الدور الإرشادي المقترح لكليات التربية في الجامعات السعودية في تفعيل برنامج التحول الوطني لرؤية المملكة العربية السعودية ٢٠٣٠
Keywords:
: الدور الارشادي لكليات التربية , المملكة العربية السعودية , الجامعات السعودية , روية المملكة العربية السعودية 2030 , برنامج التحولAbstract
Abstract :
Due to the importance of the counseling role of faculties of education in Saudi universities in establishing balanced human development that contributes in society's economic, cultural, social and political progress, faculties of education are required to adopt clear plans and programs based on a developed dynamic vision comprising human development requirements and contributing in community service. This study aims at suggesting a format of the role of faculties of education in Saudi universities to achieve Kingdom of Saudi Arabia's vision through strategic aims of Ministry of Education according to National Transformation Program 2030. The study used descriptive method. Participants were (145) males and (355) females staff members and educational leaders referred from (22) faculties of education in Saudi universities. Participants responded to an open questionnaire prepared by the researcher to question about staff members' and educational leaders' viewpoints towards the suggested role of faculties of education. Results of the study showed eleven different roles of faculties of education. The most important roles are: qualifying, training and developing administrative and educational leadership, developing student's skill and personality, developing instructional curricula, methodology and evaluation. Activating the role of the private sector in public and higher education. Reinforcing community participations and help for providing innovative sources of financing and other vital roles consistent with Saudi kingdom's vision and aspirations.
Key words: Suggested Format, Role of Faculties of Education in Saudi Universities , National Transformation Program of Saudi Arabia's Vision 2030.
References
المراجع العربية :
- أبو عطية , أحمد ( 2010 ) . دور كليات التربية في التنمية البشرية , بحث غير منشور , كليبة التربية , جامعة الفاتح , ليبيا.
- بهو ، عفاف ( ٢٠٠٨ ) . تفعيل دور التعليم الجامعي العربي في تأسيس مجتمع المعرفة وفق الرؤية المستقبلية , بحث علمي غير منشور , كلية التربية , جامعة بنها , مصر .
- برنامج التحول الوطني (٢٠١٦ ). شبكة المعلومات الإلكترونية , الموقع الالكتروني :
- حسن , عبد الله ( 2015 ) . التربية والتعليم "دراسة مقارنة" . عالم الكتاب الحديث , الأردن.
- خجا , بارعة ( 2015 ). تصور مقترح لتطوير برامج التنمية المهنية لمعلمات العلوم في ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة. المؤتمر العلمي الخامس لإعداد المعلم , كلية التربية , جامعة ام القرى , المملكة العربية السعودية .
- طاهر ، دولة ( ٢٠١٣ ). دور كليات التربية في تطوير المجتمع. شبكة المعلومات الإلكترونية , الموقع الالكتروني :
- الطريري ، عبد الرحمن (٢٠١٠ ). تصور مقترح عن دور كليات التربية لتطوير التعليم في المملكة العربية السعودية . شبكة المعلومات الإلكترونية , الموقع الالكتروني :
- الطيب ، محمد ( ٢٠١٢ ). دور كليات التربية في إعداد وتدريب المعلم . بحث علمي غير منشور , كلية التربية , جامعة الخرطوم, السودان .
- عبد الرحمن ، هاشم (٢٠١١ ). دور كليات التربية في تنمية وتدعيم بعض القيم لدى طلابها " دراسة ميدانية " بكلية التربية بالمنيا . رسالة دكتوراه غير منشورة , كلية التربية , جامعة المنيا , مصر .
- العيسى , أحمد (2011 ). إعداد المعلم "كلية التربية نموذجا" . شبكة المعلومات الإلكترونية , الموقع الالكتروني :
- مصطفى ، نجلاء (٢٠١2 ). دور كليات التربية بجامعة قناة السويس في التنمية الثقافية لطلابها . رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية , جامعة قناة السويس , مصر
- معروف ، حسام ( ٢٠١٣). دور كليات التربية بالجامعات الفلسطينية في خدمة المجتمع المحلي من وجهة نظر اساتذتهم. رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية , جامعة الأزهر بغزة , فلسطين
- الموسى , عبد الله ( 2014 ) . التربية والتعليم . عالم الكتاب الحديث , الأردن .
المراجع الأجنبية :
- Jon, Adam ( 2014 ) . Counseling Psychology Specialization . Journal of Psychological Studies. Vol(30), No(2), pp 235-270.
- Zora, leen ( 2016 ). Counseling Education programs . The New Science of Success. London: Jossey-Bass.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.