تحليل خصائص رسومات طلبة المرحلة الاعدادية وفقاُ للمدارس الفنية الحديثة

Authors

  • Ass . Prof. Dr. Raghd Zaki كلية التربية الاساسية / الجامعة المستنصرية
  • ربى ابراهيم نعمة كلية التربية الاساسية / الجامعة المستنصرية

Keywords:

Characteristics, technical schools

Abstract

Abstract :

   The Fine Arts Education has been interested in preparing a conscious generation concerning the works of arts in theoretical or practical field. Although the difficulties facing the teachers and students of fine arts like there no halls for drawing in many schools and necessary tools for fine arts, but the Directorate of School Activities still make Fine Arts Exhibitions like drawing and hand-crafts. The researcher by observing and seeing these exhibitions diagnosed some distinguished works with great fine art capabilities especially drawing with oil colors by seeing that some paintings had different techniques like realism, expressionism, and impressionism … and others of fine arts schools.

 

     The researcher limited the goal of the study by identifying the characteristics of student's drawings at Preparatory stage according to Fine Arts Schools. A sample of (6) distinguished art works were chosen belonging to these schools. The chapters of this research included identifying the Fine Arts Schools that are dominant in drawings at Preparatory Stages and the characteristics of each school. The researcher relied on the descriptive method to analyze the drawings the sample of study. The researcher depended on a ready tool from a previous published research for the researchers (Khadim Murshid and Fatima Lateef).

 

   In chapter four, these drawings were analyzed and the researcher reached to some results:    

  1. The appearance of the aspect of repetition and not using the rules of perspective drawing, transparency, and change in huge percentages within these schools.

 

  1. The appearance of some aspects but with weak percentages like assumption theory (beneficial) and also the change appeared in weak percentages in realism schools.

The researcher recommended the following:

  1. Preparing a theoretical material in the lesson of drawing including the word of fine arts characteristics.

 

  1. Giving interest and care of art talents and suppling them with theoretical and practical curriculum to develop this talent.

The study was concluded with a number of references and bibliographies.

 

References

المصادر :

اسماعيل ، عز الدين ، الفن والانسان ، دار القلم ، بيروت ، 1974.

القرة غولي ، محمد علي علوان ، تاريخ الفن الحديث ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ،جامعة بابل / كلية الفنون الجميلة ، مطبعة الدار العربية ، 2011.

الصالحي ،انسام اياد ، اثر نوع الالوان في التعبير الفني لتلامذة الصف الخامس الابتدائي ، رسالة ماجستير مقدمة الى كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى ، 2006.

حسن ، حسن محمد ، الاسس التاريخية للفن التشكيلي المعاصر ، ج 1 ، دار الفكر العربي ، بيروت ، 1974.

ريد ، هربرت ، الفن والمجتمع ، ت: فارس متري ، دار القلم ، بيروت ، 1975.

عيد ، كمال ، معجم المصطلحات الفنية ، ب ،ت .

فيشر ، أرنست ، الاشتراكية والفن ، دار العلم ، بيروت ، 1973.

فنكلشتين ، سدني ، الواقعية في الفن ، ت : مجاهد عبد المنعم مجاهد ، المطبعة الثقافية ، 1971.

كرانت ، ديمين ، الواقعية ، ت ، عبد الواحد لؤلؤة ، موسوعة المصطلحات النقدية ، دار الرشيد للنشر ، بغداد ، 1980.

كاظم مرشد ذرب ، فاطمة لطيف عبد الله ، تصميم اداة لتحليل الوحدات البصرية في اللوحة التشكيلية ، مجلة جامعة بابل ، العلوم الانسانية ، المجلد (18) ، العدد (2) ، 2010.

محمد ، عاد محمود حمادي ، اللعب في الرسم الحديث ، (اطروحة دكتوراه مقدمة الى مجلس كلية التربية الفنية - جامعة بابل ) ، 2004.

موقع انترنت ، ويكيبيديا الموسوعة الحرة ، عناصر ومبادئ التصميم ، تاريخ الدخول 5/8/2017.

موقع انترنت (http://www.academia.edu/11778345/مدارس_الرسم_الفنية_الفن_التشكيلي)

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ.م.د رغد زكي غياض and ربى ابراهيم نعمة, “تحليل خصائص رسومات طلبة المرحلة الاعدادية وفقاُ للمدارس الفنية الحديثة ”, jfath, vol. 21, no. 3, pp. 74–90, Aug. 2023.