تحليل أسئلة الامتحانات العامة لمادة قواعد اللغة العربية للصف الثالث المتوسط في ضوء تصنيف بلوم

Authors

  • Assist. Instr. Entisar G. Hazza'

Keywords:

Questions of Public Examinations

Abstract

Abstract :

     This paper aims at Analyzing Questions of Public Examinations in Arabic Grammar of Third Intermediate Classes in the Light of Bloom's Taxonomy. The scope of the paper is limited to analyz questions of Arabic Grammar of third intermediate classes for the period of five years from (2012 to 2016). In addition, the researcher adopted the content analysis approach which is considered one of the cadastral studies in the descriptive method of research. The researcher selected a total number of (109) third intermediate questions to be analyzed in the study. Furthermore, the researcher set a form which comprised criteria of questions analysis selected from Bloom's cognitive taxonomy and from studies and literatures in relation to the topic of the paper. Then, this form was exposed to a group of experts and referees.

     Moreover, after grouping and statistically processing data via percentage as mathematical tool in addition to Scot Equation, the researcher found out that the comprehension level came first with (51) frequencies and a ratio of (46.79%) of the total analyzed questions, whereas remembering was in the second place with (34) frequencies and a ratio of (31.19%) of questions analyzed, while the application level came third with (24) frequencies and a ratio of (22.02%) of the total analyzed questions.

     In the light of the study results, the researcher figured out the following:

  1. Public examination questions in Arabic Grammar of third intermediate classes were set to measure the levels of (remembering, comprehension, application), and neglected levels of analysis, synthesis and evaluation according to Bloom's taxonomy of the cognitive filed.

 

The analysis of public examination questions in Arabic Grammar of third intermediate classes mirrored results which are concordant with objectives of teaching Arabic grammar in terms of the levels of remembering, comprehension and application regarding the cognitive field and Bloom's taxonomy. 

References

المصادر العربية

-ابن منظور ، ابو الفضل جمال الدين بن مكرم ، لسان العرب ، المجلد1، ط4، دار بيروت للطباعة والنشر ، لبنان ، 2005م.

-التميمي ، عواد جاسم محمد ، الاسئلة الصفية ،جامعة المستنصرية ،كلية التربية الاساسية ،2009م.

- جابر واخرون ، عبد الحميد جابروفوازي زاهر وسلمان الشيخ ، مهارات التدريس ،ط3 ، دار النهضة للنشر ،القاهرة، 1998م.

- الحيلة ، محمد محمود ، مهارات التدريس الصفي ، ط3،دار المسيرة ،عمان، 2009م.

- الخليفة ،حسن جعفر ، التخطيط للتدريس والاسئلة الصفية ،ط1، دار الكتب الوطنية 1996م.

- الدليمي، احسان عليوي والمهداوي عدنان محمد ، القياس والتقويم ، جامعة ديالى ، العراق ، 2005م.

- الرازي ،محمد بن ابي بكر بن عبد القادر ، مختار الصحاح ،دار الجيل ، لبنان ، 1987م.

--زاير ، سعد واخرون ، مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها ، مطبعة ثاير جعفر العصامي للطباعة –العراق، 2011م.

- زوبعي ، عبد الجليل ومحمد احمد الغنام ، مناهج البحث في التربية ، مطبعة جامعة بغداد، 1981م.

- زيتون،عايش ، اساليب تدريس العلوم ، ط1،دار الشروق للنشر ، 2008م.

- سعيد ، عبد الوارث مبروك ، في اصلاح النحو العربي ، ط1 ،دار العلم ، الكويت ، 1985م.

- شبر ، خليل ابراهيم واخرون ، اساسيات التدريس ،دار المناهج ، عمان ، 2005م.

- 13- العاني ،نزار محمد سعيد : التحليل الكمي للأسئلة الامتحانية للاختبارات النهائية للصفوف السادسة الابتدائية ،جامعة بغداد ،مركز البحوث التربوية والنفسية ،بغداد ،1980.

— كاظم ،جؤذر حمزة ،تقويم تمرينات كتاب قواعد اللغة العربية للصف السادس الأدبي في ضوء تصنيف بلوم لمستويات الإدراك العقلي ،جامعة بابل،(رسالة ماجستير غير منشورة)2002.

-لجنة الترجمة والاعداد ، الامتحانات مشكلاتها وطرائق مواجهتها ، ط1، دار الكتاب الجامعي 2005م .

- محجوب ، عباس ، مشكلات تعليم اللغة العربية حلول نظرية تطبيقية ،ط1، دار الثقافة ، قطر ، 1986م.

- مرعشلي ، نديم واسامة ، الصحاح في اللغة والعلوم ، معجم الوسيط ، دار الحضارة العربية ، بيروت ،ط1 ،1975م.

- معروف ، نايف محمود ، خصائص العربية وطرائق تدريسها ،ط6، دار النفائس ،2008م

-ناصيف ، حنفي ومحمد دياب ومصطفى طموم ، محمود عمر ، سلطان محمد ،كتاب القواعد اللغة العربية ، ط1، المكتبة العصرية ، بيروت ،2007م.

- الهاشمي،عبد الرحمن وعطية ، محسن علي ،تحليل مضمون المناهج المدرسية ، دار صفاء للنشر والتوزيع ،2011.

-وزارة التربية والتعليم ،المؤتمر التربوي التاسع ، ج1،وزارة التربية بغداد ،1986م.

المصادر الاجنبية :

- Bowen ,luanind,R,theeffect of a questoningstrat egyon reading comprhebtion and etit udes reading of secondary remadialreaders D.A.C.V.

-Scott, William& Micheal Wertheimer: Introduction to psychological pssearch, New York, John wiley& Sons, 1968.

-Habecker, Jomen Adwated “An Analysis of Reading Questions in Basal Reading Series Based of Bloom’s taxonomy, Ed, D, university of Pennsy Lrania, 1976.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م.م انتصار كيطان هزاع, “تحليل أسئلة الامتحانات العامة لمادة قواعد اللغة العربية للصف الثالث المتوسط في ضوء تصنيف بلوم”, jfath, vol. 21, no. 1, pp. 404–428, Aug. 2023.