A proposed educational program to prepare the teacher according to the requirements of the knowledge economy

Authors

  • Raad Karim Muhammad المديرية العامة لتربية ديالى

Abstract

The issue of teacher preparation is not a secondary issue
anymore. It is now a critical issue derived by the
development of the world especially because we are living
in the age of great changes and challenges towards
developing the craft of teaching and the quality of teachers.
Teacher's development and efficiency programs become a
must to keep up with the age of fast changes that we live in.
The aim of this study is to present a suggested educational
program for teacher preparation in accordance with the
educational requirements of knowledge economy. The
researcher used the descriptive method to achieve the aim of
the study. The study consisted of four chapters through
which he reached at certain conclusions:
1. The success of knowledge economy depends on many
factors, the most important of which is the success of the
teacher to perform his roles as the engine of the educational
process.
2. The suggested program might achieve the desired aim
towards developing and refining according to the
requirements of knowledge economy and enabling the
educational body to achieve its aim in the best way possible.
The study has recommended the following:
1. The need of crystalizing the concept of knowledge
economy in the minds of the teacher before actual
performance of educational situations.
2. Preparing and presenting suitable descriptions for the
roles of the teacher in the light of orientation towards
knowledge economy which helps raising the efficiency of
the teacher and refining his/her educational status.

References

- ئتهدٛ٤ٓ ،ْؽٔك ػثيك دُيهودم )2222٘ٓ :)ظٞٓيح ذٌيٞ٣ ٖدُٔؼِيْ كي٢٘ يٞ

ٓؼا٤٣ه دُعٞقج دُّآِح، ٚ2 ،قدن دُلٌه، ػٔإ، دصنقٕ.

- أتيٞ و٣يك، أؼٔ٤يك ) 2223ٍٓ :)يروثِ٤اخ شيٞنج دُٔؼِٞٓياخ ٝٓعرٔيغ

دٍُٔروثَ،ٓعِح دُؼهت٢ ،دُؼكق 53٩ ، أًرٞته، دٌُٞ٣د.

- أتٞ ػٔ٤هج، ٓؽثاخ. ) 2225" :) كؼاُ٤ح تهٗآط ئػكدق ٓؼِٔياخ دُه٣ا٘ي٤اخ

ُِٔهؼِييح دتتركدئ٤ييح تٌِ٤ييح دُث٘يياخ، ظآؼييح ػيي٤ِ ٖيئً"، ٓعِييح ٍٓييروثَ دُرهت٤ييح

دُؼهت٤يييح، ٓعِيييك/ 1 ،أًريييٞته 1٩٩5 ، دُؼيييكق دُهدتيييغ، قدن دُٔؼهكيييح دُعآؼ٤يييح،

دإلٌٌ٘كن٣ح .

- دصؼٔك، ـاُك ٚٚ )2225 :)ذٌٞ٣ ٖدُٔؼِٔ٤ٓ ٖيٖ دإلػيكدق ئُي٠ دُريكن٣ة، قدن

دٌُراب دُعآؼ٢ٚ ،1 ،دإلٓاندخ دُؼهت٤ح دُٔرؽكج.

- ؼ٤يكن ،ػثيك دُِط٤يق ؼٍي٤(.ٖ2224 :)دُرؼِي٤ ْكي٢ دُيٖٞٚ دُؼهتي٢ هي٢ ظيَ

ٓعرٔييييغ دُٔؼهكييييح ، ٓعِييييح ًِ٤ييييح دُرهت٤ح،ظآؼييييح دإلٓيييياندخ دُؼهت٤ييييح.،دٍُيييي٘ح

٩،دُؼكق21 ،دإلقدنج دُعك٣كج ُٔإٌٍاخ دإلٓاندخ دُؼهت٤ح دُٔرؽكج.

- دُعٔيَ، ٓؽٔيك ظٜياق)2225 :)ذ٘ٔ٤يح ٜٓياندخ دُرلٌ٤يه دإلتيكدػ٢ٓ يٖ ـيالٍ

دُٔ٘اٛط دُكندٌ٤ح، ٚ1 ،قدن دٌُراب دُعآؼ٢ ،دُؼ٤ ،ٖدإلٓاندخ دُؼهت٤ح دُٔرؽكج.

- دُعىدن، ػثك دُٔ٘ؼْ)1٩٩5 :)أشيه دٌيرفكدّ ٗٔيٞلض أٝوٝتيَ ػِي٠ دُرؽٕي٤ َ

دُكندٌ٢ ٝ دتؼرلياظ تيٚ كي٢ٓ ياقج دُعـهدك٤يا ُيكٟ ذالٓ٤يم دُرؼِي٤ ْدُؼياّ، دُعٔؼ٤يح

دُٕٔه٣ح ُِٔ٘اٛط، دُؼكق22ٞٗ كٔثه

- ـِق ٓؽٔك )2222 ، ) ئقدنج دُٔؼهكح ، قدن ٝدئَ ُِّ٘ه، ػٔإ،دتنقٕ .

