أثر إستراتيجية ميردر “M.U.R.D.E.R” في تحصيل طالبات الصف الخامس الأدبي في مادة التأريخ
Keywords:
Achievement, Murder StrategyAbstract
Abstract:
The present study aims at knowing the effect of M.U.R.D.E.R in the achievement for the fifth grade literary girl students at history. To verify the aims of this study, the researcher put the following null hypotheses.
- There is no statistical differences at level (0.05) at the mean marks of the experimental group that study the history of Europe , Modern and contemporary America in accordance to M.U.R.D.E.R strategy and the mean marks of the controlling group that study the same subject in accordance to the usual classic method in the achievement test .
The researcher applied the experimental approach which is characterized by the partial controlling as a design for the research, the researcher has intentionally chosen Al-Zahraa and Al Quds secondary school at the Centre of Diyala . Both schools contained one class of literary studies , and the one class of literary studies , and the researcher randomly chosen Al-zahraa secondary school to represent the experimental group that consisted of 40 students that studied in accordance to the strategy of M.U.R.D.E.R and Al-Quds secondary school to represent the controlling group that consisted of 39 students studied in accordance to the usual classical method.
Before teaching the students , the researcher made a kind of equivalence between the two groups in the following statistical variables : the marks of intelligence tests , the age of girls by months , the marks of girls at history in the final test of the academic year 2015-2016 , the pre-application of the measure of the cognitive model and the academic achievement of the parents .
The researcher prepared an achievement test at history that consists of (50) optional items (38) multiple choice items and (12) essay items of short answers classified into five levels of Bloom`s classification ( cognition , understanding , application , analysis , construction and assessment ) . The researcher checked the truth value of the test , its stability and its psychometric characteristics (difficulty coefficient , distinctive strength and the effectiveness of wrong choices ) and it was applied on the two groups for 12 weeks .
The researcher used the following statistical means : T-test for two independent groups of different members, Kay , difficulty coefficient correlation , distinctive strength , the correlation of the effectiveness of wrong choices , Pearson coefficient correlation , Spearman – Brown correlation and Alpha-Cronbach equation .
After correcting the answers and treating the data statistically , the results showed a statistical difference at median achievement and the measure of the cognitive motive between the girl students of the experimental and controlling groups at level (0.05) in favour of the experimental group that studied history in accordance to the strategy of M.U.R.D.E.R .
The researcher recommended the following :
- Using the strategy of " M.U.R.D.E.R " has a good effect in the achievement . As such , the researcher recommends the teachers of history using the strategy of " M.U.R.D.E.R" in teaching history .
- Helding training rotations for training history teachers for Using the strategy of " M.U.R.D.E.R" in teaching history at different levels and stages.
- Using the strategy of U.R.D.E.R as an effective means in methods of teaching including the syllabus of the colleges of education .
The researcher suggested the following :
- A study to know the effect of using the strategy of M.U.R.D.E.R in the achievement of students as this study achievement of students as this study was confined on girls.
- A study to know the strategy of U.R.D.E.R on other variables like acquiring sympathy towards history and developing manifold thinking .
References
مصادر البحث :
أبن عساكر، الحافظ أبي القاسم علي بن أبي الحسن, تحقيق صلاح الدين المنجد (1951) : تأريخ مدينة دمشق ،المجلد الأول
أمبوسعيدي و عبدالله ، عبدالله بن خميس و سلمان بن سعد البلوشي (2010 ) : طرائق تدريس العلوم ، دار المسيرة للنشر و التوزيع ، ط2 ، عمان ، الأردن.
ابوديه ، عدنان أحمد (2011 ) : أساليب معاصرة في تدريس الأجتماعيات ، دار أسامة للنشرو التوزيع، عمان ، الاردن.
جمهورية العراق ، وزارة التربية (2015 ) : قانون وزارة التربية رقم (22 ) لسنة (2011 ) ، المنشور القانوني للوزارة ، السلسلة القانونية (2) .
جمهورية العراق ، وزارة التربية (2016 ) : تاريخ أوربا و أمريكا الحديث و المعاصر ،المديرية العامة للمناهج ، ط 8 ، دار الوارث للطباعة و النشر , بغداد ، العراق .
الجيزاني ،فراس زبون شلش(2012) : تقويم محتوى كتب التأريخ للمرحلة الإعدادية من وجهة نظر المدرسين و المشرفين الإختصاص ،رسالة ماجستير غير منشورة ،كلية التربية /أبن رشد، جامعة بغداد .
حسين وعبدالرحمن ،محسن محمد وعبد الرحمن حسين العزاوي (1992) : منهج البحث التأريخي ، ط 1، دار الحكمة للطباعة والنشر ، بغداد
الخزرجي ، حيدر خزعل نزال (2016) : دراسات تطبيقية في طرائق تدريس التأريخ ، مؤسسة ثائر العصامي للطباعة والنشر ، بغداد ، العراق .
الخياط ، ماجد محمد (2010 ) : أساسيات القياس و التقويم في التربية ، دارالراية للنشر والتوزيع ، ،ط2 ، عمان ، الأردن .
