مستوى استعمال التعليم المتمايز من قبل أعضاء هيئة التدريس في قسم اللغة العربية /كلية التربية الأساسية/ عند تدريس طلبتهم فروع اللغة العربية
Keywords:
distinctive educationAbstract
Abstract :
Distinctive education is an educational system that aims at achieving similar educational outcomes with various procedures, operations and tools that suit the variations and differences among the students in talents, characteristics, tendencies, individual differences and previous experiences. It stresses on the teacher's need to pay attention to the importance of individual differences of the students and their different needs as well as achieving the adaptation with the topics of curriculum which the teacher has to maintain.
In the field of education, there is a continuous call for to pay attention to the characteristics of students, their learning background, environment, tendencies, methods of learning by their teachers. Arabic language teacher has the task of teaching Arabic properly so that the students can use it in their professional and social life, especially, in universities.
This urged the researcher to choose this topic and investigate the level of teaching staff attention in the department of Arabic language to the distinction among their students during teaching the important branches of Arabic. The present study aims at investigating The Level of Using Distinctive Education by Teaching Staff Members in the Department of Arabic Language – College of Basic Education during Teaching the Branches of Arabic. To check the aim of the study, the researcher followed the descriptive methodology. The study community consisted of the teaching staff members of Arabic who teach the branches of Arabic. The sample of the study was chosen deliberately and consisted of 12 teachers from the department of Arabic language. The study tool was a questionnaire prepared by the researcher. The researcher adopted the following statistical devices: arithmetic mean, Pearson correlation coefficient, weighted mean, and percentage. The result that the researcher reached at was that the staff member in question used distinctive learning. In the light of the results of the study, the researcher recommended that the student teachers in the universities should be trained on distinctive education. The researcher also suggested conducting similar studies on different educational stages like preparatory stage.
References
المصادر والمراجع:
-القرآن الكريم.
- أبو مغلي،سميع. الأساليب الحديثة لتدريس اللغة العربية، ط1،دار البداية للنشر والتوزيع،الأردن،2005م.
- أحمد، محمد عبد القادر.طرق تعليم التعبير، ط1، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة، 1985م.
- الاوسي ، حكمت علي . مفاهيم في الادب والنقد ، دار النهضة العربية ، القاهرة ، 1977م.
-حسين،سميرة محمود. اثر استراتيجية التعليم المتمايز في تحصيل مادة التاريخ لدى طالبات الصف الاول المتوسط،مجلة الفتح، العدد(60)،العراق،2014م.
-الحليسي، معيض بن حسن .أثر استخدام إستراتيجية التعليم المتمايز على التحصيل الدراسي في مقرر اللغة الانجليزية لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي ،كلية التربية،جامعة أم القرى، السعودية ، ٢٠١١ م. (رسالة ماجستير غير منشورة)
-الحيلة، محمد محمود. التصميم التعليمي نظرية و ممارسة ، ط1،دار االمسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، 2005م .
-ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.تصميم وإنتاج الوسائل التعليمية،ط5، دار االمسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ،2009م.
-توق،محي الدين وعبد الرحمن عدس.أساسيات علم النفس التربوي،جون وايلي واولاده،انكلترا،1984م.
-راشد،علي.الجامعة والتدريس الجامعي،دار ومكتبة الهلال للنشر والتوزيع ،لبنان،2007م.
- الرحيلي .أثر إستخدام إستراتيجية التعليم المتمايز على التحصيل و الإتجاه نحو مادة العلوم لدى طلاب الصف الثاني المتوسط،جامعة طيبة/ كلية التربية،السعودية،1434ه.(رسالة ماجستير غير منشورة)
- الرحيم،أحمد حسن.أصول تدريس اللغة العربية والتربية الدينية،ط2،مطبعة الأداب،العراق،1971م.
- زاير،سعد علي وسماء تركي داخل. اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية،ج1، دار المرتضى، العراق،2013م.
-السعدي،عماد هاشم محمد.فاعلية استراتيجية التعليم المتمايز في تحصيل طلاب الصف الرابع الأدبي في مادة الأدب والنصوص،جامعة ديالى/كلية التربية للعلوم الأنسانية،العراق،2013م.(رسالة ماجستير غير منشورة)
- عبيدات ، ذوقان وسهيلة أبو السميد. استراتيجيات التدريس في القرن الحادي والعشرين دليل المعلم والمشرف التربوي، دار الفكر ،عمان 2007م.
-عثمان،حسن ملا.طرق تدريس علم النفس وعلم الاجتماع،ط1،ج3،مكتبة الرشد،المملكة العربية السعودية،1983م.
-عطية،محسن علي.الجودة الشاملة والجديد في التدريس،ط1،دار صفاء للنشر والتوزيع،عمان،الأردن،2009م.
- علامة،طلال.نشأة النحو العربي في مدرستي البصرة والكوفة،دار الفكر العربي للطباعة والنشر،بيروت،1992م.
-قورة،حسين سليمان.دراسة تحليلية ومواقف تطبيقية في تعليم اللغة العربية والدين الأسلامي،ط5،مكتبة الأنجلو المصرية،القاهرة،2001م.
- القيسي،عامر ياس خضير.التعليم الأساسي(مفهومه-مبرراته-أهدافه-صيغه)،دار ميزو بوتا ميا، العراق،2012م.
- كوجك،كوثر وآخرون.تنويع التدريس في الفصل دليل المعلم لتحسين طرق التعليم والتعلم في مدارس الوطن العربي،مكتب اليونسكو الأقليمي ،لبنان،2008م.
- اللقاني ، أحمد بن حسين وعلي بن أحمدالجمل. معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج و طرق التدريس ، عالم الكتب ،القاهرة،2003م.
-المهداوي،فايز بن محمد عبد الكريم. أثر استخدام إستراتيجية التدريس المتمايز في تنمية التحصيل لمقرر الأحيا ء لدى طلاب الصف الثاني الثانوي، جامعة أم القرى/ كلية التربية،السعودية،1435ه. (رسالة ماجستير غير منشورة)
-نصر،مها سلامة. فاعليةاستخدام استراتيجية التعليم المتمايز في تنمية مهارتي القراءة والكتابة لدى تلاميذ الصف الثاني الإبتدائي في مقرر اللغة العربية، الجامعة الإسلامية /كلية التربية،غزة،2014م.(رسالة ماجستير غير منشورة)
- النعيمي، علي.الشامل في تدريس اللغة العربية،ط1،دار أسامة للنشر والتوزيع،الأردن،2004م.
- النوح، مساعد عبد الله. مبادئ البحث التربوي ، مكتبة العبيكان، المملكة العربية السعودية، 2004م.
ثانياً: المصادر الأجنبية:
-Edwards,Allen ,L.Techniques of Attitude Scale Construction.Appletin CountryGroft ,New York ,1957
-Ferguson George. A statistical Analysis Psychology and Education fifth McGraw,hill,Book Company,NewYork,1981
-Fisher ,Eugene.CA National Survey of the Beginning teacher ,in youth ,will bur ,the Beginning teacher ,holt ,new York ,1956
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.