- نٌالٕ، ٕٓطل٠ٝ ،أتُٞثٖ، دُٞظ٤ٓ ٚهٌ٢ ).2007:( دُٔ٘اٛط دُكندٌ٤ح ك٢

ٓعرٔيغ دُٔؼهكيح تي٤ ٖدُ٘ظه٣يح ٝدُرطث٤ين، ٚ .(1( دُٔك٣٘يح دُٔ٘يٞنج :ٌٓرثيح قدن

دُىٓإ.

- ندِك، ػِ٢( 2222 :)دـر٤ان دُٔؼِْ ٝئػيكدقٙ ٓيغ قُ٤يَ ُِرهت٤يح دُؼِٔ٤يح، قدن

دُلٌه دُؼهت٢ٚ ،1 ،دُواٛهج.

- و٣ؼييٞن، ٓؽٔييك )2226 :)ػيياُْ دُرهت٤ييح – ٓاٛ٤ييح ٝذييان٣ؿ ٝذطِؼيياخ، قدن

دُٜاق١ُِّ٘ ه، ت٤هٝخ.

- ِييِث٢ ،دؼٔييك ئتييهدٛ٤( ْ2222 :)دُث٤ئييح ٝدُٔ٘يياٛط دُكندٌيي٤ح، ٌٍِييِح ٓؼيياُْ

ذهتٞ٣ح، ٓإٌٍح دُفِ٤ط دُؼهت٢.

- دُّيي٤ثاٗ٢ ،ػٔيييه ٓؽٔييك دُريييٞٓ٢( 1٩٩2 :)دُلٌييه دُرهتيييٞ١ تيي٤ ٖدُ٘ظه٣ييح

ٝدُرطث٤ن، دُّٔ٘أج دُؼآح ُِّ٘ه ٝدُرٞو٣غ ٝدإلػالٕ، ٚهدتًِ.

- دُّ٤ؿ ػٔه)2221ٌٍِِ :)ح دُكندٌاخ دُروٞ٣ٔ٤ح ُثهٗيآط دُرطيٞ٣ه دُرهتيٞ١

ٝودنج دُرهت٤ح ، دصنقٕ ،ػٔإ.

- دُ٘عك١ ،دؼٔك ٝجـهٕٝ)2222 :)ذكن٣ ًدُؼِيّٞ كي٢ دُؼياُْ دُٔؼأيه، قدن

دُلٌه دُؼهت٢ٚ ،1 ،دُواٛهج.

- ػثك دُهؼٖٔ ػثك، ٝكائىج دُؼىدٝ١( 2222 :)دُٜٔ٘ط ٝدتهرٕياق دُٔؼهكي٢ ،

قدن دٍُٔ٤هج ُِّ٘ه ٝدُرٞو٣غ ،ػٔإ دصنقٕ.

- ػث٤يييكدخ، لٝهيييإ )2224 :)دُثؽيييس دُؼِٔييي٢ٓ لٜٞٓيييٚ ٝأقٝدذيييٚ ٝأٌييياُ٤ثٚ،

ئِهدهاخ ُِّ٘ه ٝدُرٞو٣غ، ظكج، دُه٣اٖ.

- ػيٞقج ، دؼٔييك ٌييِ٤ٔإ : )1٩٩6 )دُو٤ياي ٝدُروييٞ٣ٚ ، ْ1ٓ ، طيياتغ دٌُريياب

دُواٛهج.

- ػٔان ؼآك)2222ٞٓ :) دظٜح دُؼُٞٔح ك٢ دُرؼِ٤ٝ ْدُصواكح ،ٚ1ٌٓ ،رثح دُكدن

دُؼهت٤ح ٌُِراب ، دُواٛهج.

- ػ٤ٍ٠ ـِ٤ل٢ًٔ ٝ اٍ ٕٓ٘ٞن١(2225 :)دُث٘٤يح دُرؽر٤يح تهرٕياق دُٔؼهكي٢

كي٢ دُيٖٞٚ دُؼهتي٢ :دُٞدهيغ ٝد٥كيام، دُِٔروي٠ دُيكُٝ٢ ؼيٍٞ : دُٔؼهكيح دُهً٤يىج

دُعك٣ييكج ٝدُرؽييك١ دُر٘اكٍيي٢ُِٔ إٌٍيياخ دتهرٕيياق٣ح، ًِ٤ييح دُؼِييّٞ دتهرٕيياق٣ح

ٝدُرٍ٤٤ه، ظآؼح تٌٍهج، دُعىدئه، ٣ٓٞ٢ :12/13ٞٗ كٔثه.