الربيعي ،شذى قاسم (2003) :اثر ثلاثة أساليب في تحصيل طالبات الصف الرابع العام و الأحتفاظ به في مادة التأريخ ، رسالة ماجستير غير منشورة ،كلية التربية ، أبن رشد ،جامعة بغداد.
الرشيدي وأخرون ، بشير صالح (2004 ) : الموسوعة العلمية للتربية ، مؤسسة الكويت للتقدم العلمي.
الزغول ،عماد عبد الرحيم(2012) : مبادئ علم النفس التربوي ،ط2، دار الكتاب الجامعي للنشر ،العين ، الامارات العربية المتحدة .
الزهيري ، حيدر عبد الكريم محسن (2015 ) : المناهج وطرائق التدريس المعاصرة ، دار اليازوري ، عمان ، الأردن .
الزيات ،فتحي مصطفى (2004) : سيكولوجية التعلم بين المنظور الأرتباطي و المنظور المعرفي ،ط 2 ، دار النشر للجامعات ، القاهرة ، مصر .
زيدان وأنوار ، عبد الرزاق عبدالله و أنوار فاروق شاكر (2015 ) : إضاءات في التربية والتعليم ، المطبعة المركزية ، جامعة ديالى ، العراق .
صحو ، سهاد عبد النبي سلمان (2015) : أثر تصميم تعليمي قائم على إستراتيجية ميردر"M.U.R.D.E.R المعدلة لمساعدات التذكر في التحصيل ومهارات معالجة المعلومات في مادة الرياضيات لدى طالبات الصف الرابع العلمي ،أطروحة دكتوراة غير منشورة ،كلية التربية أبن الهيثم، جامعة بغداد.
عبجل ، منى خليفه (2016 ) : أثر أستراتيجية "m.u.r.d.e.r" في حل المشكلات و تنمية التفكير التكاملي لدى طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة التأريخ ، بحث منشور ، مجلة الأستاذ ، كلية التربية أبن رشد ، جامعة بغداد . العدد الخاص بالمؤتمر العلمي الرابع عشر.
العبيدي وهناء، عبد الله أحمد خلف وهناء رجب الدليمي(2004) : دراسة دلالات الصدق و الثبات لأختبار دانيلز ، بحث منشور ،حولية أبحاث الذكاء والقدرات العقلية ، كلية التربية الأساسية ،الجامعة المستنصرية، العدد الأول .
العجرش ، حيدر حاتم فالح (2013 ) : أستراتيجيات و طرائق معاصرة في تدريس التأريخ ، دار الرضوان للنشر و التوزيع ، عمان ، الاردن .
العزاوي،، رحيم يونس كرو(2008) : مقدمة في منهج البحث العلمي ، دار دجلة ناشرون و موزعون ، عمان ، الأردن .
عزيز ومريم ، حاتم جاسم ومريم خالد مهدي (2015 ) : المنهج و التفكير ، دار الرضوان للنشر و التوزيع ، عمان ، الأردن .
عطيفة ، حمدي أبو الفتوح (2012) : منهجيات البحث العلمي في التربية وعلم النفس ، دار النشر للجامعات، القاهرة ،مصر .
قحوان ، قاسم علي (2016 ) : إضاءات في أصول التربية ،دار غيداء للنشر والتوزيع ، ط1 ، عمان ، الأردن .
نزال و اخرون ، حيدرخزعل ومحمد شلال وزينب زهير (2015 ) : نماذج و استراتيجيات في تدريس التأريخ .مفهومها.خطواتها ، مؤسسة ثائر العصامي ، بغداد ، العراق .
المياحي، جعفر عبد كاظم ( 2010) : القياس النفسي و التقويم التربوي ،دار كنوز المعرفة ، ط 1 ، عمان ، الأردن
نعمه ونبيل ، إقبال عبد الحسين ونبيل كاظم هريبد الجبوري (2015 ) : تقنيات و أستراتيجيات طرائق التدريس الحديثة ، المطبعة المركزية ، جامعة بابل .
مصادر أجنبية :
Brown, G;(1981): Measuring classroom achievement ,Holt Rinehart and Winston , Newyork .
Cronpach, ,L.J.(1951) : Cofficient Alpha &The Structure of American psychometric , Vol ,(16), No , (4).
Derry& Debrra , J. Sharon and Debra A. Murphy (1986) : Designing Systems That Train Learning Ability From Theory to Practice ,Review of Educational Research Spring, Vol,56 ,No,1 ,P.1-39 .
Superman, H .Lalu (2015) :M.U.R.D.E.R STRAEGY AND ACHIEVEMENT MOTIVATION UPON STUDENTS’ READING COMPREHENSION ,www@ eigournal . Kopertai S4or.id .Vol3,No2.
O’Donnell, A. M. & Dansereau, D. F. (1992). Scripted cooperation in student dyads: A method for analyzing and enhancing academic learning and performance , Cambridge University Press
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 مجلة الفتح
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.