٚجٌطؼٍ١ٚ ُجٌؽرحخ ،0133.َ

جٌغصجٌٟ ،أذٛ قحِد ذٓ ِكّد ،ئق١حء ػٍَٛ جٌد٠، ٓؼ0،دجز جٌّؼسفس ٌٍطرحػس

ٚجٌٕؽس ، ذ١سٚش ،د.ش .

.ف١فً ،ؼىسٞ ،لمح٠ح جٌٍغس جٌؼسذ١س جٌّؼحـسز ،جٌّؿٍس جٌؼسذ١س ٌٍدزجظحش

جٌٍغٛ٠س،جٌؼدد)0 )جٌّٕظّس جٌؼسذ١س ٌٍطسذ١س ٚجٌػمحفس ٚجٌؼٍَٛ ،جٌعٛدجْ ،0138.َ

.جٌّحٚزدٞ ،ػٍٟ ذٓ ِكّد ذٓ قر١د ،أدخ جٌدٔ١ح ٚجٌد٠، ٓضكم١ك ِفطفٝ

جٌعمح ،ن8ِ ،طرؼس جٌ١حظٟ جٌكٍرٟ ٚأٚالدٖ ،جٌمح٘سز ،0100.َ

.0ِ .ح٠سشؼ١ص ،ضؼٍُ جٌطالخ جٌطفى١س جٌٕحلد ،ضسؾّس ػصِٟ ؾسجز ،ِسوص جٌىطد

جألزدٟٔ ،جألزدْ ،0118 .َ

ِ .ؿحٚز ،ِكّد ـالـ جٌد٠، ٓضدز٠ط جٌٍغس جٌؼسذ١س فٟ جٌّسقٍس جالذطدجت١س

أظعٗ ٚضطر١محضٗ ،دجز جٌمٍُ ،جٌىٛ٠ص ،0138.َ

.٠ٔٛط ،فطكٟ ػٍٟ ، ٚخخسْٚ ،ضؼٍ١ ُجٌٍغس جٌؼسذ١س أظعٗ ٚئؾسجءجضٗ ،

ؼ0ِ،طحذغ جٌطٛذؿٟ ، ذ١سٚش 0136.َ

جٌّفحدز جألؾٕر١س :-

Brownj :" The constraction of Dilagnostic Test of

listening Comprehension " An Abstract of a Doctoral

Dissertation the university of colordo-1926

RalphG –Nichols Tencomponents of Effective Listenin

Education , January ,1955.

Lving –T 1970 HOHard is Arabicin The Modern

Language journal vol 41 No,October.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
عادل عبدالرحمن نصيف, “The effect of using multiple questions on acquiring listening skills among middle school students”, jfath, vol. 19, no. 4, pp. 1–33, Aug. 2023.