- دُفط٤ة، دؼٔك )2222 :)ذٕٔ٤ ْدُثهدٓط دُركن٣ث٤ح ُِو٤اقدخ دُرهتٞ٣ح، ػياُْ

دٌُرة دُؽك٣صح ُِّ٘ه ٝدُرٞو٣غ، دنتك، دصنقٕ.

- دُط٘يياٝ١ ،ػلييد ٕٓييطل٠( 2222 :)ئػييكدق ٓؼِييْ دُؼِييّٞ ُِوييهٕ دُؽيياق١

ٝدُؼّه٣( ٖقندٌاخ ذطث٤و٤ح(،ٚ1 ،قدن دُلٌه، دُواٛهج.

- هطآ٢ ،٣ٌٞق)1٩5٩ٌ :)ا٣ٌُٞٞظ٤ا دُرؼِْ ٝدُرؼِ٤ ْدُٕل٢ ،قدن دُّهٝم،

- دُوييالف، ٗث٤ييَ ػثييك )222٩ :)ذٕييٞن ٓورييهغ ُثهٗييآط ذٌييآِ٢ إلػييكدق

دُٔؼِْ هثَ دُفكٓح ك٢ًِ ٤اخ ئػكدق دُٔؼِْ تكُٝح دٌُٞ٣د، تؽس ّٓ٘ٞن، دٌُٞ٣د.

- دُٜأِ٢ ،ػثك دُهؼٖٔ ػثك )222٩ٓ :)وانٗيح دُٔ٘ياٛط دُرهتٞ٣يح كي٢ دُيٖٞٚ

دُؼهت٢ٝ دُؼاُْ، قدن دٌُراب دُعآؼ٢ُِّ٘ ه، ٚ1 ،دإلٓاندخ دُؼهت٤ح دُٔرؽكج.

- دٌُث٤ٍ٢ٔ ،الغ دُك٣ ٖػيٞدق )2224 ،)ئقدنج دُٔؼهكيح ٝأشهٛيا كي٢ دإلتيكدع

دُر٘ظ٤ٔي٢ – قندٌيح دٌيرطالػ٤ح ٓوانٗيح ُؼ٤٘يح ٓيٖ ِيهًاخ دُوطياع دُٕي٘اػ٢

دُٔفيرِٛ، أٚهٝؼيح قًريٞندٙ ؿ٤يه ّٓ٘يٞنج ٓوكٓيح ئُي٠ٓ عِيً ًِ٤يح دإلقدنج

ٝدتهرٕاق /ظآؼح تـكدق.

- ٓؽٔك ، ق٣اب)2224 ،)دهرٕاق دُٔؼهكح أ٣ٗ ٖؽٖ ٓ٘ٚ؟، ٓعِح دُؼهتي٢ ،ػيكق

أ٣ان

- ٓؽٔيٞق، ٔيالغ دُيك٣ ٖػهكيح )2225 :)ذؼِي٤ٝ ْذؼِيْ ٜٓياندخ دُريكن٣ ًكي٢

ػٕه دُٔؼِٞٓاخ، ػاُْ دٌُرة، ٚ1 ،دُواٛهج.

- ٓهػيي٢ ،ذٞك٤يين )2223ِ :)ييهغ دٌُلا٣يياخ دُرؼِ٤ٔ٤ييح، قدن دُلههييإ ُِّ٘ييه

ٝدُرٞو٣غ،

- ٓيإذٖٔ، ٓ٘ي٠ ،2004 ، قٝن دُ٘ظياّ دُرهتيٞ١ دصنقٗي٢ كي٢ دُرويكّ ٗؽيٞ

دتهرٕاق دُٔؼهك٢" نٌاُح دُٔؼِْ، ٝودنج دُرهت٤ح ٝدُرؼِي٤) ،ْ1 (12-21.ػٔيإ،

دصنقٕ.

- Gargiulo .R.(2000( : Perced competencies of Elementary

special Education Teachers, The journal of Educational

Research, vol )72). No )6(.

- Harrison, R. and Kessels, J. 2004. Human Resource

Development in Knowledge Economy, Palegrave Macmillan,

UK.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
رعد كريم محمد, “A proposed educational program to prepare the teacher according to the requirements of the knowledge economy”, jfath, vol. 19, no. 4, pp. 1–25, Aug. 2023.